Wat is er nieuw

Schimmel op planten?

maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Goedemorgen,

Ik heb ongeveer 2 weken geleden wat vissen verkocht en met uitvangen heb ik vrij veel planten/stenen uit mijn aquarium moeten halen. Daarna heb ik dus maar meteen mijn aquarium indeling aangepast. Voor dit was mijn aquarium goed in balans, maar nu heb ik weer last van algen en een soort schimmel op de stengels van verschillende planten. Ik vermoed dat dit komt door het woelen in de bodem. Mijn bodem is namelijk niet heel best meer en onderop ligt ook een voedingsbodem van ruim 1,5 jaar oud. In het voorjaar wil ik mijn bodem ook gaan vervangen (beetje afhankelijk wanneer ik een plek heb om de vissen 2 dagen op te vangen zodat ik ook mijn achterwand opnieuw kan kitten).

Maar weten jullie misschien wat de witte pluisjes zijn? Zijn dit inderdaad schimmels?:
goerami 1.jpg

En kunnen deze bolletjes kwaad? De foto is helaas niet helemaal scherp, maar het zijn echt witte donsbolletjes en ze zitten zowel op de plantenstengels als op mijn kienhout en stenen. Het lijkt ook toe te nemen. Vanavond ga ik de bak weer schoonmaken, snoeien en water verversen, maar was toch benieuwd of dit kwaad kan.

Volgens mij is dat baardalg en dat zie je vaak bij een co2 tekort of een onstabiele co2. Het kan ook komen door het woelen in de bodem waarbij veel stoffen zijn vrijgekomen. Nh3/4 is namelijk een boost voor algen.
Weet je zo de waterwaarden van je bak en voeg je ook iets toe?

Baardalg is toch niet wit? Ik heb wel ook last van langere zwarte algen op de uiteinden van mijn planten:
goerami 4.jpg

Dat is geloof ik wel baardalg? Ik heb bij de opstart van mijn aquarium ook last gehad van deze zwarte draden, maar de witte bolletjes zijn nieuw voor mij dus vandaar dat ik een beetje zoekend ben.

Mijn waterwaardes weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik heb vorige week wel gemeten en op een lichte verhoging van mijn nitriet (dus gelijk flinke waterwissel gedaan) na was alles zoals ik normaal ook heb. Ik voeg 2,5ml vloeibare CO2, 2,5ml ferro, 2,5ml profito, 2,5ml fosfo en 2,5ml nitro per dag toe en dat doe ik al ruim een jaar. Zonder toevoegingen was mijn fosfaat en nitraat namelijk 0 en deden mijn planten het erg slecht (weinig groei, verslijmen en veel alg). Met deze toevoeging zitten de waarden rond de 10. De laatste weken heb ik alleen wel af en toe wat dagen overgeslagen, maar sinds een week voeg ik het wel allemaal weer netjes toe.

Aan mijn filter heb ik ook niets gedaan sinds deze algen en alles verschenen. Het moet dus het woelen in de bodem zijn geweest of het veranderen van de stromingsrichting van mijn stromingspompje. Dit laatste ga ik vanavond terug veranderen in de hoop dat de algen weer wat wegtrekken.

Ik neem niet aan dat je een fosfaat van 10 meet. wat ik op deze foto zie is ook Staghorn want de algen lijken me vertakt en dat is goed te rijmen met de werkzaamheden in je bodem want nh3/4 is veelal de oorzaak van deze alg.
Kun je van die witte plukjes die je bedoelf een betere close up maken want het leken mij grijzige kleine plukjes alg toe in eerste instantie.

Ik zal vanavond even mijn waterwaardes meten en ook een betere foto proberen te maken. Ik moet dan toch even onderhoud aan mijn bak doen.

Normaal doe ik daar ook niets aan. Probleem was nu dat ik mijn hele hardscape en vrij veel planten eruit moest halen om de vissen eruit te vangen en daarmee/met terugplaatsen is de bodem dus flink gewoeld. Met onderhoud zit ik echt minimaal aan de bodem, hooguit de stengelplanten eruit, snoeien en toppen er weer in plaatsen. Maar dat geeft eigenlijk weinig tot geen opwoeling normaal.

De betere foto:
20191024_194409.jpg

Ik kom vandaag niet toe aan het meten van mijn water, maar de waardes waren op 11/10:
pH 7,0
KH 7
GH 13
NH2 tussen 0 en 0,5
NO2 0,5
NO3 20
PO4 1,0

Nitriet was dus verhoogt en ga morgen meten hoe het nu is. Aangezien ik geen garnalen verloren ben verwacht ik niet dat die echt hoog zal zijn. PO4 was richtlijn inderdaad 1,0 en dus niet 20. Was even in de war. Richtlijn voor NO3 met toevoegingen was 20 dus ook die klopt. Alleen NO2 en NH3 zijn dus iets hoog.

Zojuist de meeste bladeren met algen verwijderd en morgen de waterwissel. Stromingspomp heb ik weer verzet dus nu kijken of het wat wegtrekt..

Als ik die steeltjes zo bekijk dan lijken het wel kleine poliepjes of iets wat daarom lijkt. Schimmel herken ik er ook niet in in deze vorm maar wellicht anderen wel.

Nee, zoals ik al zei alleen dingen eruit gehaald en vervolgens mijn indeling omgegooid, maar niks nieuws

Ik lees hier mee heb precies hetzelfde
Mijn aquarium man zegt restjes eitjes die gaan schimmelen.
Deze heeft ook mijn waardes getest en volgens hem waren ze goed.
Maar dat geloof ik niet aangezien het overal zit.
Die vis had dan allang doodgelegd moeten zijn.
20191222_201103.jpg

Dit zit dus bij mij ook op de planten de stengels en dergelijke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan