Wat is er nieuw

Septaria Percellana

• Onderwerp starter Onderwerp starter mrtnlm
  • Startdatum Startdatum
M

mrtnlm

Guest
Beste mensen,

Gisteren ben ik begonnen met een klein slak/garnaal bakje en heb hiervoor allereerst een aantal slakken gekocht (onderstaand, van ieder twee).

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=8434

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16758

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=8270

Nou ben ik niet geheel bekend met slakken, maar mijn Septaria Porcellana's lijken weinig leven te vertonen. Een zoektocht over internet heeft mij weinig hulp geboden, dus vraag ik jullie hulp. Kunnen jullie, aan de hand van mijn foto zien of de slakken er normaal uitzien? Ik heb ze nog niets zien doen, nadat ik ze gisteren welkom heb geheten. Wellicht dat dit gebruikelijk is?

Bij voorbaat dank,

septaria_porcellana.jpg

Martin

Wat een vreselijke bodem zeg maar is een ander verhaal.
Slakken moeten eerst nog wennen aan hun nieuwe omgeving en kan soms een paar dagen duren maar zie dat je ook slakkenetende slakken hebt gekocht!
Is de bedoeling dat de andere slakken voer voor hen zijn? beetje duur voer lijkt me! 😉

Ik weet van andere soorten dat ze soms dagen levenloos lijken omdat ze moeten wennen.
Dus heb nog even geduld zou ik zeggen.
Zoals John ook al zei heb ik twijfels bij de bodem. Het is erg grof met volgens mij best scherpe hoekjes. Dus of de slakken dat zo fijn vinden betwijfel ik en er gaat ook snel vuil tussen zitten wat weer kan rotten.
Ook voer voor de garnalen zal er snel tussen verdwijnen.
Ik zou zelf overwegen om een andere bodem te nemen dus.

En als het bakje ook pas sinds gisteren staat is de kans groot dat alles doodgaat omdat het nog moet indraaien.
Sowieso gaan de zoetwatermossels het lastig krijgen in een nieuwe bak ivm voedsel.
Zal dus voorlopig ook nog geen garnalen aanschaffen.

Tja beetje onduidelijk of de bak 1 dag draait of dat de slakken er net 1 dag inzitten.
Bakje kan beter wel eerst indraaien.
Misschien is het een voordeel als de bak niet is ingedraaid als de TS de bodem toch nog zou willen veranderen.
Hier gaat veel voer en vuil tussen zitten.

Mocht de bak niet ingedraaid zijn dan een weinig vlokvoer verkruimelen zodat de bacteriecultuur wordt geholpen en de slakken ook wat hebben. Zo voorkom je hopelijk een nitrietpiek.

Seabait zei:
En als het bakje ook pas sinds gisteren staat is de kans groot dat alles doodgaat omdat het nog moet indraaien.
Sowieso gaan de zoetwatermossels het lastig krijgen in een nieuwe bak ivm voedsel.
Zal dus voorlopig ook nog geen garnalen aanschaffen.

Zijn geen zoetwatermossels John, maar de beste algeneters die er bestaan. Ik denk dat ze even moeten wennen.

Hoe bedoel je zijn geen zoetwatermossels Aad? moeten er wel algen zijn en is een vers bakje nog niet het geval lijkt me toch?

Sorry John, dacht even dat het allemaal Septarias waren. Telefoontje he hahaha.

De jeugd van tegenwoordig allemaal met die "slimme" telefoons! 😀

Goed, ik moet de bodem dus veranderen. Wat kan ik beter als bodem gebruiken? De slakkeneters waren te klein om de andere slakken te kunnen eten werd mij verteld bij de winkel. De bak zelf staat nu 3 dagen.

Iemand tips voor wat nu mijn handelingen zouden moeten zijn?

Bedankt voor de reacties,

Martin

Ik heb ze hier een appelslak van 5cm zien opeten.

Zand of heel fijn niet scherp grind is veel beter.
Ff de diertjes en planten apart zetten met het water en kan je zo de bodem veranderen.
Alles weer overzetten en regelmatig een beetje verversen.
Welk filter heb je?

Verversen moet ik sowieso elke dag doen, omdat de bak op een verwarming staat en hierdoor veel water verdampt. Er zit nu geen pomp in, dit ook in overleg met de aquarium winkel. Omdat het een kleine bak betreft en er veel groen in zit moest dat als filter werken. Ik begin het gevoel te krijgen dat ik niet bij de juiste winkel ben geweest. Is de filter essentieel? Die past namelijk niet in de vaas-achtige bak.

Ga nu eerst op zoek naar een goeie bodem.

Groeten,

Martin

Seabait zei:
De jeugd van tegenwoordig allemaal met die "slimme" telefoons! 😀

Jeugd ???? Word 50 dit jaar John hahahaha.

Hebben de mossels zo en zo geen stromend water nodig om aan voeding te koken.

Als er geen ander voer is, gaan de Helenas volgens mij voor de Septarias.

Jeugd staat ook niet voor niks tussen aanhalingstekens Aad! 😉
O nee was ik vergeten... :juggle:

mrtnlm zei:
Verversen moet ik sowieso elke dag doen, omdat de bak op een verwarming staat en hierdoor veel water verdampt. Er zit nu geen pomp in, dit ook in overleg met de aquarium winkel. Omdat het een kleine bak betreft en er veel groen in zit moest dat als filter werken. Ik begin het gevoel te krijgen dat ik niet bij de juiste winkel ben geweest. Is de filter essentieel? Die past namelijk niet in de vaas-achtige bak.

Ga nu eerst op zoek naar een goeie bodem.

Groeten,

Martin

Water aanvullen is niet echt verversen trouwens,vocht verdampt wel maar afvalstoffen blijven achter.
Op zich is een filter niet essentieel maar dan moet je precies weten waar je mee bezig bent en dat is als een beginners zoals in jouw geval niet het geval.

Misschien beter gelijk voor een andere bak kijken,voor weinig geld heb je zat geschikte bakjes op mp staan bv.

Ben bij de lokale jeu de boules vereniging geweest en heb daar wat mooi zand/kiezels meegenomen. Goed gewassen en gezeefd. De bak weer gevuld met water en met de juiste hoeveelheid Tetra Aquasafe. De filterpomp loopt nu om alle restanten vuil uit de bak te halen.

De slakken zitten ondertussen in een noodbak, waar ik een klein luchtpompje heb bijgevoegd voor de nodige beweging van het water.

Zal ook eens kijken voor een ander leuk bakje, wellicht dat de vaas toch niet geheel functioneert als aquarium.

Groeten,

Martin

Zand/grind van de jeu de boulesbaan.... is een nieuwe! 😉
Ben benieuwd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan