Wat is er nieuw

Schimmel?

He jakkes, wat rot dit.

Merk je iets rondom de waterwissels? Heb je ervoor of erna meer uitval? Of maakt dat eigenlijk helemaal niet uit?
Hoe vaak ververs je nu?

Een parasitair probleem zou misschien ook kunnen, naast een virus of een bacterie.
Dan denk ik aan iets wat inwendig zit, misschien de darmen, en wat dan voedingsstoffen onttrekt aan de vis waardoor hij uiteindelijk verzwakt en overlijdt. Dan zou je iets aan de ontlasting moeten zien, is dat het geval? Is het er, en ziet het er uit zoals wat er in ging, of wit en doorzichtig?

Die bolle buikjes, daar heb je er, als ik het goed begrijp, dus wel een aantal van gehad?
Dat doet me weer denken aan de dingen die zijn genoemd in het danio-draadje wat ik zelf heb lopen (verdenking van buikwaterzucht) en daar ging het over visTBC en kwam eigenlijk naar voren dat zoiets als symptoom heeft dat je dan te maken hebt met heel veel vissterfte in een korte tijd. Eigenlijk wat je nu mee maakt. Is zeldzaam. Maar ik moet er wel aan denken om wat je beschrijft.

Welke dingen kun je nu in ieder geval inmiddels uitsluiten?
Dank voor je uitgebreide reactie. Qua waterwissel merk ik niets. Ik heb een groot deel voor de wissel gehad en de rest na een wissel van 75%. In de regel ververs ik elke week 50%. Soms is dit ietsje meer per anderhalve week. Ligt er een beetje aan hoe het gezinsleven verloopt en wanneer ik tijd heb.

Qua ontlasting van de danio's vind ik lastig te zeggen. Die heb ik niet zien poepen en ik vind geen ontlasting terug. Mede omdat ze zo klein zijn en ik een erg volle plantenbak heb. Van de goerami weet ik zeker dat ze consequent lange witte/doorzichtige draden poepte, die zag ik regelmatig in het mos vastzitten en met de stroming mee wapperen.

Voor wat betreft de bolle buik weet ik zeker dat de Goerami dit had. Een aantal dode danio's leken dit ook te hebben maar heb ik er niet mee zien zwemmen. Ik weet niet in hoevere er gasvorming kan optreden na de dood.

Waterbuikzucht heeft als hoofdoorzaak slechte waterkwaliteit. Na de druppeltesten durf ik te stellen dat daar hier geen sprake van kan zijn op moment van testen. Waar ik wel bang voor ben is dat ik mogelijk te veel gevoerd heb in het verleden wat tot nitrietpieken heeft geleid, die inmiddels afgebroken zijn.

Wat kan ik qua medicijnen doen?
Zo de licht verhoogde pH hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Van de goerami weet ik zeker dat ze consequent lange witte/doorzichtige draden poepte, die zag ik regelmatig in het mos vastzitten en met de stroming mee wapperen.
Dit kan duiden op een probleem in de darmen. Ontlasting hoort er uit te zien als het voer wat er in ging, qua kleur, en een 'vaste' textuur te hebben. Soms willen vissen onder stress dit ook nog wel eens doen, maar doorgaans kan dit ook wijzen naar iets als een darmparasiet (flagellaten), of wormen.

Zeker ook omdat je eigenlijk aan geeft dat je waterwaarden niks raars laten zien, en je toch ook sterfte houdt, lijkt een parasiet me een mogelijkheid.

Zie je, of zag je iets uit het uiteinde van de vissen steken?
Bijvoorbeeld rode sprietjes, zo fijntjes als een wimper?
(dit kan duiden op Camelanus)

Hoe is het nu met de overige vissen?
Hoe is hun eetlust?

Late reactie, maar mijn eerste gok gezien het verhaal zou zijn: columnaris. Je hebt daar verschillende vormen van (snelle en minder snelle killers) en niet iedere vis zal evenveel of dezelfde ziekteverschijnselen vertonen. Maar de witte verkleuring van jouw foto's is wel heel typisch. Al helemaal op de foto's waarop de eerste helft van de vis wit is.

Neon tetra-ziekte (bij de rasbora's dan) is ook even in me opgekomen. Helemaal uitsluiten dat er een combinatie van ziekteverwekkers aan de gang is geweest, waaronder bijv (zoals @Barwaz al aangeeft) het zogeheten vis-TB, kun je haast niet.

Dat je wellicht wat veel gevoerd hebt, doet in elk geval een belletje rinkelen. Heb ik zelf ook eens gedaan toen ik jonge vissen optimaal wilde voeren om ze snel op te fokken. De filtering kon e.e.a. niet op tijd wegwerken = bacteriën gingen woekeren in het water = vrijwel alles in de bak ging dood....

Tip 1, die je zelf al goed ziet, is dus: voer niet te veel. 🙂
Tip 2, minstens zo belangrijk: filtratie. Beter wat "te veel" dan te weinig. Meet je met één middelgroot filter (passend bij formaat bak, zeg maar) al geen ammonia en nitriet meer? Hartstikke mooi! Maar je bent er dan nog niet: voeg nog maar zo'n filter toe en doe zo min mogelijk aan zwaar onderhoud. Lekker drab erin laten opbouwen tot je duidelijk merkt dat de stroming vermindert. Je zult zien dat je waterkwaliteit in de loop van een paar maanden (rijping ecosysteem filtermateriaal) beter wordt. Het water wordt helderder en je vissen krijgen veel minder te verwerken qua ziekteverwekkers.

Hier voorkom je echt al een hoop mee. Verdere toevoeging (maar hoeft niet) zou kunnen zijn om een UVC-lamp aan te sluiten; 1 watt per 40 liter water is al mooi. Nogmaals het hoeft niet, het is een hulpmiddel.

Als je de ziekte eenmaal hebt rondpompen in het systeem: de vissen die nog willen eten proberen iets van medicatievoer te geven (is effectiever dan al die verdunde oplossingen die men in het water flikkert). Er zijn helaas alleen weinig goede antibiotica beschikbaar in Nederland. Sera baktotabs is er een, en anders een combi van seachem metroplex en kanaplex. Voorkomen is, mede door de beperkte verkrijgbaarheid, veel beter dan genezen.

Als ik zelf nu zou merken dat er columnaris in een bak zit (niet dat dat hier veel kans maakt) : de vis in kwestie uitvangen. Eet hij nog? Nee? Gaat hem niet worden, afmaken. Eet hij wel? Medicijnvoer geven en ook aan alle andere vissen, voor het geval er bij hen ook ontwikkeling aan de gang zou zijn. Alle symptomatische vissen z.s.m. afzonderen. En er zorg voor dragen dat die in fris water zitten, en blijven zitten.

Laatst bewerkt:
Ik zie niets uit de overige vissen hangen, ook de eetlust is goed. Garnalen fokken nog steeds als een malle, hier ook geen uitval onder.

@Gino88 enorm bedankt voor je verhaal. Ik ben inderdaad aan het kijken hoe ik een tweede Biomaster zou kunnen inpassen.

Wat ik zelf nog bedacht heb; één keer in de zoveel tijd maak ik het gedeelte grond bodem schoon. Die hussel ik dan en zuig ik af. Volgens mij heb ik dat de laatste schoonmaak voordat de nieuwe lading danio's er in ging gedaan. Misschien heweft er hierdoor een piek aan giftige rotzooi in het water gezeten.

Voor nu accepteer ik maar dat ik er niet met zekerheid uit ga komen. De komende maanden zal ik de bak goed onderhouden en de vissen blijven monitoren. Pas als ik meerdere weken helemaal geen uitval meer heb, en geen verschijnselen zie, zal ik weer nieuwe visjes gaan overwegen.
In de tussentijd aan het knutselen om een tweede filter te kunnen faciliteren (beperkte ruimte in de kap) en CO2 in te kunnen bouwen.

Bijlagen

• 20211114_162303.jpg
    20211114_162303.jpg
    170.2 KB · Weergaven: 109
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan