mvisser05

Active member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
30
Leeftijd
22
kunnen jullie me helpen?
ik heb een nieuw aquarium en er zit spiderwood in en dat schimmelt? maar het water ruikt ook heel vies.
er zit nog niets in want hij draait nog in.
de bodem is scaper soil wat scapers wel eens gebruiken. ze zeiden dat daar geen extra bodem opmoest dus ik denk niet dat het daarvan komt.

fotos hiervan staan er ook bij

ik sta namelijk op het punt een andere bodemsoort te kopen maar dat is echt zonde van deze.
ik heb echt ff jullie advies nodig
thanks
 

Bijlagen

  • C16104D0-8C59-482D-A0F5-A8EC3D36A354.jpeg
    C16104D0-8C59-482D-A0F5-A8EC3D36A354.jpeg
    215.4 KB · Weergaven: 122
  • 8FDF4D7C-7D47-405C-823F-6571241BFDDC.jpeg
    8FDF4D7C-7D47-405C-823F-6571241BFDDC.jpeg
    272.6 KB · Weergaven: 112
Hout dat bij inwateren/wennen aan onderwater gaat altijd even schimmelen, dat is niet erg. Dat gaat ook weer vanzelf weg, niks aan doen. Proefje om de bodem te testen , neem een beetje van de bodemgrond uit je bak. doe dat in een glazen pot en spoel dat even (5-10 seconden) onder de zacgte straal van de kraan.
Zet het daarna gewoon in de kamer ergens neer ( NIET in de zon) ruik hieraan na 2 dagen, stinkt het niet, dan is je hele bodem ( in de bak) OK. Stinkt het wel ( rioollucht) dan alles eruit en zeer ruim spoelen onder zo heet mogelijk kraanwater, de rottingsbacterien gaan dan dood. Je kunt dan naspoelen met koud water en dan weer gewoon in de bak doen.
 
Zoals al gezegd is dit een bekend verschijnsel bij nieuw hout en soms krijg je het daardoor ook op de bodem of plantjes maar het kan verder geen kwaad en trekt vanzelf wel weg.
 
Hout dat bij inwateren/wennen aan onderwater gaat altijd even schimmelen, dat is niet erg. Dat gaat ook weer vanzelf weg, niks aan doen. Proefje om de bodem te testen , neem een beetje van de bodemgrond uit je bak. doe dat in een glazen pot en spoel dat even (5-10 seconden) onder de zacgte straal van de kraan.
Zet het daarna gewoon in de kamer ergens neer ( NIET in de zon) ruik hieraan na 2 dagen, stinkt het niet, dan is je hele bodem ( in de bak) OK. Stinkt het wel ( rioollucht) dan alles eruit en zeer ruim spoelen onder zo heet mogelijk kraanwater, de rottingsbacterien gaan dan dood. Je kunt dan naspoelen met koud water en dan weer gewoon in de bak doen.
yes ik heb nu wat bodem apart gezet. maar mijn aquarium stinkt wel heel erg in vergelijking met mijn andere. misschien komt het door het hout? het is niet dat witte spul watje er als eerst opkrijgt. het is ook bruin. en er zit zoals op de foto ook ander bruin alg op mn ornamenten en plantjes
 
Je kunt het hout ook in (BIJNA!!!) kokend water leggen 85/90*C en daar voor 15 in laten liggen daarna afspeolen met koud water en dan zijn alle vacterien en schimmels dood. Je tast de houtstructuur zo niet aan, wel als je het gaat koken (100*C ).
 
Je kunt het hout ook in (BIJNA!!!) kokend water leggen 85/90*C en daar voor 15 in laten liggen daarna afspeolen met koud water en dan zijn alle vacterien en schimmels dood. Je tast de houtstructuur zo niet aan, wel als je het gaat koken (100*C ).
Je kunt het hout ook in (BIJNA!!!) kokend water leggen 85/90*C en daar voor 15 in laten liggen daarna afspeolen met koud water en dan zijn alle vacterien en schimmels dood. Je tast de houtstructuur zo niet aan, wel als je het gaat koken (100*C ).
Je kunt het hout ook in (BIJNA!!!) kokend water leggen 85/90*C en daar voor 15 in laten liggen daarna afspeolen met koud water en dan zijn alle vacterien en schimmels dood. Je tast de houtstructuur zo niet aan, wel als je het gaat koken (100*C ).
 
Je kunt het hout ook in (BIJNA!!!) kokend water leggen 85/90*C en daar voor 15 in laten liggen daarna afspeolen met koud water en dan zijn alle vacterien en schimmels dood. Je tast de houtstructuur zo niet aan, wel als je het gaat koken (100*C ).
bedoel je 15 minuten?
 
Hout nooit koken! Als hierboven aangegeven! Die "schimmel" is een rest product aangemaakt door bacteriën die in aanraking komen met zuurstof. Feitelijk dus géén schimmel. Garnalen schijnen het trouwens wel lekker te vinden evenals sommige vissoorten.
 

Terug
Bovenaan