Wat is er nieuw

Schurende vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ilona
  • Startdatum Startdatum
I

ilona

Guest
We hebben een bakkie met levendbarende.
Alles ging goed totdat er zaterdag een paar nieuwe bij kwamen (uit dierenwinkel)
Een vrouwtjes zwaarddrager ging die nacht dood.
Wat me opviel toen ik deze vis uit het water haalde was een lichte kromming van staart.
Vandaag schuren meerdere guppen.
Er is totaal niks te zien aan de vissen.Enkel schuren en af en toe shokkerige zwembewegingen.
Eten goed,mooi op kleur etc etc.
Wat kan het zijn,en kan ik een zoutbad toepassen?

Ja, mijn eerste gedachte gaat uit naar wormen, die hoeven niet altijd zichtbaar te zijn.
Bij kieuwwormen zie je ook snelle ademhaling en schuren ze ook, en de kieuwdeksels sluiten tussen de ademhaling niet goed.
Ook bepaalde huidwormen zijn met het blote oog niet te zien, dus ik denk zelf aan wormen.
Het is te behandelen met tremazol of dactycid.

Kan ik de vissen ook in bv een emmer met aquariumwater behandelen,dat ik ze dus uit t aquarium haal?
Echter zie ik totaal geen wormpje.

Je ziet ze in het begin meestal niet of zelfs helemaal niet.

In een emmer behandelen kan, maar een behandeling duurt toch een aantal dagen
dus dan moet er ook een pomp op die emmer.

Meestal is het beter de hele bak te behandelen want dat wat het nu zichtbaar nog
niet heeft kan dit over een paar dagen wel hebben.

Ja precies, gewoon de hele bak behandelen, de besmetting is toch al in de bak aanwezig.

Okay,ik ga even kijken of 1 van deze middelen in onze aquariumwinkel te verkrijgen zijn.

Ververs jij eerst eens 50 % van je water.
En schouw het even aan.

Vaak niet, ik ken er maar 1 die 15 km verderop zit die het wel verkoopt, maar die winkel heeft ook een dierenartsen post.
Gewoon bestellen op internet, is het binnen 2 dagen in huis.

Ja ik vind medicatie nooit zo fijn...met 50% waterverversing los ik een mogelijk wormbesmetting toch niet op? (maar ga t wel eerst even doen omdat ik nu die middelen niet bij de hand heb)
Er is hier een dierenwinkel met dierenartspraktijk erbij in

Kan ook nitriet zijn he.
Gaan ze ook van schuren.

Kan je dat meten?

Geloof me, je lost het niet op zonder medicatie, echt niet, wormen kunnen zeer hardnekkig zijn, je zal moeten kuren en de kuur nog een keer herhalen, anders red je het niet jammer genoeg.

Schuren kan door nitriet komen, dus dan zou 50% water verversen kunnen helpen.

Kan je de waterwaardes meten?

nitriet is ongeveer 4.niet goed dus?
Maar het schuren kwam na die dode vis
misschien dat deze al niet echt zo sterk was en door deze nitriet waarde bezweek?
Wel erg toevallig allemaal zo dan

Tja, dat zou ook kunnen, met het plaatsen van nieuwe vissen kan het nitriet wat oplopen, maar dat lijkt me sterk met een paar nieuwe vissen.
Probeer het zal ik zeggen, je moet toch 25% verversen voor je de kuur erin doet, dus wie weet. blijven ze schuren dan echt gaan kuren

4 of 40?
4 is erg laag

nitriet van 4?!? Moet echt 0 zijn dus zou direct een groot deel water verversen, en dagelijks blijven doen tot nitriet 0 is.

Ik ga onmiddellijk aan de slag !

Goldie83 zei:
nitriet van 4?!? Moet echt 0 zijn dus zou direct een groot deel water verversen, en dagelijks blijven doen tot nitriet 0 is.
Ahhh stom, nitraat mag oplopen, nitriet niet, :sorry:
Ik zat er even niet op te letten.

dacht ik al astrid 🙂
nitriet is nu 1
heb nu 50 % gedaan,kan morgen 25%?

Nou, je toch bezig ben zou ik verversen tot nitriet op 0 staat. 😉

Niet geheel onbelangrijk, de oorzaak van het hoge nitriet?

Te veel vissen? Slechte filtering? Slecht onderhoud?

Zou hier ook eens over nadenken anders heb je snel weer hetzelfde.

webhond zei:
Niet geheel onbelangrijk, de oorzaak van het hoge nitriet?

Te veel vissen? Slechte filtering? Slecht onderhoud?

Zou hier ook eens over nadenken anders heb je snel weer hetzelfde.

Zeker waar! Hoe lang draait deze bak? Betreft het de overgenomen bak?

De vissen vinden t niet zo leuk denk ik....ik laat t vandaag even zo.Morgenochtend meteen weer verversen
Kan ik nog wel of nitrivec of aquatan toevoegen vanwege de waterwissel?

Ik denk iets te kort laten indraaien,en nu dus pas de piek
Nee dit is niet de overgenomen bak

Tja, ik zou wachten met toevoegingen tot het op 0 staat, en ook al vinden de vissen het niet fijn, nitriet moet op 0 beter voor de vissen, maar dat moet je zelf weten.
Ik hoop dat dit het is geweest, en dat het schuren ophoud!

Ja dan wacht ik....anders vanavond nog een water verversing...hoop ook idd dat dit t is/was want anders word t een dure 'grap'
Ik denk dat die nieuwe overleden vis al wat zwakker was en ineens in nitriet kwam en stierf...andere verklaring heb ik niet 🙂

Word t water trouwens ook wat minder helder als je te hoge nitriet hebt?

Nou niet dat mij bekend is hoor. Als dat zo was dan zou je ook niet hoeven te meten als controle lijkt mij.
Ook bij helder water kan teveel nitriet zitten hoor.

Toch even verder kijken naar de reden hoor, je kijkt nu alleen naar een tijdelijke oplossing.

Hoe lang draait je bak, want je geeft aan te snel toegevoegd, te kort ingedraaid. Hoe lang is kort.

Wat zit er aan vis in en hoe groot is de bak.

Hoe vaak doe je verversen ed.

Zo maar aannemen dat het waarschijnlijk een piek is, is gevaarlijk. Voor hetzelfde geval is de
bak veel te vol?

Omdat t water helderder is nu en de vissen ogen nu iets rustiger...

ilona zei:
Omdat t water helderder is nu en de vissen ogen nu iets rustiger...

Je hebt net 50 % ververst, zeker is het helderder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan