JoostG
Well-known member
- Lid geworden
- 20 december 2020
- Leeftijd
- 35
Dank voor je uitgebreide reactie. Qua waterwissel merk ik niets. Ik heb een groot deel voor de wissel gehad en de rest na een wissel van 75%. In de regel ververs ik elke week 50%. Soms is dit ietsje meer per anderhalve week. Ligt er een beetje aan hoe het gezinsleven verloopt en wanneer ik tijd heb.He jakkes, wat rot dit.
Merk je iets rondom de waterwissels? Heb je ervoor of erna meer uitval? Of maakt dat eigenlijk helemaal niet uit?
Hoe vaak ververs je nu?
Een parasitair probleem zou misschien ook kunnen, naast een virus of een bacterie.
Dan denk ik aan iets wat inwendig zit, misschien de darmen, en wat dan voedingsstoffen onttrekt aan de vis waardoor hij uiteindelijk verzwakt en overlijdt. Dan zou je iets aan de ontlasting moeten zien, is dat het geval? Is het er, en ziet het er uit zoals wat er in ging, of wit en doorzichtig?
Die bolle buikjes, daar heb je er, als ik het goed begrijp, dus wel een aantal van gehad?
Dat doet me weer denken aan de dingen die zijn genoemd in het danio-draadje wat ik zelf heb lopen (verdenking van buikwaterzucht) en daar ging het over visTBC en kwam eigenlijk naar voren dat zoiets als symptoom heeft dat je dan te maken hebt met heel veel vissterfte in een korte tijd. Eigenlijk wat je nu mee maakt. Is zeldzaam. Maar ik moet er wel aan denken om wat je beschrijft.
Welke dingen kun je nu in ieder geval inmiddels uitsluiten?
Qua ontlasting van de danio's vind ik lastig te zeggen. Die heb ik niet zien poepen en ik vind geen ontlasting terug. Mede omdat ze zo klein zijn en ik een erg volle plantenbak heb. Van de goerami weet ik zeker dat ze consequent lange witte/doorzichtige draden poepte, die zag ik regelmatig in het mos vastzitten en met de stroming mee wapperen.
Voor wat betreft de bolle buik weet ik zeker dat de Goerami dit had. Een aantal dode danio's leken dit ook te hebben maar heb ik er niet mee zien zwemmen. Ik weet niet in hoevere er gasvorming kan optreden na de dood.
Waterbuikzucht heeft als hoofdoorzaak slechte waterkwaliteit. Na de druppeltesten durf ik te stellen dat daar hier geen sprake van kan zijn op moment van testen. Waar ik wel bang voor ben is dat ik mogelijk te veel gevoerd heb in het verleden wat tot nitrietpieken heeft geleid, die inmiddels afgebroken zijn.
Wat kan ik qua medicijnen doen?
Zo de licht verhoogde pH hiervan de oorzaak kunnen zijn?