Wat is er nieuw

Schoonmaken met azijn

Jacob3782

Member
Lid geworden
27 maart 2021
Leeftijd
63
Ik heb een tweedehands a gekocht met alles erop en eraan, kan ik voor het schoonmaken de pomp en dergelijke laten draaien in de schoonmaak azijn tast dit de weeke delen niet aan, en kan ik dat dan puur gebruiken of verdunnen met water.

Ik maak de stromingspompen van de zeewaterbak altijd schoon in kraanwater met 25% natuurazijn. Zover ik weet tast dit niet delen van een filter aan.
Maar waarom wil je de filter dan met azijn schoonmaken want de rotor kun je vaak prima met een borsteltje even reinigen. Voor de slangen kun je een ragger gebruiken.

Bedankt voor de info john, alles is zo smerig dat je bijna niet meer kan zien dat het een pomp of dergelijke is, heb alles tweedehands gekocht en wil met een schone bak beginnen ik weet ook niet of de vorige eigenaar ziekten of dergelijke heeft gehad en wil dus geen risico nemen.

Ik maak dat soort dingen schoon door het in te weken in eens sopje met groene zeep.
Vervolgens met een (tanden)borstel even schrobben e n dan is het meeste wel weg.
Goed afspoelen en klaar.
Mocht er nog wat trope/alg zitten dan verdwijnt dat wel in het gebruik.

Als ik dingen echt schoon wil hebben.

Een mok bleekwater op een emmer water. Daar alles in laten weken.
Daaarna borstelen en afspoelen.
Vervolgens alles even laten weken in een emmer met flinke scheut azijn. Dat deactiveert de chloor.

Dat doe ik ook vaak wel op die manier Marcel maar ja de stromingspompen die ik bedoel wil ik alleen kalkvrij en dan werkt alleen azijn prima.

Dat doe ik ook vaak wel op die manier Marcel maar ja de stromingspompen die ik bedoel wil ik alleen kalkvrij en dan werkt alleen azijn prima.
Klopt John. Maar ging ook over algen en ontsmetten.

Als je 100% zeker wil zijn dat alles kiemvrij is kan je Kaliumpermanganaat poeder bij de apotheek gaan halen.
Dit doseren met 1gram per 50liter water.(de bak volledig vullen)
Na 24u kan je het neutraliseren met een geutje waterstofperoxide.
Ff naspoelen en de bak is 100% veilig (maar nog zeker niet proper)

Ik heb met schoonmaak azijn en wat filterwatten geprobeert om de kalk van het glas en de ledbuizen tekrijgen lukt voor een gedeelte maar niet zo als ik wil, iemand een tip?

hg kalkweg werkt uitstekend voor glas en kunstof maar zorg dat het niet op metaal komt

zoutzuur werkt ook prima.
Wel opletten dat je het goed en veilig gebruikt.
Altijd zoutzuur aan water toevoegen, NOOIT omgekeerd.

ps. Kalkaanslag kan zich ook invreten innhet glas. Dat krijg je er dan enkel met polieren uit.

Azijn en rubber, 't ja, rubber zit er in filters en pompen, zijn geen vrienden! Rubber wordt aangetast door azijn zeker als dit wat langer laat staan maar ook als je geen sterke verdunning gebruikt. Pas hier dus mee op!

Heb de tip van bart125 uitgeprobeert met hg kalkvrij ,werkt prima op het aquariumglas MAAR wel met behulp van schuursponsje, heb eerst de achterwand gedaan omdat ik bang was voor krassen maar geen probleem glas blikt als een bel.
Ook geprobeerd bij de ledbuizen maar daar weinig resultaat, ga daar nog een poging doen met een nachtje keukenrol en schoonmaakazijn.

Bedankt voor de tips

Als er echt een dikke laag hard geworden kalk op zit is het inderdaad niet zomaar weg.
pet poetsen gaat het dan inderdaad sneller dan gewoon weken op glas kan je in plaats van een spons beter een hobbymesje of verfafsteker gebruiken
dat is veiliger dan een spons en gaat ook sneller

1617012063013.png

Dikkere kalkresten krab ik altijd weg met een (beetje) bot keukenmesje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan