Wat is er nieuw

Schimmel?

JoostG

Well-known member
Lid geworden
20 december 2020
Leeftijd
35
Ik heb massale uitval in mijn nieuwe school rasbora's. Ik denk schimmel, kan iemand dit bevestigen? Enkel de Rasbora's lijken het te hebben. Otocinclussen en koppel Trichogaster lalius hebben nergens last van.

Deze week 22 stuks gehaald, leken gezond en aten goed. Zaterdagochtend weg gegaan en zojuist thuis gekomen, aantal doden uit mijn skimmer kunnen vissen en een aantal verzwakte vissen uit kunnen vissen. Goed de pest in...

• Wat is je bakmaat ?
    90x45x45
  • Hoelang draait de bak ?
    maand of 7-8 sinds herstart.
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
    Vanavond nog niet gedaan.
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    Biomaster 250t, 900 L/U
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    Elke week 50-70%
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    Rasbora Galaxy
  • Wat zijn de medebewoners ?
    Zie hierboven.
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    Nee
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    Lijkt op schimmel, zie foto's. Ze zijn versuft en degene die er het slechts aan toe was leek ook lucht te happen.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    Net geconstateerd, niks dus.
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
    Weet ik niet zeker, ik heb het niet gezien maar mogelijk heb ik ze gekocht terwijl ze al ziek waren.
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    Sinds begin deze week.
  • Heb je een foto van de symptomen?
    Ja 🙂

Bijlagen

• 20211107_191053.jpg
    20211107_191053.jpg
    330.1 KB · Weergaven: 142
  • 20211107_191043.jpg
    20211107_191043.jpg
    497.9 KB · Weergaven: 154
  • 20211107_192802.jpg
    20211107_192802.jpg
    642.8 KB · Weergaven: 141
Laatst bewerkt:
Is absoluut geen schimmel, schimmel is altijd pluizig, ik vind het er eerder uitzien als vraatwonden van andere dieren, of dat ze klem hebben gezeten in iets

Is absoluut geen schimmel, schimmel is altijd pluizig, ik vind het er eerder uitzien als vraatwonden van andere dieren, of dat ze klem hebben gezeten in iets
Ik heb er een aantal in de Eheim 350 skimmer gevonden in het verleden. Daar heb ik vervolgens een panty overheen getrokken en vast gezet met een elastiek. Nu vond ik er weer een paar tegen de panty aan plakken. Ik ben er vrij zeker van dat die zo ver verzwakt waren (of al dood) en toen daar tegenaan gezogen zijn.

Ik ben in maximaal 3 dagen plusminus 10 visjes verloren, ik heb het idee dat dat beter matcht met een besmettelijke ziekte.

Laatst bewerkt:
Lastig te zeggen van een afstand. Schimmel lijkt me doorgaans meer pluizig. Echt iets wat op de vis zit, wat @Nicolientje-W ook aan geeft.

Maar wat is het dan wel?

Mijn eerste gok zou ook zijn een beschadiging, maar je geeft aan dat meer van je vissen ook al verzwakt zijn. Doet me dan vermoeden dat er iets in de vis zelf niet helemaal goed zit, waardoor hij deze plekken krijgt. Een bacterie, of parasiet.
Hoe is de ontlasting van de vissen? Eten ze nog?

Klopt het dat de huid op plekken ook wat los komt? Het is lastig te zien op de foto's. Hadden de vissen die dood zijn gegaan ook dit soort plekken?

Omdat het nieuwe vissen zijn en je er al een aantal bent verloren, zou ik dat sowieso ook even terug koppelen bij je LFS.

Lastig te zeggen van een afstand. Schimmel lijkt me doorgaans meer pluizig. Echt iets wat op de vis zit, wat @Nicolientje-W ook aan geeft.

Maar wat is het dan wel?

Mijn eerste gok zou ook zijn een beschadiging, maar je geeft aan dat meer van je vissen ook al verzwakt zijn. Doet me dan vermoeden dat er iets in de vis zelf niet helemaal goed zit, waardoor hij deze plekken krijgt. Een bacterie, of parasiet.
Hoe is de ontlasting van de vissen? Eten ze nog?

Klopt het dat de huid op plekken ook wat los komt? Het is lastig te zien op de foto's. Hadden de vissen die dood zijn gegaan ook dit soort plekken?

Omdat het nieuwe vissen zijn en je er al een aantal bent verloren, zou ik dat sowieso ook even terug koppelen bij je LFS.
Vissen lijken goed te eten, ontlasting moet ik op gaan letten, heb ik nog niet naar gekeken.

Ik heb het idee dat het aanslag op de huid is. De vissen die ik heb uitgevangen kon je niets op zien zodra je ze uit het water had. De vissen die tijdens het weekend dood zijn gegaan waren vanavond al dusdanig aangevreten door mijn garnalen dat ik hier niets meer op kon zien. Daarom was ik eerst ook even bang dat het weer gedonder met de skimmer was. Totdat ik de vissen op de foto zag zwemmen en door had dat deze verzwakt gedrag vertoonden.

Omdat het nieuwe vissen zijn, en een verdenking van ziekte, zou je kunnen overwegen om ze terug te brengen naar de LFS.

Het is altijd moeilijk te zeggen wat iets precies is. Maar je kunt wel een aantal dingen uitsluiten (leefomgeving, waterkwaliteit, agressie, andere factoren).
Bij zo veel uitval zou ik zelf ook denken aan ziekte, of aan iets in de waterkwaliteit wat niet goed zit (NH3 piek, dat soort dingen).
Je zit ook al wel ruim na je herstart, dan neem ik aan dat je bak wel goed in balans is. Blijft ziekte over als mogelijke oorzaak.

Wat die plekken kunnen zijn, dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, ben niet bekend met de soort.
https://www.jbl.de/nl/online hospital/visziekten-bepalen-en-genezen
je zou hier nog even kunnen kijken of er iets bij zit wat er op lijkt.

Succes, dit soort dingen zijn niet leuk om mee te maken.

Je zegt dat je garnalen erbij heb zitten, toevalli de grote japonicagarnaal? want dan weet ik wel de boosdoener van jouw aangevreten vissen: de japonicagarnaal

Je zegt dat je garnalen erbij heb zitten, toevalli de grote japonicagarnaal? want dan weet ik wel de boosdoener van jouw aangevreten vissen: de japonicagarnaal
Die zitten er inderdaad in, een stuk of 10. Samen met een dikke honderd vuurgarnalen. Kun je me hier iets meer over vertellen?

Die zitten er inderdaad in, een stuk of 10. Samen met een dikke honderd vuurgarnalen. Kun je me hier iets meer over vertellen?
Japonicagarnalen zijn ware rovers vergrijpen zich aan al het kleins wat rondzwemt

Japonicagarnalen zijn ware rovers vergrijpen zich aan al het kleins wat rondzwemt

Fuck... dat was mij niet bekend, dacht ik me toch goed ingelezen te hebben... Als ik er nu gericht op ga googlen lijkt de algemene consensus ook dat ze geen gezonde vissen aanvallen, maar er zijn wel mensen die hetzelfde probleem rapporteren. Heb jij hier persoonlijk ervaringen mee?

Vanaf welk formaat zijn vissen veilig? De oto's zijn ongeveer het formaat van de japonica's en die lijken niet gepakt te worden.

Maakt het nog verschil of je ze extra bijvoert (de japonica's)?

Fuck... dat was mij niet bekend, dacht ik me toch goed ingelezen te hebben... Als ik er nu gericht op ga googlen lijkt de algemene consensus ook dat ze geen gezonde vissen aanvallen, maar er zijn wel mensen die hetzelfde probleem rapporteren. Heb jij hier persoonlijk ervaringen mee?

Vanaf welk formaat zijn vissen veilig? De oto's zijn ongeveer het formaat van de japonica's en die lijken niet gepakt te worden.

Maakt het nog verschil of je ze extra bijvoert (de japonica's)?
Nee geen persoonlijke ervaringen mee omdat ik op het garnalenforum destijds dit soort berichten al had gelezen en ze daardoor nooit heb aangeschaft, vanaf welk formaat vissen veilig zijn weet ik dus ook niet, zelfs L-nummers worden vaak slachtoffer

Na een hoop zoeken ben ik er inmiddels zo goed als zeker van dat het inderdaad de Japonica's zijn. Nicolientje bedankt, mijn vraag is beantwoord.

Ik hoop dat ik ze vanavond fatsoenlijk uitgevangen krijg, de bak staat bom vol met planten 🙁

Ik heb de Japonica's uitgevangen. Daarvoor heb ik de bak zo goed als leeg laten lopen en kwam ik nog een dode rasbora tegen. Het is mij gelukt betere foto's te maken. Het lijkt inderdaad of de opperlaag van de huid los is gekomen van de onderlaag. Klopt dit met het verhaal van helende wonden en Japonica aanvallen? @Nicolientje-W @Barwaz

Bijlagen

• 20211108_165723.jpg
    20211108_165723.jpg
    248.7 KB · Weergaven: 126
  • 20211108_165747.jpg
    20211108_165747.jpg
    234.1 KB · Weergaven: 111
  • 20211108_165627.jpg
    20211108_165627.jpg
    223.5 KB · Weergaven: 124
Als de huid is losgelaten van d eonderlaag zijn ze al aan het ontbinden

Als de huid is losgelaten van d eonderlaag zijn ze al aan het ontbinden
Maar dat is dus ook hoe ze verzwakt rondzwemmen. Zou dat dan niet juist op een bacterie o.i.d. wijzen? Want nu ik er pver nadenk vind ik het ook gek dat ik dode vissen vind. Als de Japonica's ze aanvallen zou je verwachten dat ze ze ook verslinden.

Maar dat is dus ook hoe ze verzwakt rondzwemmen. Zou dat dan niet juist op een bacterie o.i.d. wijzen? Want nu ik er pver nadenk vind ik het ook gek dat ik dode vissen vind. Als de Japonica's ze aanvallen zou je verwachten dat ze ze ook verslinden.
Ja aangevreten vissen zien er zo uit zoals je eerste foto's en mooier of lelijker kan ik het ook niet maken en waarom de japonica's het dan niet afmaken weet ik ook niet, ben geen garnalenguru helaas

En als het de japonica's niet zijn gaat de sterfte en aanvreten door nu je ze eruit heb gehaald, kwestie van opties wegstrepen

En als het de japonica's niet zijn gaat de sterfte en aanvreten door nu je ze eruit heb gehaald, kwestie van opties wegstrepen

Precies, dit. Er lijken er toch veel meer verdwenen dan ik in eerste instantie dacht. Ik tel er nu nog 8 van de plm 30 vorige week. Er zijn er dus een hele hoop wel volledig opgevreten. Ik hoop echt dat het hiermee klaar is. Heb nog wat verder zitten zoeken en anders denk ik misschien Columnaris nog als optie.

Ik laat wel even weten of er nog meer weg valt.

Ik ben er vannacht nog eens 5 verloren van de laatste 8, zonder dat er japonica's in de bak zwommen. Wederom enkel rasbora's. Overige vissen en vuurgarnalen doen het super...

Dat is balen Joost en ik herken het ook niet zo maar ik zou het ook met de lfs opnemen en ze de foto s tonen want deze hebben vast al iets onder de leden gehad.

Hier nog wat foto's van een van de dieren vanochtend. Het lijkt een opgezwolle buikje te hebben.

Bijlagen

• 20211109_074352.jpg
    20211109_074352.jpg
    283.4 KB · Weergaven: 103
  • 20211109_074408.jpg
    20211109_074408.jpg
    290.2 KB · Weergaven: 109
  • 20211109_074412.jpg
    20211109_074412.jpg
    309.7 KB · Weergaven: 102
Die is zeker opgezwollen en staan de schubben uit want dat kan ik niet zien. Kan buikwaterzucht zijn maar dat is in de regel niet besmettelijk.

Die is zeker opgezwollen en staan de schubben uit want dat kan ik niet zien. Kan buikwaterzucht zijn maar dat is in de regel niet besmettelijk.
Volgens mij niet, maar zeker durf ik het niet te zeggen.

Ik zit terug te lezen en ik zie dat ik niet heb gemeld dat ik eerder een soortgelijke situatie heb gehad, dat is wel relevant om te delen. Een half jaar terug ook zo een enorme uitval onder de rasbora's heb gehad, wel over een langer tijdsbestek. Vervolgens de bak een half jaar doorgedraaid met de goerami's, oto's, garnalen en ook 3 rasbora's die het destijds hebben overleefd. Nu een half jaar later bak stabiel, testen allemaal oké, dus de groep weer aangevuld. Gebeurd er precies hetzelfde.

Ik heb de japonica's terug geplaatst en nieuwe testkits besteld. Van de week daarmee opnieuw alles testen. Ik ben er in ieder geval zeker van dat ik rasbora's niet meer aan durf.

Afgelopen 2 dagen uitvoerig internet afgespeurd en ik kan niets vinden wat goed matcht met de verschijnselen. Ik ben heel benieuwd wat er qua waarden met uit die nieuwe testkits komt...

Laatst bewerkt:
Hier nog wat foto's van de bak en overige dieren, mocht dat wat toevoegen.

Er zijn inmiddels ook een aantal mensen die mij via social media hebben laten weten hetzelfde gehad te hebben met deze soort. Ze zijn er helaas nooit achter gekomen wat het is geweest.

Bijlagen

• 20211108_191722.jpg
    20211108_191722.jpg
    299.1 KB · Weergaven: 104
  • 20211109_091641.jpg
    20211109_091641.jpg
    746.8 KB · Weergaven: 107
  • 20211109_091515.jpg
    20211109_091515.jpg
    405.4 KB · Weergaven: 110
  • 20211109_091455.jpg
    20211109_091455.jpg
    441.4 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:
Maar die 5 hebben dus andere symptomen dan die eerste groep die overleden is?
Want je hebt je bak overhoop gehaald om de japonica's te vangen maar dat is uitermate stressvol voor vissen dus kan best dat dit dus een gevolg daarvan is ik zou dan ook de japonica's voorlopig niet terug plaatsen

Maar die 5 hebben dus andere symptomen dan die eerste groep die overleden is?
Want je hebt je bak overhoop gehaald om de japonica's te vangen maar dat is uitermate stressvol voor vissen dus kan best dat dit dus een gevolg daarvan is ik zou dan ook de japonica's voorlopig niet terug plaatsen

Voor zover ik kan zien hebben ze dat niet. De nieuwe foto's van vanochtend kun je ook die rare plek op de buik zien die de andere verzwakte dieren die ik heb zien zwemmen ook hadden. Ik heb ook mijn bak niet overhoop gehaald. Ik heb gewoon een reguliere waterwissel gedaan zoals ik die elke week doe. Dit heb ik eind gistermiddag gedaan. Gisteravond was er niets aan de hand en hebben alle rasbora's normaal gegeten. Vanochtend was het weer raak...

Oke, toch zou ik wachten met terug zetten tot je zekerheid hebt.

Beetje offtopic maar hou ook de Gourami s goed in de gaten want deze zijn vatbaar voor het Iridovirus.

Beetje offtopic maar hou ook de Gourami s goed in de gaten want deze zijn vatbaar voor het Iridovirus.
Yes, hiermee ben ik bekend. Toch bedankt voor de waarschuwing.

Ik gok erop dat het en bacterie is. Rabora's worden veel geweekt waarbij behoorlijke hoeveelheden antibiotica wordt ingezet. In combinatie met veel nakweek/inteelt levert dit zwakke beestjes op die een slechte weerstand hebben tegen allerhande infecties. teruggaan naar de winkel in dat geval.

Weet je of de drie oorspronkelijk overlevende rasbora's nu ook als laatste drie zijn overgebleven?

Indien van wel zou het kunnen dat zij immuniteit hebben opgebouwd tegen een virus (waar de andere soorten geen last van hebben) dat de rest van de oorspronkelijke groep rasbora's om zeep heeft geholpen, maar dat ze wel drager zijn, en ze zodoende nieuwe groep besmet hebben.

Of zien deze laatste drie er al ziek uit?

Laatst bewerkt:
Weet je of de drie oorspronkelijk overlevende rasbora's nu ook als laatste drie zijn overgebleven?

Indien van wel zou het kunnen dat zij immuniteit hebben opgebouwd tegen een virus (waar de andere soorten geen last van hebben) dat de rest van de oorspronkelijke groep rasbora's om zeep heeft geholpen, maar dat ze wel drager zijn, en ze zodoende nieuwe groep besmet hebben.

Of zien deze laatste drie er al ziek uit?
Dit is de gedachte waar ik nu zelf ook op hink. Maar ik durf niet te zeggen of het dezelfde vissen zijn.

Weer een update met slecht nieuws. Ik ben inmiddels ook mijn vrouwtjes Goerami verloren en 2 Oto's. Ik ben mede hierdoor er van overtuigd dat het niet de garnalen zijn. Zowel de Goerami als de Oto's zijn totaal niet aangevreten. Het viel mij wel op dat ook de vrouwtjes Goerami een dikke buik had. Nu ik daar bij stil sta had ze dat al een poos, ik ging er echter vanuit dat dit een gevolg is van het feit dat ze erg gulzig is en veel eet. Ik heb bij nader inzien in het verleden ook te veel gevoerd omdat ik zeker wou weten dat de rasbora's ook eten te pakken zouden krijgen. Ik heb de overige oto's en het mannetje inmiddels uitvoerend bestudeerd en ik zie geen afwijkingen, zowel in gedrag als qua uiterlijk/fysieke toestand.

Inmiddels zijn de nieuwe druppeltesten ook binnen dus die heb ik uiteraard gelijk gebruikt. Uitkomsten:
NO2- = 0,05 mg/L
pH = 7,5 - 8 (te hoog dus)
NH4+ = 0 - 0,2 (dichter tegen de 0 maar in combinatie met de hoge pH wel hoger dan ik wil)
GH = 5
KH = 4-5 (richting 5)
NO3- = 10-25 mg/L
PO4³- = 0 - 0,25 mg

Ik maak mij zorgen om de pH en eveneens licht zorgen om de ammonium waardes. Ik had eigenlijk direct met co2 willen starten maar ik heb geen gasfles kunnen vinden die in mijn (zelfgemaakte) onderkast past. Bedoeling is nu om die kast om te bouwen zodat ik wel co2 kan gaan gebruiken.

Ik ben eigenlijk weer terug bij af qua diagnose. Waterwaardes zijn volgens mij niet ideaal maar niet dermate slecht dat dit voor zulke grote uitval op korte termijn kan zorgen. Dan toch een virus of bacterie? Het rare is dat ik vissen geen abnormaal gedrag zie vertonen, ook eten ze normaal. Pas op het moment dat ze praktisch dood zijn komen ze versuft en levenloos over.

Als iemand dan ook maar enig idee heeft hoor ik het heel erg graag.

dat vissen niks laten zien of ze zich miserabel voelen is overlevingsinstinct (zwakkere dieren worden het eerst opgevroten) maar zegt dus niks of ze zich niet al langer miserabel voelen

He jakkes, wat rot dit.

Ik ben eigenlijk weer terug bij af qua diagnose. Waterwaardes zijn volgens mij niet ideaal maar niet dermate slecht dat dit voor zulke grote uitval op korte termijn kan zorgen. Dan toch een virus of bacterie? Het rare is dat ik vissen geen abnormaal gedrag zie vertonen, ook eten ze normaal. Pas op het moment dat ze praktisch dood zijn komen ze versuft en levenloos over.
Merk je iets rondom de waterwissels? Heb je ervoor of erna meer uitval? Of maakt dat eigenlijk helemaal niet uit?
Hoe vaak ververs je nu?

Een parasitair probleem zou misschien ook kunnen, naast een virus of een bacterie.
Dan denk ik aan iets wat inwendig zit, misschien de darmen, en wat dan voedingsstoffen onttrekt aan de vis waardoor hij uiteindelijk verzwakt en overlijdt. Dan zou je iets aan de ontlasting moeten zien, is dat het geval? Is het er, en ziet het er uit zoals wat er in ging, of wit en doorzichtig?

Die bolle buikjes, daar heb je er, als ik het goed begrijp, dus wel een aantal van gehad?
Dat doet me weer denken aan de dingen die zijn genoemd in het danio-draadje wat ik zelf heb lopen (verdenking van buikwaterzucht) en daar ging het over visTBC en kwam eigenlijk naar voren dat zoiets als symptoom heeft dat je dan te maken hebt met heel veel vissterfte in een korte tijd. Eigenlijk wat je nu mee maakt. Is zeldzaam. Maar ik moet er wel aan denken om wat je beschrijft.

Welke dingen kun je nu in ieder geval inmiddels uitsluiten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan