Wat is er nieuw

Schimmelinfectie bij betta vis?

isabelle.k003

Member
Lid geworden
12 maart 2022
Leeftijd
21
Hoi,
Ik heb al een tijdje een 30l aquarium met een betta vis. Genoeg planten, verwarming en een sponsfilter. Afgelopen maandag 0,4 mg/l nitriet gemeten. Ik heb geen andere dode vis, ik voer ongeveer 4 pellets per dag en af en toe 2 bloedwormen ipv pellets. Dode planten restjes er zoveel mogenlijk uitgehaald.

Mijn betta zat de hele tijd in een hoekje en toen heb ik dus een jbl nitriet test gedaan die kwam uit op 0,4 mg/l. Op aanraden van aquariumwinkel heb ik eerste twee dagen 50% ververst en tetra safe start bacterien en hs aqua fishguard toegevoegd. De rest van de dagen 30% ververst en juiste dosering van de twee middelen toegevoegd.

Dit verversen en de bacterien hebben niet geholpen, ik heb nogsteeds een nitriet van 0,4. Geen idee hoe dit komt, want ik heb ook maar 1 vis.

Op een gegeven moment ging het beter met mijn vis, maar nu ligt hij weer in een hoekje… toen zag ik gisteren ineens iets pluizigs aan zijn vinnen, lijkt wel schimmel ofzo. Ik vroeg me af of iemand hier weet wat het is? Mijn vis ligt nu veel in een hoekje, en soms zwemt hij ineens weer even, en dan gaat hij weer liggen. Hij eet nog wel. Ik dacht misschien esha 2000 kuur doen, maar in het geval van een schimmel valt hij nog te redden denken jullie? Of is het beter om hem te euthanaseren? Ik vind het zo zielig voor hem en ik vind het heel vervelend om hem zo te zien. Hopelijk heeft iemand advies🙂 of advies over de nitriet die ik er niet uit krijg… ik zal wat fotos toevoegen van mijn aquarium en van het pluizige op de vis.

Groetjes Isabelle

Bijlagen

• C79158BC-41DF-4827-A014-0FF2DDC64F81.png
    C79158BC-41DF-4827-A014-0FF2DDC64F81.png
    4.6 MB · Weergaven: 157
  • A8EDE6B0-9CDA-4F63-A7E9-75C916753574.png
    A8EDE6B0-9CDA-4F63-A7E9-75C916753574.png
    1.9 MB · Weergaven: 156
  • 1455F500-68BB-49EB-A063-943CF29C2BE8.png
    1455F500-68BB-49EB-A063-943CF29C2BE8.png
    4 MB · Weergaven: 168
  • 2BB5C4FF-748E-45A9-94EF-EFAA03DD95D1.png
    2BB5C4FF-748E-45A9-94EF-EFAA03DD95D1.png
    4.2 MB · Weergaven: 157
Hoelang heeft dit bakje ingedraaid want 0,4 nitriet zou echt niet mogen.

Wat vervelend. Heb je een foto van hoe de vis eruit zag toen je hem net had?

Je mag trouwens best meer dan 50% water wisselen.

Ja heb een foto zal hem toevoegen. Bij een foto zwom hij precies mooi onder de lamp, dus daar lijkt hij iets feller. Dit was op de dag dat hij in het aquarium ging.

Ik had een 20l aquarium maar ik ben geupgrade naar deze. Bodem, filter en water meergedaan naar het 30l aquarium en bijgevuld met water. Toen heb ik dat nog 1,5 week laten draaien, en toen waren alle waardes goed…

Bijlagen

• C9DCC0BF-3844-4F4E-9D6A-3938721EC3A9.jpeg
    C9DCC0BF-3844-4F4E-9D6A-3938721EC3A9.jpeg
    169.8 KB · Weergaven: 122
  • EEAC4EE4-085F-4CD8-A59D-A1502FF88532.jpeg
    EEAC4EE4-085F-4CD8-A59D-A1502FF88532.jpeg
    307.4 KB · Weergaven: 107
  • DA178276-9FE8-4C46-B1F5-C1E9B70A6C1B.jpeg
    DA178276-9FE8-4C46-B1F5-C1E9B70A6C1B.jpeg
    154.9 KB · Weergaven: 104
Wat een prachtige vis 🙂

Hoe lang geleden is het dat je de verhuizing van 20 naar 30ltr hebt gedaan, en waar was je betta in de anderhalve week dat de bak beter werd?

Test je de nitriet met druppels eigenlijk. Of met een strip? En is de uitkomst bijvoorbeeld bij de aquariumzaak bevestigd?

Er is duidelijk iets mis met de bak dat de nitriet zo hoog is. Of dat ook alleen de oorzaak is van de problemen met je vis is op afstand lastig te zeggen, maar het zal er zeker geen goed aan doen.

Ik zou beginnen met meer en grotere waterwissels, waarbij je wel het water op dezelfde temperatuur houdt. Wat voor filter gebruik je en hoe maak je dat schoon en hoevaak? Je planten lijken het niet heel goed te doen, dat geeft afval in het water wat nitriet kan verhogen. Waren je planten altijd al slecht zoals nu? Met veel bruine plekken?

Heb je gecontroleerd of de grote steen vrij is van scherpe punten en randen, en heb je met azijn gecontroleerd of er kalk in zit, in de steen?

Op welke temperatuur hou je je aquarium?

Voeg je ook iets van plantenvoeding toe?

Als je op zo'n kort termijn zoveel water hebt gewisseld en de Nitrietwaarde alsnog zo hoog is, vraag ik mij af waar al dat nitriet vandaan komt. Ik heb zelf nog nooit zoiets gehoord als 'Waterwissel geeft geen enkele verbetering.'
De enige verklaring die ik heb is dat er iets ligt te rotten in het water. Je planten zien er op de foto niet zo netjes uit. Kan het zijn dat deze stiekem gewoon dood is?

Heel veel vragen haha, ik ga ze proberen te beantwoorden. Ik heb de betta nieuw gekocht, hij heeft nooit in de 20l gezeten. De visjes uit de 20l waren platys en die waren helaas overleden, ik denk ouderdom. Ik had ze 2 jaar. Ik zag geen symptomen van ziektes oid en het water was goed. Toen alles omgezet in de 30l en dat 1,5 week nog even laten draaien om te checken of dat goed ging. Ik heb altijd getest met de esha strips, maar toen ik een heeeel klein lichtroze tintje zag bij de nitriet heb ik meteen de druppels gehaald om dit zeker te weten. Meedere keren getest.

Deze foto was voor ik de slechte planten eruit had gehaald, het ziet er nu al een stuk beter uit. Ik zal een foto toevoegen.
Ik heb qua plantenvoeding een voedingscapsule omdat ik zag dat mijn echinodorus een beetje gaten hadden wat duid op voedingstekort. Ik heb een heel klein beetje vloeibare voeding compleet (met nitraat en fosfaat) toegevoegd voor de drijfplanten en andere planten die hun voeding uit het water halen.

Ik heb de steen gecheckt op scherpe puntjes maar niet op kalk. Heeft dat nu nog zin?

De resultaten zijn niet bij de aquariumwinkel getest maar ik weet eigenlijk zeker dat die wel kloppen. Ik wil het wel laten checkeb maar de winkel is ver weg dus dan zal dat maandag worden.

Bedankt voor je advies ik ga water verversen! Weet je toevallig of mijn vis inderdaad schimmelinfectie heeft of dat het iets anders is?

Hier nog een foto van het aquarium nadat de planten eruit zijn gehaald met wat nieuwe plantjes. De echinodorus is nogsteeds wat bruinig…

Bijlagen

• 657C2976-3F22-4D86-9B31-FD1D57756B83.jpeg
    657C2976-3F22-4D86-9B31-FD1D57756B83.jpeg
    479.6 KB · Weergaven: 110
Heel veel vragen haha, ik ga ze proberen te beantwoorden. Ik heb de betta nieuw gekocht, hij heeft nooit in de 20l gezeten. De visjes uit de 20l waren platys en die waren helaas overleden, ik denk ouderdom. Ik had ze 2 jaar. Ik zag geen symptomen van ziektes oid en het water was goed. Toen alles omgezet in de 30l en dat 1,5 week nog even laten draaien om te checken of dat goed ging. Ik heb altijd getest met de esha strips, maar toen ik een heeeel klein lichtroze tintje zag bij de nitriet heb ik meteen de druppels gehaald om dit zeker te weten. Meedere keren getest.

Deze foto was voor ik de slechte planten eruit had gehaald, het ziet er nu al een stuk beter uit. Ik zal een foto toevoegen.
Ik heb qua plantenvoeding een voedingscapsule omdat ik zag dat mijn echinodorus een beetje gaten hadden wat duid op voedingstekort. Ik heb een heel klein beetje vloeibare voeding compleet (met nitraat en fosfaat) toegevoegd voor de drijfplanten en andere planten die hun voeding uit het water halen.

Ik heb de steen gecheckt op scherpe puntjes maar niet op kalk. Heeft dat nu nog zin?

De resultaten zijn niet bij de aquariumwinkel getest maar ik weet eigenlijk zeker dat die wel kloppen. Ik wil het wel laten checkeb maar de winkel is ver weg dus dan zal dat maandag worden.

Bedankt voor je advies ik ga water verversen! Weet je toevallig of mijn vis inderdaad schimmelinfectie heeft of dat het iets anders is?

Ik stel zoveel vragen omdat de oorzaak bij heel veel dingen kan liggen, en zonder voorkennis is het heel lastig om te kijken waar een probleem echt vandaan komt.

Ik stel nu nog even snel de vraag hoe lang het geleden is dat je de vis in het aquarium hebt geplaatst, en wat voor filter je gebruikt en hoe vaak en hoe je dat schoonmaakt. Dan kom ik zo op de andere dingen terug 🙂

En ja, ongeacht de oorzaak zal veel water wisselen nu goed doen. Probeer de stress voor je vis zo laag mogelijk te houden, dus zo rustig mogelijk met het water en op de juiste temperatuur.

De echinodorus is wel wat slecht, zou je aanraden deze eruit te halen? Verder zijn de rest van de planten al wat groener dan eerst. Ik snap ook echt niet waar de nitriet vandaan komt. Ik meet eigenlijk voor het verversen vaak 0,4, na het verversen tussen 0,2 en 0,4 in en dan s’avonds meet ik nog een keer en is hij weer 0,4. Snap er helemaal niks van hoe dat kan.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    223.2 KB · Weergaven: 93
Ik snap het hoor, heel fijn dat je me helpt! Ik gebruik nu een sponsfilter, omdat dat mij geadviseerd is voor betta’s. Met een tetra luchtpomp. Het filter is voor aquaria voor 0-50 liter.
Ik heb vandaag nog geen water verwisseld, hoeveel zou je aanraden?

Dit is het filter die ik gebruik

Bijlagen

• 3BB3E8F9-920F-4B98-8E63-BD44FD61710B.png
    3BB3E8F9-920F-4B98-8E63-BD44FD61710B.png
    2.2 MB · Weergaven: 95
Wanneer je de lichte verkleuring op de strips zag, en het daarna bevestigd zag met de druppels, dan weet je voldoende wat mij betreft. Dan heb je de dierenzaak daar niet direct voor nodig, alhoewel het nooit kwaad kan natuurlijk. Goed dat je de testdruppels hebt gekocht. Ik kan niet voor alle merken spreken, maar men zegt over het algemeen dat druppels betrouwbaarder zijn.
Dat de 2 uitslagen elkaar bevestigen versterkt dat hier volgens mij.

De capsules en vloeibare plantenvoeding klinken wat mij betreft goed. Dat je zegt dat de planten er ook beter uit gaan zien klinkt ook goed. De echinodorus zou ik er niet uithalen. Sommige slechte bladeren zou je weg kunnen knippen.
Doen je drijfplanten het ook goed?

Goed dat je de steen hebt getest. Lang niet iedereen denkt daar aan. De kalk. Ik weet niet of het echt steen is, of een kunststof ornament. In het laatste geval zou er geen probleem zijn. Als de steen kalk bevat en afgeeft, dan kan dat schommelende waterwaarden geven. Het is niet ideaal, maar het is ook niet iets waar je nitriet van gaat meten.
Ik zou het zeker eens testen, meten is weten, maar het heeft wat mij betreft nu niet de eerste prioriteit. Als iemand anders daar een andere mening over heeft lees ik het graag.

Ik kan zo niet goed zien of je vis een schimmelinfectie heeft. Maar een schimmelinfectie is ook zelden het eerste probleem.

Waar de meeste betta's ziek van worden is het volgende, misschien heb je er iets aan.

Er zitten altijd ziekmakende bacteriën in het water. Wanneer een vis heel en gezond is, en de bacteriën zijn niet met teveel, dan is er niets aan de hand, dan merk je dat niet.

Wanneer er veel (ziekmakende) bacteriën in het water zitten wordt het voor vissen al wat lastiger. Daarom adviseer ik nu ook de vele waterwissels, om de bacteriën te verdunnen. Daarnaast verdunt het bij jou nu ook de nitriet.

Wanneer een betta een wondje krijgt, wanneer er slechte stoffen (nitriet, ammoniak, veel bacteriën etc) in het water zitten of wanneer een betta last heeft van stress doordat hij in verkeerde omstandigheden gehouden wordt, of een combinatie daarvan, wordt de vis eerder ziek.

Ziek bij een betta zie je vaak terug als vinrot. De lange vinnen krijgen dan scheuren, het weefsel tussen de punten, de stralen wordt steeds minder, korter. De randen kunnen rood zijn, wanneer het wonden zijn, ze kunnen ook wit zijn heb ik begrepen, maar de randen zijn bij vinrot bij een betta meestal zwartig, of zwartig gecombineerd met rood van wondjes. Deze wondjes zijn nu extra vatbaar, vooral ook omdat door de wonden en eventueel vinrot de weerstand van de vis achteruit holt, en dan zie je soms ook schimmel-infecties ontstaan bij de betta.

Wat ik zei, nu eerst de bacteriën in het water verdunnen, evenals het nitriet, en water wisselen. Ik zou minstens 1x per dag 20 van de 30 liter wisselen.

Ik zou daar niet elke keer dat bacteriespul bijdoen. Dat kost je een kapitaal.
De werking van de safeguard weet ik niet. Ik heb er over gelezen, maar of het ook echt helpt weet ik niet.

Eerst op zoek naar de oorzaak van de nitriet. En ik had nog geen antwoord gezien op mijn vraag hoe lang je je betta nu in de bak hebt?

De steen is van kunststof, dus dan zal dat kalk er niet in zitten. De betta zit er nu een week in. De drijfplanten heb ik denk ik pas 2 dagen, en ik heb gelezen dat ze bij voldoende voeding/ licht rood gaan kleuren. Ze zijn nu licht rood van kleur, en ik zie geen rotte bladeren dus die doen het volgensmij prima. Bedankt voor je advies!

De druppels zijn van jbl, volgensmij is dat wel een van de betere merken, ze waren ook niet goedkoop…

Zou je nog aanraden om esha 2000 erbij te doen? Ik had wel gelezen dat nitriet erger kan worden door medicatie namelijk.

Wel daar heb je de verklaring voor je nitrietpiek dan. De bak was nog niet goed ingedraaid. De plantjes geven ook een stevige belasting op je water.

Ik zou sowieso nu de waterwissels blijven doen. Dat zal zeker nog een week tot een paar weken nodig zijn.
De waterwissels zal je ook langzaam moeten afbouwen. Wanneer nitriet 2 dagen 0 is kan je de waterwissels terugbrengen tot 15 liter. Daarna kan je er als volgende stap telkens een dag langer tussen laten. Meten met de druppels, of zelfs soms met de strips misschien? Kunnen je hierbij helpen.

Het filter ken ik op zich niet, maar ik heb vaak gelezen dat sponsfilters goed werken voor betta's.

Ik zou nu zeker geen esha2000 gebruiken. Schoon water zonder nitriet zal veel goed doen. Ik hoop dat dit je vis er doorheen trekt.

Ik heb trouwens de indruk dat je vrij scherpe steentjes als bodem hebt. Dat is niet het probleem nu 🙂 Maar ik denk dat het verstandig is in de toekomst, wanneer de vis weer gezond is, en met de nodige voorzorgsmaatregelen de bodem te vervangen voor een met afgeronde korrels. Daar zijn verschillende opties voor.
Betta's liggen soms op de bodem, en soms, bij stress, flitsen ze soms ook naar de bodem. Dat kan kleine beschadigingen geven die weer extra narigheid kunnen veroorzaken.

Om voor nu de druk op het water te beperken zou je aangetaste blaadjes kunnen wegknippen van de planten. Ik zou ook tijdelijk wat minder voeren. In elk geval zeker niet meer dan de vis eet. Liefst nog een klein beetje minder.

Laatst bewerkt:
Ik heb oude dingen uit mijn vorige aquarium gebruikt, (bodem water en filter) en die in dit aquarium gezet. Dit heeft anderhalve week gedraaid, en toen de betta erin. Dit is inmiddels al een week geleden. Maar dat andere aquarium heeft al een jaar gedraaid, dus dan zou het toch wel ingedraaid moeten zijn?

Bedankt van de tip over de steentjes, ga ik zeker in verdiepen.

Ik heb oude dingen uit mijn vorige aquarium gebruikt, (bodem water en filter) en die in dit aquarium gezet. Dit heeft anderhalve week gedraaid, en toen de betta erin. Dit is inmiddels al een week geleden. Maar dat andere aquarium heeft al een jaar gedraaid, dus dan zou het toch wel ingedraaid moeten zijn?

Bedankt van de tip over de steentjes, ga ik zeker in verdiepen.

Dat zou je verwachten.

Maar wanneer wij ons bestaande aquarium overhoop gaan trekken, dan krijgen wij daarna ook altijd problemen, ondanks dat we goed ingedraaide filters hebben.

Ik hoop dat je het nitriet snel onder controle krijgt en dat je vis snel opknapt.

Wat betreft de bodem. Je hebt nu een donkere bodem. Ik lees op dit forum vaak goede ervaringen van mensen met donker zand van de hornbach. Dat heeft een afgeronde korrel. Het is er heel fijn (0,4-0,8mm) en minder fijn (1-2mm).

Een andere optie is filterzand (verschillende maten). Dat is een gemengde kleur, vrij licht met wat lichtbruin en zo wat andere kleurtjes. Goedkoop, maar ik dacht alleen te koop in zakken van 25kg. Dat grijs/zwarte van de hornbach is er dacht ik kleinere zakjes.

Super, bedankt voor je advies!🙂

• Leuk
Waarderingen: Drup
Super, bedankt voor je advies!🙂

Graag gedaan. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn adviezen.
Ik hoop ook dat je ons op de hoogte houdt.

Er zijn tegen nitriet nog mogelijkheden met zeoliet, maar dat vertraagt het indraaien wel wat. Mocht de nitriet verder oplopen zou ik dat wel in gedachten houden. Even geen idee hoe je dat zou kunnen toepassen bij een sponsfilter, maar er zijn vast mensen op het aquaforum die daar ideeen over hebben.

Hoi, hierbij een update:

Het gaat goed met de vis en ik meet bijna geen nitriet meer. Ik had wel last van wat bruin alg, toen heb ik wat extra plantenvoeding toegevoegd en ben ik meer gaan verlichten, en nu is de bruin alg weg maar heb ik last van wat groene alg.

Verder had ik nog een vraag over de bodem vervangen wat mij werd aangeraden, omdat mijn grind korrels iets te grof waren waardoor het slecht kan zijn voor de vinnen van mijn betta. Kan ik zomaar mijn grond vervangen? Want daar zit ook een deel van de bacteriën in en ik wil niet weer een nitrietpiek. Wat raden jullie aan? Mijn aquarium draait nu ongeveer 1,5/2 maanden.

Ook had ik nog een vraagje, ik gebruik voedingscapsules voor mijn planten maar telkens als ik ga hevelen om het vuil tussen het grind vandaan te halen komen de korrels die in de voedingscapsules zitten omhoog en liggen ze om de grond ipv onder de grond. Kan dit kwaad of moet ik ze weer onder de grond duwen? Anders lijkt het mij dat de voeding geen zin heeft.

Naja dat was de update, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. Ik zal nog even een foto toevoegen van mijn vis want hij ziet er al veel beter uit!

Bijlagen

• 66CF1C10-AC86-4818-B9AE-C5AD2E1D0270.jpeg
    66CF1C10-AC86-4818-B9AE-C5AD2E1D0270.jpeg
    386.8 KB · Weergaven: 150
Hee, wat fijn om te lezen. En wat een verschil met eerdere foto's!

Hoe heb je het nou gedaan?

Wat betreft de bodem, lastig.

Ja, wanneer je de bodem gaat vervangen gooi je de balans in de bak weer overhoop, dus ik begrijp je twijfel.
Is je bodem ideaal? Nee. Maar vervangen is ook heel wat nu.

Ik ben benieuwd wat andere mensen hier van vinden.

Ik heb even gekeken welke middelen wel en niet werken bij een nitrietpiek en ik heb gelezen dat de terts safestart het enige middel is die echt levende bacteriën erin hadden zitten. Dus die heb ik toegevoegd in de hoop dat het de nitriet zou verlagen. Vaak zijn die middelen tijdelijk maar omdat de piek door het opstarten was wist ik de oorzaak en hielp het om de nitriet zo snel mogenlijk te verlagen.

Ik heb het dus 1x toegevoegd en waterververst. In het begin veel waterwissels en nog een kleine hoeveelheid tetra. Dit heb ik rustig afgebouwd en heb elke dag nitriet gemeten. Nu lijkt het constant te zijn en ik denk dat de piek voorbij is, we zijn nu ook al een maand verder. Ik houd het in de gaten, maar voor nu gaat het al 2,5 week goed.

Over de bodem vind ik zelf ook erg lastig, want ik merk wel dat mijn bak nog een beetje onstabiel is doordat ik wat alg heb. Is ook niet heel gek, omdat mijn bak nog aan het opstarten is. Ik weet niet wat het beste is voor mijn vis, want ik wil ook niet dat hij zijn vinnen beschadigd en een ziekte oploopt.

Aan de ene kant denk ik dat mijn bak nu nog een beetje onstabiel is dus dat ik het dan beter nu kan doen en daarna de balans terug kan zoeken. Want het is ook vervelend als ik balans heb het daarna weer overhoop haal en weer opnieuw balans moet zoeken. Ik weet niet wat beter is voor de vis…
Ik heb mijn bak nu ongeveer 2/3 weken constant met een goede nitriet waarde. Dus ik denk dat dat wel goed zou moeten gaan.

Ik las op internet dat de verhouden bacteriën 80% in het filter zit en 20% in de bodem. Klopt dit of zitten er meer bacteriën in de bodem?

Hopelijk heeft iemand advies of een ervaring🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan