Wat is er nieuw

Schoonmaken 2e hands Rio 400 aquarium en toebehoren

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Hallo,

Heb zojuist een 2e hands een Rio 400 gekocht inclusief 3D achterwand, Eheim pomp en het zand met daarin wat kleinere steentjes.

Hoe kan ik alles het beste schoonmaken? De bak en achterwand gewoon met de tuinslang afspuiten en het zand onder heet water houden? En de Eheim pomp ook onder heet water?

En mij werd ook geadviseerd om de randen van het aquarium in te vetten met zuurvrije vaseline als ik het aquarium eerst nog even opberg...

zand zou ik nieuw kopen en niet het oude zand gebruiken.
aquarium schoonmaken met wat azijn voor de eventuele kalkafzetting.

Wat voor zand zit erin?
Gewoon goed spoelen,als het nog goed is.

Filter materiaal ook goed schoonmaken, als het nog goed is.

@Boris69: gewoon een emmer warm water met daarin natuurazijn? En dan 50% water, 50% azijn ofzo en eventueel nog naspoelen met all��n water?

@Bertus: het is van dat fijne zand vermengd met wat kleine steentjes. De grote van de korrel zand weet ik niet, maar de steentjes zijn klein (max 3mm denk ik)

Oude eigenaar heeft altijd discusvissen in de Rio 400 gehouden en zij dat ik het zand in principe makkelijk kon hergebruiken?

Ja, dat ook best,hoor.

Gewoon paar keer goed spoelen.

En de bak, Emmer water en een Scheut azijn.
Neem een grote spons en spons daar de bak mee.

Ok� dus:
- Aquarium met water en azijn even afdoen en dan naspoelen met water. Vervolgens leeg deppen met de spons
- Na droogmaken aquarium de randen invetten met zuurvrije vaseline, omdat ik het aquarium de aankomende weken nog niet vul met water
- Filterpomp componenten goed schoonmaken met heet water
- Zand goed doorspoelen met heet water

Klopt zo toch?

Geen vaseline, is onzin.

Ramen buiten worden ook niet ingevet.
Staan al jaren zo open en bloot.

invetten voor een aantal weken dat heeft niet veel toegevoegde waarde.
Verder wat bertus zegt.
Alleen ben ik niet zo van 2e hands aquarium zand. Maar dat moet iedereen voor zich zelf uitmaken uiteindelijk.

Ok�, wat voor zand raad je dan aan voor een discus aquarium?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan