Schuinrgroei Bacopa coralinia


R

Rvd

Guest
Goedeavond. Ik he sinds een week een 35 L bak met Bacopa Coralinia achter in staan. Deze stasn nu een stuk schuiner dan voorheen. Komt dit door de groei naar het licht (led verlichting aan de voorkant) of stroming van het water?

15492245120281013332179526723279.jpg
 
Ik denk de stroming, zet de pomp even stil en je weet het.
 
Lijkt me dat ze naar het licht buigen maar zie dat ze nog in de korfjes vanuit de winkel staan,zit het steenwol er ook nog in?
 
Ja ze zitten nig in hun korfje. Week geleden gekocht. Dus nog zonder visje. Twijfel nog of ik ze vooraf er uit haal.
 
Ziet er inderdaad uit alsof ze naar het licht groeien.
Je moet ze uit het potje halen hoor. De steenwol ook eraf halen dat is niet goed voor de vissen.
 
Plantjes dienen niet in de korfjes te blijven! Ze moeten eruit en stengel voor stengel gepoot worden, een klein beetje van elkaar af. en ja, alle planten groeien heel graag naar het licht toe, dit is voor hun letterlijk een levensbron, hoe meer licht hoe meer assimilatie ( =groei) mogelijk is.
 
Alle plantjes zijn er uitgehaald en met wortel en al weer terufgeplaatst. Ik lees verschillende opvattingen over voedingsbodems. Ik heb dit niet. Groeien bacopa's op alleen grind met straks "rommel" van de vissen?
 
Planten die graag voeding bij de wortels hebben daar kun je een voedingsbol of capsule bij doen in de bodem. Moerasplanten stellen dat erg op prijs.
 
Even nog een vuistregel voor planten en wel of niet voeding in de bodem.

Planten die BUITEN het water zichzelf rechtop houden en niet slap gaan neerhangen, zijn van oorsprong moerasplanten en deze hebben graag een bolletje klei aan hun wortelgestel. Dat komt omdat ze weliswaar submerse ( is onderwater) bladeren ontwikkelen en daar een groot deel van hun voeding mee uit het water kunnen halen, maar nooit meer dan een 75%.
Planten die zichzelf niet buiten het water rechtop kunnen houden zijn echte waterplanten die hun wortels gebruiken om zich ergens te kunnen vestigen, ze zijn in staat om met hun bladeren en stengels tot wel 95 % van hun voeding uit het water te halen.
Planten met een knol / bol kunnen zowel waterplanten alsook moerasplanten zijn. Deze hebben altijd baat met een paar kleibolletjes bij hun wortels.

Dab heb je ook nog de lagere soorten planten, zoals de varens, deze hebben vaak heel weinig wortels en eten met hun wortels en stengels, daarom worden deze planten meestal ( niet allemaal, dat verschilt soms per soort) op steen of hout gebonden, zodat ze zich daaraan hechten met hun wortels.

Dan is het zo dat, dat je water met veel planten zult moeten bemesten, de planten eten allerlei stoffen en mineralen en je vissen kunnen maar een deel van de benodigde hoeveelheid en soorten leveren.
Je hebt grof weg 2 soorten bemesting nodig: enerzijds de "vaste" tabletten, die bevatten stoffen die in water heel lang stabiel en voor planten opneembaar blijven, die dien je toe bij waterwissel;
Anderzijds de vloeibare stoffen, die snel chemisch uit elkaar vallen of met andere stoffen zich verbinden en dan niet meer voor planten beschikbaar zijn. deze dien je elke dag in kleine hoeveelheden toe.

Er zijn heel veel merken en toepassingen. Ik zelf gebruik al heel erg lang Duplaplant tabletten en Duplaplant24 vloeibaar en ben daar echt tevreden over.

Verder is goed groeilicht in je bak onontbeerlijk. In onze hobby zitten we op een omslagpunt, enerzijds de oude en uitgebalanceerde TL buizen, niet duur in aanschaf, maar wel maar kort bruikbaar 1-2 jaar.
Daarnaast is er al heel veel mogelijk met LED-verlichting en daar gaan de ontwikkelingen in een razend tempo door. Goede installaties zijn duur in aanschaf, maar goedkoop en zeer duurzaam in gebruik.
De keuze is vaak de voorkeur van je beurs.

Tja en last but not least, de onvolprezen toevoeging van CO2, het lekkerste eten voor planten en voor jun ook erg gemakkelijk chemisch om te zetten in C ( koolstof) als bouwstenen voor zichzelf, en als overschot O2 (zuurstof)
wat weer gebruikt wordt door de dieren in je bak, niet in het minst ook door de bacterien. Duur??? Ja, in aanschaf, maar je krijgt er een goed functionerend biologisch evenwicht voor terug.

Hoop dat je wat aan deze info hebt, is niet helemaal tot in detail uitgewerkt, maar als basisinfo wel bruikbaar!
 

Terug
Bovenaan