Schimmel op Oto?


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Ik zat vandaag even een tijdje voor de bak te loeren en kwam een Oto tegen met een flinke pluizige plek op z'n zij, vermoed schimmel. Zie ook de toegevoegde foto's. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Zag ook een andere Oto met een pluizig stipje op z'n neus.

Aquarium afmetingen: 90x45x45

Hillstream bak, draait inmiddels al een jaartje.

Medebewoners: Otocinclus, Chinese Danio, Gastromyzon, Stiphodon en Microphysogobio tafangensis. Daarnaast een aantal waaierhandjes en een paar Japonica garnalen.

Veranderingen afgelopen tijd: afgelopen maand zijn er 4 Otos toegevoegd, zoals ik kan zien qua grootte is de zieke één van de nieuwe. Daarnaast de Gastromyzons en Stiphodons toegevoegd.
Ook heb ik net een week geleden een behandeling tegen witte stip afgerond. Hier heb Manacil volgens voorschrift toegevoegd en daarnaast de temperatuur een week verhoogd tot 30 graden. Dit was succesvol, maar ik heb het idee dat dit stress heeft veroorzaakt bij de Otos, en dat daarom ik deze schimmel opeens zie.

Rest van de vissen heeft niks, zover ik nu kan zien.

Wat zijn hierbij de beste stappen?
 
Zie geen foto's.
Gebruik zelf nooit medicijnen dus kan je geen advies geven maar vraag me af hoe goed het voor iedereen is om je bak nu alweer te gaan behandelen tegen iets een week nadat je een ander medicijn hebt gebruikt.
 
wat is de ppm van je water en kraan water? en meschien kun je hier van leren dat medicijnen niet de oplossing zijn ik vind 30 graden heel hoog dat is juist de temperatuur waar mijn bakken gaan crashen 29 kan nog wel
en had je al een natuurlijke methode voorgesteld waar veel mensen suc6 me hebben
 
IMG_20220213_162414.jpg

De foto :) Kreeg hem niet duidelijker op de foto
 
Arme oto:( Ik weet niet wat het beste is. Eruit vangen en apart zettengeeft ook veel stress bij deze vissen en volgens mij moet je dan zowat je hele bak afbreken. Misschien het beste om niks te doen en hopen dat het goed komt:juggle:
Hoop dat anderen je beter kunnen helpen.
 
Zie geen foto's.
Gebruik zelf nooit medicijnen dus kan je geen advies geven maar vraag me af hoe goed het voor iedereen is om je bak nu alweer te gaan behandelen tegen iets een week nadat je een ander medicijn hebt gebruikt.
Dat vraag ik me zelf ook af. Daarom dat hier ook advies inwin. Kan me voorstellen dat het gewoon stress reactie is.
wat is de ppm van je water en kraan water? en meschien kun je hier van leren dat medicijnen niet de oplossing zijn ik vind 30 graden heel hoog dat is juist de temperatuur waar mijn bakken gaan crashen 29 kan nog wel
en had je al een natuurlijke methode voorgesteld waar veel mensen suc6 me hebben
Ik kan dat niet meten, heb niet zo'n meter. Kan ik misschien een keer aanschaffen. Op 30 graden zetten is de natuurlijke manier om witte stip tegen te gaan. Ik ben ook zeker niet voor (overmatig) medicijngebruik, maar witte stip onbehandeld laten is ook gevaarlijk. Mijn ervaring is dat het dan ook explosief kan gaan, dus in dat geval ben ik er beter vroeg genoeg bij.
 
Ik lees vaker dat schimmel iets is wat je ziet als er iets bacterieels aan de hand is en een vis minder weerstand heeft. Maar ik ben geen expert op dit gebied en ik denk dat @michelle1 je er iets over kan zeggen.
 
De Oto zit nu ergens anders, dus kon een betere foto maken

IMG_20220213_175453.jpg
 
Sorry, vergeten te reageren.

Schimmel is vaak secundair. Onder de schimmel is iets loos. Zit dit op de kieuw? Heeft deze ook stip gehad?

Ik weet niet zo goed hoe ze er normaal uit zien maar is de vis niet helemaal in een wat grijzige fletse laag?

De onderliggende oorzaak kan veel wezen maar als deze ook last heeft gehad van stip zou ik het hier in zoeken. Stip heeft iets essentieels beschadigd, geinfecteerd en schimmel. In de kieuw is een uitermate rot plaats voor de vis.

Wat kun je doen. Ben bang nog weinig. Kijken of hij zichzelf weer boven Jan kan helpen. Als er teveel fysiek intern is beschadigd kun je niets meer doen.

Goed monitoren of je niet meer rare dingen zie bij andere vissen. wat meer verversen kan wellicht ook geen kwaad. Zo hevel je toch wat ellende af. Probeer dit zo te doen met weinig tot geen stress.
 
Ben ook wel benieuwd hoe het met de oto gaat
 
Ik heb inmiddels een paar dagen niet meer gezien, ik hou het in de gaten maar kan hem dus niet vinden. Hopelijk zie ik hem binnenkort weer voorbij zwemmen. Ik heb ook geen dode dieren gezien. Heb hem afgelopen maandag nog gespot en toen was het wel minder erg, dus hoop hem binnenkort weer te zien.
 
Nou duimen maar dat hij er nog is en dat het beter gaat.
 
Inmiddels heb ik hem gevonden... Helaas niet meer levend.. de rest van de vissen ziet er nog gezond uit. Maar ik hou de boel goed in de gaten aankomende tijd
 
Hij zag er ook heel mager uit, dus waarschijnlijk ging het al een tijdje niet zo goed, waarna er schimmel ontstaan is. Jammer hoor...
 
Dat is geen leuk nieuws. Soms lopen dingen niet zo leuk af. Ik ga duimen het blijft nu weer even rustig en gezond bij je aquarium
 
Hij zag er ook heel mager uit, dus waarschijnlijk ging het al een tijdje niet zo goed, waarna er schimmel ontstaan is. Jammer hoor...
Klopt, waarschijnlijk te veel stress geweest in korte tijd.
Dat is geen leuk nieuws. Soms lopen dingen niet zo leuk af. Ik ga duimen het blijft nu weer even rustig en gezond bij je aquarium
Klopt, soms gaat het niet goed inderdaad. Hopelijk blijft het nu even rustig.
 
Dat is balen van je visje maar goed het hoort erbij en soms doe je er niets aan.
 

Terug
Bovenaan