Wat is er nieuw

Seiryu stenen

Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Leeftijd
37
Goedenavond allemaal,

Ik heb alvast wat seiryu stenen binnen gekregen voor mijn nieuwe scape. Om erachter te komen wat dat met de waterwaarden doet wil ik nu ze alvast in de draaiende bak leggen. Kan ik alle 10 de stenen tegelijk toevoegen of kan dat schadelijk zijn voor neocardinagarnalen/clarkii kreeft? Het is de welbekende mini landscape van de Hornbach.

Ja als je je garnalen en kreeftenbak als testbak wil gebruiken puur om erachter te komen wat de waterwaardes worden zijn er vele veiligere manieren (curverbox nemen en daar de stenen in doen en je waardes meten, desnoods hang je er een klein filtertje in zodat het water goed blijft

Ok dat gaat zeker lukken. Ik lees op internet dat de hardheid niet relevant is voor kreeften. Enig idee of dat ook klopt?

Voor kreeften zal dat idd wel meevallen.
Maar je garnalen zouden wel eens last van slechte vervellingen kunnenngaan krijgen moest de hardheid veel beïnvloed worden.

Beter gewoon ff in demi/ osmose water leggen en zien of de geleidbaarheid de lucht in gaat.

@Vis&versa Zojuist gemeten, waarden liggen zonder de stenen al best hoog voor de garnalen. GH 9, KH 6, PH 7.9. Last hebben ze er denk ik niet van, hele bak zit vol met kleintjes. Hoe meet/bereken ik de geleidbaarheid?

@Vis&versa Zojuist gemeten, waarden liggen zonder de stenen al best hoog voor de garnalen. GH 9, KH 6, PH 7.9. Last hebben ze er denk ik niet van, hele bak zit vol met kleintjes. Hoe meet/bereken ik de geleidbaarheid?
Met een geleidbaarheids of tds meter (Total Disolved Solids)
Goedkope toestelletjes heb je al voor minder dan 20€ op wish/ali)amazon

Met een geleidbaarheids of tds meter (Total Disolved Solids)
Goedkope toestelletjes heb je al voor minder dan 20€ op wish/ali)amazon
+bol.com, heb je ze wat sneller in huis vaak 🙂

je KH (en dus pH) en GH gaan omhoog want de stenen bestaan voor een deel uit kalk. Hoeveel/hoe snel je waterwaarden stijgen is niet te testen in een proefopstelling. want het is afhankelijk van: waterwaarden (KH GH pH), CO2 gehalte, aanwezigheid van zuren, snelheid van tegengestelde processen, (pH verlagende bodems, nitrificatie etc)

Dan blijft alleen de optie over om de nieuwe bak met stenen op te bouwen, indraaien en een tijdje aankijken hoe alles zich ontwikkelt. De bewoners komen er dan pas terug in wanneer alles een tijd lang stabiel is. Thanks allemaal.

wat voor vis wil je erin stoppen en gebruik je osmose of puur kraantjes water?

@Akwarium Momenteel een Clarkii kreeft en neocaridinagarnalen. De reden dat ik met de waterwaarden bezig ben is dat ik in de nieuwe scape een nano scholenvisje erbij wil, waarschijnlijk de rasbora galaxy. Uiteraard mits ik de juiste waarden kan bereiken. Visjes die liever wat harder water hebben zijn of te groot (dan pakt de kreeft ze), of ze moorden de garnalen uit. Ik ververs nu met kraanwater, al is het geen probleem om het toekomstig wat te mengen met regenwater.

celestichthys erythomicron, sawbwa resplendens pethia padamya. zo drie tamelijk kleine visjes die uit hard water komen.

een combi van vissen en kreeften is altijd twijfelachtig imo

Dank je! Vooral de eerste, emerald rasbora, is een heel goede optie. Enig idee of dat gaat met garnalen? Combi vis en kreeft ben ik met je eens, hangt van het karakter af. Mijn vorige kreeft viel alles aan wat bewoog, die ik nu heb interesseert het allemaal totaal niet. Scheelt ook dat ze een meterbak voor zichzelf heeft, merk dat ze stukken relaxter zijn zonder soortgenoten of grote vissen. Maar voor alle zekerheid wil ik geen visjes die groter zijn dan de volwassen garnalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan