Wat is er nieuw

Schoonmaken in opstartfase

Jurrian Hilbink

Well-known member
Lid geworden
13 april 2025
Leeftijd
29
Goedemiddag,

In mijn opstartende bak ligt wat los mos en blaadjes. Hoe kan ik deze het beste weghalen? Of moet ik deze juist laten tot de opstartfase voorbij is?

Ook ligt er e.e.a. op de bodem, wat is jullie ervaring met bodenzuigers? Welke zijn goed?

Een paar blaadjes en een beetje mos zou geen probleem moeten zijn, word dat meer dan een beetje zou ik het weer wel weghalen.
Zeker tijdens opstarten moet je een bak niet te zwaar willen belasten, want nog niet al je bacteriën zijn er.

Zelf zou ik zoiets er gewoon met de hand uitpakken.
Heb vroeger op t werk ooit een aquariumstofzuiger gehad waar door middel van een luchtpompje het water omhoog bewogen werd, dat werkte ideaal.
Heb hier nu zo'n superfish ding en dat is weer 1 grote ellende, die moet je zelf blijven schudden.
Dat is dus even goed bekijken wat je precies wil.

Een paar blaadjes en een beetje mos zou geen probleem moeten zijn, word dat meer dan een beetje zou ik het weer wel weghalen.
Zeker tijdens opstarten moet je een bak niet te zwaar willen belasten, want nog niet al je bacteriën zijn er.

Zelf zou ik zoiets er gewoon met de hand uitpakken.
Heb vroeger op t werk ooit een aquariumstofzuiger gehad waar door middel van een luchtpompje het water omhoog bewogen werd, dat werkte ideaal.
Heb hier nu zo'n superfish ding en dat is weer 1 grote ellende, die moet je zelf blijven schudden.
Dat is dus even goed bekijken wat je precies wil.
Ik kan mij voorstellen dat door je handen erin te stoppen het hele ecosysteem van de rel raak. Daarom dacht in aan een stofzuiger.

Thanks voor de tip!

Andere vraag; doen jullie bij opstarten enlke dag bacteriën toevoegen? Ik heb bacto van hsaqua

Ik probeer zelf aan te houden om een (paar) uur voor ik met mijn handen de bak in ga geen zeep producten of iets in die richting meer te gebruiken om te voorkomen dat er stoffen het water in komen die er niet horen.
Van schone handen zou de bak niet van slag mogen raken!

Bacteriën toevoegen hoeft in principe maar 1x.
Ik gooi meestal gelijk na het vullen met water een kwak bacteriën in de bak en laat het daarbij.
Meet het niet eens af, want als het te weinig is vermenigvuldigen ze toch wel en te veel kan ook geen kwaad, want in zo'n fles zit nooit genoeg om een heel aquarium te verzadigen.

Dankjewel, dan denk ik dat ik er nu goed aan doe om gewoon te laten gaan. Ik heb nu 4x bij gedaan 125ml per dag. En zal er weer wat bij doen na de eerste verversing.

Ik zou wat je nog over hebt bewaren tot je je filter een keer goed schoon moet maken 😉

Ook een goed plan. Ook goedkoper dan een stofzuiger haha
Ik wapper meestal met de slang in de hand over de bodem en losse troep komt dan omhoog en dat zuig je mee. Ook kun je prima gericht net boven stukjes blad enzo dit afzuigen.

Bacteriën uit een flesje hebben vooral nut voor de winkel (winst). Alleen verse bacteriën die direct (of zo goed als) uit een ander filter komen hebben echt nut in je nieuwe bak. Overigens hoef je niet te zenuwachtig zijn dat de bacteriën op je handen de bak in de war sturen. Het zijn ófwel omgevingsbacteriën, die dan toch ook in de bak al zitten, ófwel specifieke huidbacteriën, die niet echt bliij worden van een aquariumomgeving. Hoe dan ook: hoe eerder je aquarium gewend is aan 'jouw' bacteriën, hoe beter.
(Overigens: zoals hierboven ook al aangegeven: kijk wel uit met reinigings-en desinfectiemiddelen en chemische stoffen en medicatie!! Vooral ontwormings-en ontvlooiingsmiddelen zijn berucht.)

Er zijn wel goedwerkende bacterien zoals Special Blend en ik dacht Dr Tim. Zelf gebruik ik de Special Blend.

Maakt dat echt verschil in de lengte van de opstartfase of doe je zonder 4 weken indraaien en mét 28 dagen?

Ik gebruikte vroeger altijd Velda Bacterial, maar dat is tegenwoordig amper meer te krijgen hier in de buurt.

Gebruik nu flesjes colombo bacto start. Werkt wel, maar heb het gevoel dat er in de Velda versie meer soorten bacterien zitten

Indraaien duurt sws 4 weken, je bacterien zullen van een paar duizend naar een paar miljoenen moeten vermenigvuldigen, dat kost nu eenmaal tijd.
Het grote voordeel van bacterien toevoegen is dat je al gelijk begint met een breed spectrum aan bacterien waardoor je uiteindelijk minder merkt van opstart probleempjes.
Zelf merk ik alleen wat bruinalg tegen het einde van de indraaiperiode, die vervolgens ook weer vanzelf verdwijnt.
Zelfs de garnalen overleven de indraaiperiode bij mij

We hebben ooit een EU gehad over de bacterien maar die is jammer genoeg weg maar goed er wordt nooit goed aangegeven welke bacterien er in een potje of flesje zitten.

er wordt nooit goed aangegeven welke bacterien er in een potje of flesje zitten.

Dat vind ik inderdaad wel jammer, daar kan nog veel gewonnen worden!
Ook zou er iets van testen moeten zijn om te kijken hoe het er voor staat met de bacterieculturen, welke sterk en welke minder sterk aanwezig zijn bijvoorbeeld.

Hij gaat de goede kant op!
Zondag eerste water wissel, hopelijk worden de waarden dan een stuk beter.

Bijlagen

• 17449103461167527195597583722297.jpg
    17449103461167527195597583722297.jpg
    4 MB · Weergaven: 59
Ik heb tijdens de laatste opstart ook eens bacterieen uit een flesje de eerste 3 weken toegevoegd conform handleiding. Gewoon om te kijken wat het doet. Spul van Easylife. Zou opstart versnellen.
Ik merkte echter geen verschil. Had de gewoonlijke opstartagen en ook nitrietpiek e.d.
Nitriet was aan eind van week 4 pas op acceptabel nivo.
Ik ga het volgende keer niet meer gebruiken, zonde van het geld.

Ziet er leuk uit!

Aangezien je nog aan het opstarten bent zou ik zelf het interne juwel filter eruit halen en voor een ander filter gaat (intern of extern). Dit juwel filter is niet garnalen en kleine visjes proof.
De schoonmaak magneet die je hebt gaat je uiteindelijk krassen opleveren, plukje filterwatten en of sponsje werkt dan veiliger.

Voor zoetwater hier nog geen bacterieen uit flesjes gebruikt, wel sponzen overgezet uit andere aquaria of een keer uitgeknepen. Of het je daadwerkelijk helpt bij het opstarten geen idee, het helpt in iedergeval de winkel waar je het gekocht hebt :DD

Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan