Wat is er nieuw

Schuren en hoge NO3 na waterwissel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rinzyyy
  • Startdatum Startdatum
R

Rinzyyy

Guest
Hallo mede-aquarianen!

Ik heb gisteren mb wekelijkse waterwissel uitgevoerd, enkel heb ik waarschijnlijk een grote fout begaan. Ik heb de tuinslang gebruikt waar mogelijk nog een lading restwater in zat.
Ik merkte gisterenavond op dat veel guppen en een aantal platys aan planten beginnen te schuren en na een watertest bleek mijn NO3 plots extreem hoog te zijn: Rond de 100mg/l.

Ik lees honderden verschillende verhalen op internet, met allen een verschillende aanpak. Moet ik in dit geval denken aan een ziekte, heb ik de grote fout gemaakt door oud water uit de tuinslang in het aquarium te laten lopen, of zouden er andere dingen mee kunnen spelen?

En ik weet dat ik er snel bij ben, maar ik begin liever te vroeg dan te laat aan een kuur.

Ik hoor het graag van jullie. Vast dank!

---

Ik heb de checklist er even bij gepakt voor alle benodigde informatie:

Wat is je bakmaat ?

81x36x50cm (Juwel Rio 125)

Wat zijn je waterwaarden ?

NO3 - 100
NO2 - 0
GH - 8
KH - 10
pH - 8
Cl2 - 0

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet heeft deze?
Bioflow M / 500l/m

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Elke week 30%

Om welke vis(sen) gaat het ?
Guppy's
Platy's

Wat zijn de medebewoners ?
Kardinaaltetra's
Sewellia Lineolata
Black Molly
Appelslak

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Enkele planten toegevoegd
Grondige bodemreiniging

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Veel schuren langs bladeren, decoratie en bodem

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Extra waterwissel 30%

Hoelang heeft de vis het al ?
1 dag

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Betreft guppen welke een jaar in bezit zijn, Plato's half jaar in bezit

Heb je een foto van de symptomen?
Nee. Er zijn namelijk geen uitwendige klachten te zien. Ook de ontlasting is normaal.

Ik zou snel 50% water verversen en dan even aankijken eventueel later vandaag nog eens.

Oud/stilstaand water is sowieso niet goed, kan zelfs legionella in zitten.

Of het aan het oude water ligt durf ik niet te zeggen maar hoe hoog is je no3 normaal en wanneer heb je dat voor het laatst gemeten? Was het restwater gewoon kraanwater wat er nog in de slang zat?
Ik zou wel zoals al is gezegd in elk geval 50-70% verversen zodat de no3 een stuk lager uitkomt.
Waar is het water mee getest want strips zijn niet echt betrouwbaar.

Of het aan het oude water ligt durf ik niet te zeggen maar hoe hoog is je no3 normaal en wanneer heb je dat voor het laatst gemeten? Was het restwater gewoon kraanwater wat er nog in de slang zat?
Ik zou wel zoals al is gezegd in elk geval 50-70% verversen zodat de no3 een stuk lager uitkomt.
Waar is het water mee getest want strips zijn niet echt betrouwbaar.
Het was inderdaad kraanwater wat er ongeveer 24 uur in heeft gezeten.
De NO3 komt normaal uit rond de 25mg/l. Helaas ook al tegen de gewenste bovengrens aan, maar daarvoor had ik juist extra planten besteld.

Vanochtend 30% gewisseld en wil over een aantal uur nog eens testen. Maak helaas gebruik van strips maar zal een betrouwbaardere set halen zodra ik de mogelijkheid heb. (kan om medische redenen nu het huis niet uit)

Ik kan me niet voorstellen dat het beetje kraanwater zo n invloed heeft op het totaal. Ik gebruik bij het verversen ook een tuinslang op een haspel en die blijft ook half volstaan en deze gebruik ik pas de week erna en i merk nooit andere waterwaarden.
Ik zou eens als het kan je water met druppels laten testen want of die strip klopt durf ik sterk te betwijfelen. Vaak doet de lfs dat wel gratis.

Ik zal vanavond een druppelset laten halen en kijken wat hier uit komt. Zal hierna nog wel even een update geven.
Zal tevens het schuren van de vissen in de gaten houden.

Wanneer was die grondige bodemreiniging want als je die te goed hebt gedaan kun je een tijdelijk tekort aan bacterien hebben gehad wat wellicht voor no2 heeft gezorgd.

Dat kan inderdaad mee hebben gezorgd. Ik zuig normaal enkel het oppervlakte af maar heb deze keer ook even flink door de bodem heen gewoeld.
Dit zal ik de volgende keren in meerdere delen verdelen om te voorkomen dat ik alle bacterien weg haal.

De waterwaarden zijn inmiddels verbeterd. Dat wil zeggen, het nitraat is al terug gezakt naar de 50mg/l.
Ik zal de komende dagen blijven waterwisselen, maar ik denk dat het probleem enigszins afgenomen is. Ook de vissen schuren amper meer.

Voor een korte periode is 50mg geen probleem maar voor de langere duur zou ik het wel halveren. Het lijkt mij zo toe dat je toch deze hoge waarden hebt door het woelen in de bodem. Je haalt hiermee vaak goede bacterien weg en het zorgt voor vuil uit de bodem in je bak wat weer wordt omgezet in nitriet en dan in nitraat.

Anders het spoel principe toepassen water gelijktijdig uit en in

Uit slang aan 1 zijde van de bak in aan de andere kant laten lopen dan krijg je een echte verlagen van de te hoge waarde
met 30 % water er uit en weer in gebeurd er weinig tot niets
Trouwens hoeveel oud water zat er nog in de slang meestal niet bijster veel bij een normale slang of het moet een hele slang zijn geweest
dus of dat de oorzaak hoge waarde is geweest:juggle:😀

Ok Jaap maar als je 30% ververst dan voer je wel 30% van de nitraat af toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan