Schoonmaken aquarium + waterverversen


Boris Cornelis

Well-known member
Lid geworden
4 november 2018
Berichten
152
Leeftijd
28
Ik heb nu al een aantal dagen vissen in mijn 60liter aquarium.

Hoe kan ik snel deze bak grondig schoonmaken, en hoe vaak zal ik dit ongeveer moeten doen?
Zijn er tools om dit eenvoudig mee te doen: bijv grint opzuigen, waterslang voor water verversen.

Aquarium staat een aantal kamers weg van de badkamer dus het is nog al een gedoe als ik een slang aan de kraan zou verbinden. Kan je waterwissel doen een emmer, en hoe moet ik dit voor me zien.

Verder het nieuwe kraan water:

Hoeveel verversen per week?
Hoe zorg je dat dit op goede temperatuur zit voordat het je aquarium ingaat?
Extra middel toevoegen voor het nieuwe water of niet?
 
In een 60 liter bakje zal geen zwaar vis bestand in zitten dus vaak is dan een 20% per week voldoende, dat kan je doen met kraanwater van dezelfde temperatuur met een gieter of emmer, wel even zorgen dat je het er met beleid in laat lopen of anders een bord op de grond die de waterstraal breekt.
Van de bodem moet je verder afblijven of hooguit een beetje afhevelen met een stuk tuinslang.
Als de bak goed is ingedraaid hoef je er verder geen middelen in te doen dan alleen de plantvoeding weer op pijl brengen, meten is weten.
De ruiten kan je met een sponsje doen wel opletten dat je de bodem niet perongelijk meeneemt dat geeft gemene krassen, het onderste deel van de ruit kan je met een oud pasje doen, alleen een naar beneden gaande slag.
 
En hoe krijg ik het kraanwater op de zelfde temperatuur als de bak? (thermometer gebruken om water temperatuur te meten als deze uit de kraan komt? en dan pas in de emmer doen als de juiste temperatuuur s berijkt?)
 
Gewoon vanuit een mengkraan, deze met een metertje op pijl laten komen en in de emmer of gieter.
 
Hoeft niet exact dezelfde temperatuur te zijn, omdat je maar 20% ververst zal het niet zo heel veel uitmaken, tenzij het ijskoud of gloeiend heet is natuurlijk

gevoelsmatig met je hand onder de kraan en even in de bak, dan zit je redelijk goed.
 
Hoe kan ik snel deze bak grondig schoonmaken, en hoe vaak zal ik dit ongeveer moeten doen?
Zijn er tools om dit eenvoudig mee te doen: bijv grint opzuigen, waterslang voor water verversen.

Een bak maak je nooit grondig schoon. Van de bodem blijf je zoveel mogelijk af. Eventueel haal je wat dode plantenresten weg. Voer mag er niet blijven liggen, dan voer je teveel. Wel kun je eens in de zoveel tijd de ruiten van de binnenkant schoonmaken, bv met een oud (bank)pasje/klantenkaart. Dus NOOIT grind opzuigen.

Extra middel toevoegen voor het nieuwe water of niet?
Als je in Nederland woont is dat niet nodig, ons drinkwater is van prima kwaliteit (tenzij er werkzaamheden aan het leidingnet zijn geweest).
 
Ik ververs ook 10 liter op een 60cm bak en dat gaat zo de bak in hoor. In de regel is dat 8 graden kouder dan het water in de bak maar omdat je maar 20% ververst is het verschil na verversen rond de 1,5 graden en ik merk daar geen nadelen van.
 
Bij leiding breuk voor water. kan er vuil in de leiding komen. dan gebruike ze kort chloor.
 

Terug
Bovenaan