Wat is er nieuw

schuw

• Onderwerp starter Onderwerp starter sero40
  • Startdatum Startdatum
S

sero40

Guest
ik heb al 2 maanden lang discussen.
en ik heb alle vissen die druk waren weg gedaan voor de discussen.

maar nu een 1 week lang blijven de vissen zich achterin verschuilen.
ik hoef maar op te staan bij de bank en ze zwemmen helemaal naar achter. afstand is dan 2/3 meter van de bak.
ik vind raar uit de test strips komt goed uit en ik ververs 2 keer per week water minimaal 30%.
ze eten goed en ze zijn op kleur.
discussen zijn van tony tan azie

Weet er iemand anders raad??

Is weinig aan te doen. Vissen reageren op veranderingen in en buiten het aquarium. Fel zonlicht en plotselinge schaduwen die in de bak komen als iemand langsloopt kunnen in dit geval oorzaken zijn. Vissen moeten dan aan de nieuwe situatie wennen en dat kost tijd.
Het schuw zijn heeft vaak minder te maken met de waterwaarden en vaker met veranderingen waardoor vissen zich niet veilig meer voelen.

Meestal gaat het na een tijdje vanzelf weer beter.

Hobbygroet,
Jos Hut

Discussen houden ook van weinig licht, misschien is dat ook een van de oorzaken. Discussen moeten sowieso wennen aan die nieuwe situatie, maar het teveel aan licht kan het ook nog eens verergeren.

Als een discus schuw is, dan zou er wel degelijk een probleem kunnen zijn. Mijn discussen komen allemaal naar de bak toe en naar het wateropppervlak als ik de bak nader. Als ze zich zouden terugtrekken dan zou dat in mijn geval echt betekenen dat er iets loos is.

TO haal een fatsoenlijke testset met druppeltjes en ga minstens twee keer in de week 50% verversen.

Hoe is de kleur van je vissen, hoe ademen ze, hoe eten ze, en hoe is de ontlasting, wat voer je ze, en hoe vaak, hoe warm is de bak?

Kan je nog eens een foto plaatsen hoe je bak er nu uit ziet ?? Want als de inrichting ten opzichte van je laatste foto niet drastisch is veranderd vind ik het niet zo gek dat ze schuw zijn

Ik heb de foto's van je aquarium ook nog even bekeken naar aanleiding van het bericht van Aquavisie. Qua inrichting zal het voor de discusvissen nog veel beter moeten om ze zich prettig te laten voelen. Als je ook nog de cichliden die je had erbij hebt ziet het voor de discussen erg zorgelijk uit. Probeer je je goed te verdiepen aan de eisen die discussen aan hun verzorging stellen. Kan je dat niet bieden, neem dan geen discusvissen.
Wat mij betreft hoort de Boeddha in een tempel en niet in een aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut

Heb je al je andere vissen ook nog in de bak zitten? Dan kan ik je vertellen dat je veel en veel teveel vissen in je bak hebt zitten. Samen met een minimaal filter is de waterkwaliteit hoogstwaarschijnlijk ongeschikt voor je discussen.

Wat zijn je waterwaarden, en welke vissen heb je nu nog in je bak zitten? Ik las dat je drie koppels met andere chichliden in je bak hebt zitten, samen met een aantal L nummers en dan ook nog kardinaaltetra's en discusvissen.

Welke vissen heb je precies weg gedaan?

Helemaal eens met wat Jos zegt.

Dit is de foto van de bak nu:
K5VDDEw.jpg

ik heb om hulp gevraagd niet om afgekraakt te worden!!

ik heb op dit moment dit in zwemmen in de bak:

5x discussen
1x pleco
4x l nummers
4x glasmeervallen
6x corydoras
2x ancistrussen

Zo bang zijn ze anders niet, kijken allemaal naar jou.

Maar het is inderdaad erg open.
WEl een mooie hoge bak,daar niet van.

Maar ook veel licht. Met drijvers erin,zou een hoop schelen.

DEnk ook dat je, met Discus, een andere waterwaarden hebt,dan met de bodem vissen.

Tips: ( en dus niet afkraken)

Regel een goede testset. De sets met strips zijn ongeschikt

Haal de stenen/buddha uit je aquarium, deze nemen onnodig veel ruimte in die je discussen hard nodig hebben, en wellicht geven ze kalk af aan het water, dat vinden discussen niet prettig.

Daarnaast: op welke temperatuur zitten je vissen, wat krijgen ze te eten, en hoe vaak?

Verder eens met Bertus, je bak is enorm kaal en leeg, er zijn weinig schuilplekken voor de discussen. Kijk eens of je wat kienhout slagtanden of een kunst-tak op de kop kunt tikken waar ze tussendoor kunnen zwemmen. Ook zou ik een ander huis zoeken voor de pleco.

En wellicht wat drijfplanten inderdaad, dempt het licht een beetje.

Niet om je af te kraken, maar om jou en je vissen te helpen.

sero40 zei:

Beste,
Ik ben als eerste geen Discuskenner hoor. Wel denk ik dat ervaren houders van deze vissen je hier proberen duidelijk te maken dat je bak niet helemaal aan de eisen voldoet die discussen verlangen.
Je kan bijvoorbeeld eens in het foto topic van Mondeo kijken hoe die de inrichting heeft.
Veel hout en Bleheri s.De leden zijn je niet zozeer aan het afkraken, maar proberen je van advies te dienen zodat jij je bak kan aanpassen waardoor de vissen zich pretiig zullen voelen.

Zoals ik al zei ben ik geen Discuskenner, maar zelfs ik zie dat je bak niet de inrichting van een Discusbak heeft zoals ik dat zie bij de andere leden.
Dus ik hoop dat je het niet als kritiek zal zien maar meer als advies om je bak te verbeteren. Soms is het ook niet leuk om te moeten horen dat je het beter anders kan doen, maar dat hoort soms wel bij de hobby 🙂.

Je bak ziet er mooi helder en keurig verzorgd uit verder hoor. Maar voor dit soort vissen zal de inrichting denk ik iets anders moeten en daarom dat ik ook adviseer om eens te kijken in de foto albums van andere leden die Discussen houden 😉

Dat voorkomt minimaal de helft van de problemen.
Er staan al genoeg aquaria te koop op Marktplaats van mensen waar het houden van een aquarium op een mislukking is uitgelopen.
Niemand wenst je dat toe.

Hobbygroet,
Jos Hut

sero40 zei:

Ik heb in dit topic niets gezien wat op afkraken lijkt, w�l nuttige tips waardoor het zou kunnen dat je vissen zo schuw zijn. Ze zitten in het volle licht en kunnen nergens schuilen. Discussen vinden dat niet prettig.

Vergelijk eens met deze bak, overigens geen topper, maar hier wordt in ieder geval rekening gehouden met de behoeftes van het dier in de vorm van drijfplanten, flinke stukken kienhout en breedbladerige planten
x6KY0SfPKCl-SG9CAkGadeBKb0pHMMvu.jpeg

Soms komen goedbedoelde adviezen misschien anders over dan dat ze zijn bedoeld.
Het zal denk ik wel helpen als de TS eens rustig wat goede voorbeeld bakken gaat bekijken 😉.

Tja, als je niet tegen kritiek kan, kan je ook beter geen vraag stellen,die op zich al niet 100 % klopt.
Dan kan je rekenen, dat er op gereageerd wordt.

Kan je 2 dingen doen. aannemen ,of afwijzen.

Zitten hier geen kwajongens, he, die je van advies dienen.
Zit hier voor 500 jaar ervaring.

En ze zitten hier niet voor hun zelf, mar voor jullie.

Enchiridion zei:
sero40 zei:
ja dat gevoel had ik ook op dit forum
Als je een bak vol stopt met een mix van koudwatervissen en tropische vissen en je vervolgens aan ons vraagt waarom je vissen ziek worden, moet je niet vreemd opkijken dat er reacties komen die je misschien niet aanstaan. Wil je dat je vissen ziek blijven worden of wil je dat de problemen opgelost worden? Wees blij dat er leden zijn die de tijd nemen om je verder te helpen.

Ook deze boodschap zal niet iedereen willen horen maar Jones je hebt groot gelijk.

Hobbygroet,
Jos Hut

sero40 zei:
Een docent van mij zei altijd: 'als je uitroeptekens gebruikt moet je ook zo stoer zijn om gewoon gedegen te beargumenteren hoe het zit'.

Oftewel: misschien hebben we er met zijn allen meer aan als je eens zou uitleggen wat er volgens jou scheelt aan bepaalde reacties. Wie weet waren de bedoelingen helemaal niet zo kwaad als door jou (kennelijk) opgevat.

~ Ivo

ik geef ze op dit moment minimaal 3 keer per dag voer. 1 tot 2 keer diepvries en dan 1 keer droog voer van tetra. 30 grade zit mijn bak nu.

de waardes zijn goed ik test ze met tetra set en volgens de teststrips is alles OK.
heb alle stennen en budda eruit gedonderd.
ik krijg vandaag led binnen ik ga er mee bezig om de licht te dimmen en donker blauw voor nacht licht.

en ik ga ook vandaag drijf planten regelen!!
heb trouwens vandaag

dank jullie wel

De strips zijn echt niet nauwkeurig hoor en deze moet je zien als een hele grove indicatie.
Er kan dus wel degelijk een flinke afwijking inzitten en het aflezen is vaak ook nog niet zo makkelijk.
Je bent in ieder geval goed bezig met de verlichting en de drijvers lees ik :thumbs:.
Succes, en als je een beetje de adviezen opvolgt dan komt het vast wel goed.

sero40 zei:
ik geef ze op dit moment minimaal 3 keer per dag voer. 1 tot 2 keer diepvries en dan 1 keer droog voer van tetra. 30 grade zit mijn bak nu.

de waardes zijn goed ik test ze met tetra set en volgens de teststrips is alles OK.
heb alle stennen en budda eruit gedonderd.
ik krijg vandaag led binnen ik ga er mee bezig om de licht te dimmen en donker blauw voor nacht licht.

en ik ga ook vandaag drijf planten regelen!!
heb trouwens vandaag

dank jullie wel

De stripjes zijn echt niet geschikt, je moet een druppeltest hebben.

Daarnaast is je voer-regime onder de maat. Start eens met vijf keer per dag te voeren, en zo gevarieerd mogelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan