Wat is er nieuw

Seachem purigen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
hallo

Ik ben aan het overwegen om seachem purigen te gaan gebruiken. Maar ik zit toch nog met een paar vragen waar ik niet meteen antwoord op heb gevonden.

Kan je deze gebruiken in een 60l bak? Zal in een buitenfilter geplaatst worden

En wat gaat die seachem invloed hebben op de producten die ik gebruik?

Plantenvoeding: all in one van plantedbox

Easylife catapa.

En ook easy carbo en voogle als het nodig is.

Mvg cecile

Het bind ammonium en organische verbindingen.

Dus catappa en misschien carbo zal eruit gaan.

Verder kan de nitraat (niet uit all in 1) wat zakken, doordat ammonium wordt gebonden.

Maar eigenlijk is het niet nodig. In een goede bak.

Wat is de reden dat je het wil gebruiken?
Voor de waterwaarden hoeft het niet, hoewel ik bij mijn toenmalige 80 cm bak geen enkele nadelige invloed heb bemerkt op de waterwaarden.

Met de waterwaarden doet het weinig tot niks hier en itt kool haalt het niet de gechelateerde voeding eruit.

Wat is de reden dat je het wil gebruiken?

Voor dit bakje (60l)is het puur estetisch. Ik wil graag helder water. Ondanks een goed onderhouden filter van 600l per uur heb ik altijd wat fijnstof rondzweven die ik niet wegkrijg.

Als er een ander manier bestaat hoor ik het graag.

In de toekomst wil ik het gaan gebruiken in mijn toekomstig nieuwe bak. Een 400 l. Ik ga er maanvissen in houden. Maar daarvoor moet mijn ph zakken en zal ik turf moeten gaan gebruiken. Ik weet zoizo dat dat geel bruinig kleur mij niet zal aanstaan dus zou ik het ook in die bak gaan gebruiken.

Wat zweefvuil kan je ook wegkrijgen door een goede filter indeling en watten in de bovenste laag.

Ik weet niet wat voor bak je wil gaan nemen voor maanvissen maar lees je even in in de gewenste maten voor een maanvissen bak.
Daarbij staat een kleine verkleuring van het water erg natuurlijk bij maanvissen, maar daar komt natuurlijk ook een persoonlijke smaak bij 😉
Om je µS en de ph te laten dalen kan je ook gebruikmaken van osmose of regenwater.
Daarnaast denk ik, maar weet het niet zeker, dat turf i.c.m. purigen elkaar tegen werken.

De bak zal de highline 400 van oase zijn. Hij is besteld maar ik moet 2 maanden wachten. Afmetingen 1m40 x 60 x 50.

Als ik mij goed ingelezen heb zouden die maten moeten goed zijn?

De combi turf purigen werd mij aangeraden door de aquariumsoecizaal zaak.

Mijn filter die op mijn 60l bak zit is een eheim experience 2224 met als indeling van onder te beginnen, keramische pijpen, blauw spons en een laag van 2 cm dik filterwat. Alles wordt verdeeld met spraybar.

Heb wel veel planten. Een stuk of 12 soorten

Die is dus voor de nieuwe bak te klein, Cecile. ….
Denk ik zo.

OP de 1.60 m heb ik de Eheim 2026 op staan.

Die is dus voor de nieuwe bak te klein, Cecile. ….
Denk ik zo.

OP de 1.60 m heb ik de Eheim 2026 op staan.

De eheim staat op mijn kleine bak bertus. Een 60l ;-)

Is wat verwarrend met die 2 bakken e 😀

Staan ze bij mij ook op. 2 x .

1 x 80 cm. staat hij schuin. anders loopt hij niet.

en andere op 60 cm. op de grond.

Osmose gebruik ik nu al. water is erg hard hier. Ik gebruik 1/2 osmose en 1/2 kraanwater. Dan zit ik met een ph van 7,2 ongeveer

Maar voor maanvissen mag het nog iets lager volgens de aquariumspeciaalzaak.

Nog meer osmose gebruiken raden ze af omdat er dan een tekort aan mineralen zou kunnen zijn. Vandaar dat ze er turf zouden bijdoen.

Osmose kun je makkelijk opkrikken met gh+ mineral overigens. Ik gebruik dat ook bij de garnalen die ik met pure osmose ververs.

Osmose kun je makkelijk opkrikken met gh+ mineral overigens.

Is dit het enige wat je moet toevoegen als je enkel met osmose zou werken? Ik heb die hier liggen in het geval dat de gh te weinig zou komen te staan maar ik heb het nog niet gebruikt. Gh staat op 10 als ik fifty fifty doe met osmose en kraanwater.

Wat de maanvissen betreft, daar zal ik een ander topic voor openen want het is eigenlijk een beetje off topic nu 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
het ligt misschien aan mij, maar ik heb in mijn aquarium loopbaan al 2maal seachem geprobeerd in 2 verschillende bakken zonder merkbaar verschil (zowel esthetisch als in waterchemie)

Ik heb zelf wel duidelijk gemerkt dat het water veel helderder is, zeker als je wat hout en of bladeren in de bak hebt.

Twijfel twijfel.

Langs de andere kant denk ik dat misschien zijn die catapa, voogle en easy carbo niet nodig als die purigen er in zit.

Het zou zonde zijn van producten te gaan toevoegen als die nadien afgebroken worden.

Ben al heel blij dat het niet veel doet aan de plantenvoeding.

Het enige wat er wekelijks in gaat is de catapa. Voogle en easy carbo is enkel als het nodig is.

Maar ja, hoe zoek je dat uit :juggle:

Waarom voeg je de catapa, voogle en easy carbo toe?, is dat preventief voor de vissen?, echt nodig heb je het niet.
Eigenlijk nog nooit gehoord dat veel mensen dit doen, soms catappa blad omdat het mooi is en preventief werkt, 2 vliegen in 1 klap en met garnalen een welkome snack.

Waarom voeg je de catapa, voogle en easy carbo toe?, is dat preventief voor de vissen?, echt nodig heb je het niet.
Eigenlijk nog nooit gehoord dat veel mensen dit doen, soms catappa blad omdat het mooi is en preventief werkt, 2 vliegen in 1 klap en met garnalen een welkome snack.

De easy carbo en voogle gebruik ik bijna niet. Enkel als het nodig is. Easy carbo bij het begin van alg en voogle als ik iets verdacht zie aan de vissen gaat er eerst voogle in.

Het is enkel catapa van easy life en all in one die ik na ieder waterwissel gebruik. Catapa zou goed zijn voor de garnalen heb ik mij laten wijs maken. 😀Mijn 60l heeft wat vis bewoners maar vooral garnalen.

Purigen zal zeker je water helder maken. Voor het zweefvuil zou ik toch even kijken naar watten of van die filters voor afzuigkappen. En, niet onbelangrijk, waar komt het zweefvuil vandaan?

En, niet onbelangrijk, waar komt het zweefvuil vandaan?

Geen idee. Soms denk ik dat de garnalen de boel doen rond zweven 😀.

Aan de filter denk ik niet dat het zal liggen. Het is een 60l bak en de filter doet 600l per uur. Dus 10x de inhoud. Door een tekort aan stroming zal het niet komen denk ik. Of zou die filter net te straf zijn voor die bak?

Filter inhoud keramische pijpen onderaan, blauwe spons en bovenaan een laag filterwatt van 2 cm dik.

Geen idee. Soms denk ik dat de garnalen de boel doen rond zweven 😀.

Aan de filter denk ik niet dat het zal liggen. Het is een 60l bak en de filter doet 600l per uur. Dus 10x de inhoud. Door een tekort aan stroming zal het niet komen denk ik. Of zou die filter net te straf zijn voor die bak?

Filter inhoud keramische pijpen onderaan, blauwe spons en bovenaan een laag filterwatt van 2 cm dik.
Dat zou nog wel eens kunnen dat de stroming (te) sterk is voor dat formaat bak.

Bedankt big smoke. Ik ben de hele dag thuis dus kan ik het even doorlezen. :book:
Van dit topic had ik nog geen weet.

Gebruik je die purigen nu nog?

Even een oud berichtje een bump geven 😉
Mensen ervaring met dit spul?

Op youtube zie ik Amerikanen helemaal gek worden hiervan.... Maarja..... Amerikanen he 😀

Meestal als het klinkt alsof het te goed is om waar te zijn......

Op youtube zie ik Amerikanen helemaal gek worden hiervan.... Maarja..... Amerikanen he 😀

Hier is een 'Experts uitgedaagd' topic over dit product: https://aquaforum.nl/threads/purigen-hoe-wat-en.77353/
Veel leesplezier 🙂

Ik heb het in mijn filter gehad omdat er veel tannines uit mijn hout kwamen.
Met de hoop dat dit zou helpen….
Volgende keer maar wat vaker verversen, maar dit zal ik niet meer aanschaffen.

Nuttig als je een teveel aan tannines uit je water wilt trekken, maar verder niet per se van meerwaarde (boven ander materiaal) in je filter. Ja of je moet het mooi vinden, die balletjes met een kleurtje. Zelf weten dan. 😛

Ik gebruik het in beide aquariums.
In de Flex 57 van m'n zoontje en die wordt dan bizar helder. Alsof er geen water in zit.
In het aquarium beneden scheelt het ook. Niet zoveel als bij het aquarium van m'n zoontje (beneden is ook 2x zo groot), maar het scheelt zichtbaar.
Zonder de Purigem is het water al heel helder, maar met veel licht aan zie je toch een soort van waasje. Met Purigem is ook dat 100% weg.

Het voordeel vind ik ook dat je het kan hergebruiken door 24 uur in bleekwater te leggen en dan nog 8-10 uur in schoon water met waterbereider.
100% is het dan niet meer, maar werkt nog steeds prima.

Aan de andere kant heb ik ook genoeg aquaria gezien die net zo helder zijn zonder Purigem.
Hoe zij dat voor elkaar krijgen weet ik niet, maar blijkbaar is het mogelijk.

maar verder niet per se van meerwaarde (boven ander materiaal) in je filter
Het verwijdert organisch materiaal dus als je capaciteit aan bacterien krap is dan kan het ook nog deels een bijdrage leveren.

Misschien toch eens een zakje proberen en dan beginnen bij de garnalenbak.

Zie dat je dat spul ook los kunt kopen en dat mensen het dan in een reactor voor bv Nitriet/nitraat doen en daar ook redelijk goede successen mee boeken.

Het verwijdert organisch materiaal dus als je capaciteit aan bacterien krap is dan kan het ook nog deels een bijdrage leveren.
https://aquariumscience.org/index.php/7-4-6-purigen/
Het spul neemt kleurstoffen op. Als dat iemands doel is: top. Niks op tegen.

Na verloop van tijd zullen er op purigen ook (net als op alles wat je in je filter gooit) bacteriën gaan groeien. In die zin wordt er iets met organische stoffen gedaan wat effect heeft op de waterkwaliteit. Maar met een zak knikkers in je filter bereik je hetzelfde...

Is het niet zo dat Purigen als materiaal zelf organische stoffen opneemt dan zoals nh3/4? Ik dacht dit dit dan juist het nut van dit middel was want als dat niet zo is dan werken knikkers net zo goed inderdaad.

Zo lees ik het namelijk wel uit de productbeschrijving:

Info:
Purigen™ is een eersteklas synthetisch absorptie middel dat anders is dan andere filtratie producten. Het is GEEN mix van ionen uitwisselaars of andere absorptie middelen, maar een uniek macroporeus synthetisch polymeer dat oplosbare en niet oplosbare onreinheden verwijdert uit het water met een snelheid en capaciteit dat alle andere producten voorbij streeft, met meer dan 500%. Purigen™; Verwijderd proteïnen, nitriet en nitraten, ammonia, en een breed spectrum van organische stoffen, maar de impact op spoorelementen is minimaal.

Nope, helaas. De marketingafdeling van Seachem beschrijft daar heel mooi wat bacteriën doen, op alle filtermedia, en niet wat purigen anders zou doen dan andere materialen. Al doen ze het wel zo voorkomen.

https://aquariumscience.org/index.php/7-4-6-purigen/
Het spul neemt kleurstoffen op. Als dat iemands doel is: top. Niks op tegen.

Na verloop van tijd zullen er op purigen ook (net als op alles wat je in je filter gooit) bacteriën gaan groeien. In die zin wordt er iets met organische stoffen gedaan wat effect heeft op de waterkwaliteit. Maar met een zak knikkers in je filter bereik je hetzelfde...

Denk alleen dat er na een chloorbad niet veel nuttige bacteriën over zijn :juggle: :DD

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan