Wat is er nieuw

Schuil plekken amazone biotoop

  • Onderwerp starter Onderwerp starter smidsy
  • Startdatum Startdatum
Ik gebruik voor mijn Apistogramma aquariums voornamelijk “savu pods” en “monkey pods” deze komen voor in het amazone gebied en zien er minder gek uit dan een halve kokosnoot. Ook zijn zeker de “savu pods” een stuk kleiner. Ik vind deze perfect omdat een vrouwtje Apistogramma er in kan, maar de man vaak niet. Dit is ook niet nodig om de eitjes te bevruchten. Bijkomend voordeel is dat een savu pod geloof ik zo’n 0,95 cent kost online 🙂
 
Ik gebruik voor mijn Apistogramma aquariums voornamelijk “savu pods” en “monkey pods” deze komen voor in het amazone gebied en zien er minder gek uit dan een halve kokosnoot. Ook zijn zeker de “savu pods” een stuk kleiner. Ik vind deze perfect omdat een vrouwtje Apistogramma er in kan, maar de man vaak niet. Dit is ook niet nodig om de eitjes te bevruchten. Bijkomend voordeel is dat een savu pod geloof ik zo’n 0,95 cent kost online 🙂
Lossen die dingen ook langzaam op of is het iets permanents?
 
Uiteindelijk vergaan ze wel langzaam, maar zoals hierboven al gezegd bij mij liggen ze er ook al 2 jaar in en zijn nog in goede staat.
 
Klopt helemaal hoeft niet groot te zijn. Wel moet je zorgen dat de stenen goed staan en ondersteund worden, je wil niet dat zo'n hol instort als er een vis in zit.



Zelf geen ervaring mee, zijn me iets te scherp. Ik vind rivier keien altijd wel mooi natuurlijk. Buiten die keien gebruik ik zelf lavasteen of breuksteen.
Je zou kunnen denken om de stenen te verlijmen in een gewenste samenstelling.
 
Dit is bijvoorbeeld mijn bak voor de Apistogramma met savu pods en monkey pods. (Zie rechts voor een monkey pod liggen, maar ook links halverwege en een beetje vooraan achter het hout een savu pod) Ik snap dat het niet iedereen zijn smaak is, maar ik vind het er natuurlijk uit zien. Het betreft hier maar een 60x40x60cm bak (lxbxh)

6D44696E-B2F7-43DB-A1FF-E2D2D3A13432.jpeg
 
Ligt aan je waterwaarden, maar die savu pods bijv. gaan bij mij nu al zo'n drie jaar mee.
Uiteindelijk vergaan ze wel langzaam, maar zoals hierboven al gezegd bij mij liggen ze er ook al 2 jaar in en zijn nog in goede staat.
Super die dingen zien er al veel natuurgetrouwer uit... en die zijn dus groot genoeg voor de dwerg cichlides?
 
Ja hoor, kan ook. Ik zou het mixen, dus verschillende grootte sapucainha en savu pods. Hebben ze meer keuze. Veel bladeren helpt ook.
 
Zijn er uit de natuur zelf bladeren of hout/stokken te verzamelen voor een ZA biotoop? En zo ja, is er dan een voorbehandeling nodig voor je deze in het aquarium plaatst?
 
Ja hoor. Beuken-, eikenbladeren. Nog wel meer. Is vast wel online te vinden.

Hetzelfde met eiken- en beukenhout (/takken). Die kunnen ook het aquarium in.

Ikzelf bereid het niet voor. Sommigen koken het of gieten het over met kokend water. Van beide is wat te zeggen. Je kan ook hout bij de LFS, Hornbach of bij Hans Osendarp halen. Zit je altijd goed.

In Nederland zijn we altijd voorzichtig met deze dingen. In landen als Engeland en Polen wordt er grond, klei, hout en stenen uit de rivieren of bossen gehaald en in het aquarium geplaatst.

Mocht je dichtbij wonen, kan je zelfs overwegen je eigen hout uit de veengronden te halen.
 
Deze zijn zeker groot genoeg. Zie hieronder een foto van eitjes van mijn vrouwtjes Apistogramma in de savu pod.
36AD4D43-0711-43A7-B35B-D42F76201AA5.jpeg
 
Zijn er uit de natuur zelf bladeren of hout/stokken te verzamelen voor een ZA biotoop? En zo ja, is er dan een voorbehandeling nodig voor je deze in het aquarium plaatst?
Heb zelf in de herfst bladeren van eik, walnoot en beuk verzameld. Deze goed laten drogen en doe ze zonder voorbehandeling in het aquarium. Duurt dan even (1 à 2 dagen) voor ze zinken.
 
Heb ik net voor 50 euro aan lfs hout gekocht...
Kun je t ook uit t bos halen...
 
Dat van mij ook 😉

Al vermoed ik dat een LFS meer over houdt aan hardscape verkopen dan vissen.
 
Nu ik toch na mijn vakantie opnieuw ga beginnen nog even een vraag m.b.t de bodem... ik heb eigenlijk altijd filterzand gebruikt van wildkamp, dit oogt altijd vrij licht.
Nu zit ik eraan te denken om jet zwarte zand met de korrel groote 0.4-0.8 van hornbach aan te schaffen. Is filterzand al donker genoeg, of voelt iedere vis zich prettiger bij een donkere bodem. De kleuren komen er wel beter door uit denk ik....?
 
Ik heb bij mij in de bak onder de stenen en hout zo'n 12 stukken pvc buis liggen van zo'n 12cm lang. Meesten met aan 1 kant zo'n dop erop. Als er dan zo'n stapel stenen instort liggen de beestjes in die buizen tenminste veilig. Je ziet er bijna niks van trouwens je moet moeite doen om het te zien. Verder zitten mijn beesten overal in maar in die buizen dus ook.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan