Wat is er nieuw

Sera 130 van Killerfish

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
30
Om vooraf even te zeggen: veel tekst en foto's, hopelijk niet teveel..

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover: ik kon mijn nieuwe bak ophalen. Mijn vader kwam vorige week terug met het nieuws om een bak gratis over te mogen nemen, met alles erop en eraan. Het is een sera biotop cube 130L, oorspronkelijk een zoutwaterbak. Deze is echter door de vorige eigenaar omgezet naar zoetwater

Eerst even een paar fotootjes van hoe de bak er bij stond voordat ik hem op kon halen:

396192_0_82_img20141114wa0001.jpg

148239_0_82_img20141114wa0002.jpg

De kap
461911_0_82_img20141114wa0000.jpg

En het filter, momenteel ook iets anders ingedeeld. Het is een filter met 4 vakken, waarbij van rechts naar links het volgende inzit:
Rechts bovenin grove filtermat met eronder een fijne filtermat. Hieronder nog wat keramische pijpjes.
2de van rechts zitten ook keramische pijpjes en het verwarmingselement van 75W
2de van links nog meer biologisch materiaal; keramische pijpjes en biobollen. Tevens zit hier een extra thermostaat van 50W in, ik had het idee dat die van 75W de bak niet helemaal verwarmd kreeg. De bak staat op mijn, vaak onverwarmde, slaapkamer.
In het meest linker vak zit naast een opvoerpompje niks in.
518138_0_82_img20141114wa0003.jpg

Zaterdagochtend de bak opgehaald, deze was al helemaal leeg en alle vissen waren stonden net klaar in een emmer. Veel foto's van de 'verbouwing' heb ik niet. Wel een fotootje gemaakt van mijn oude bakken en de nieuw naast elkaar. De sera komt ipv de superfish en rekord.

De 'oude' bakken naast elkaar
869823_0_82_1.jpg

De rekord 600
837424_0_82_2.jpg

De superfish
134215_0_82_3.jpg

De lege sera naast de deels lege superfish en rekord
451626_0_82_4.jpg

Ook nog een paar bewoners meegenomen, al weet ik van een aantal niet welke soorten dit zijn. Misschien dat jullie me hiermee kunnen helpen?

Onbekend nr 1
285174_0_82_5.jpg

334471_0_82_6.jpg

onbekend 2
181939_0_82_7.jpg

995551_0_82_8.jpg

Te veel foto's, dan maar een deel 2

onbekend 3
155191_0_82_9.jpg

Is degene met de streep een c. arcuatus en zijn de andere 2 c. julii of c. trilineatus??
797417_0_82_10.jpg

998489_0_82_11.jpg

Na de inrichting van de eerste keer was ik toch niet zo tevreden, dus na een halve dag de bak al weer omgegooid. Hier geen foto van, alleen van de inrichting nu. Eerst de visjes, dan een totaaltje met het visbestand
799557_0_82_12.jpg

De bedoeling bij de volgende 2 was een foto van de achterste kempvis (v), een ander werd echter erg nieuwgierig 😀
642179_0_82_13.jpg

535314_0_82_14.jpg

654845_0_82_15.jpg

Mijn balloon ramirezi
879454_0_82_16.jpg

3 maten corydoras, van klein naar volwassen naar een tiener
328758_0_82_17.jpg

En als laatste dan een totaaltje, beetje mistig (ben het grind vergeten te spoelen 😳. Ook heb ik er een middeltje ingedaan wat ik vaker gebruik. Kan alleen even niet op de naam komen..
422247_0_82_18.jpg

Het visbestand, waarbij ik vandaag de mannelijke kempvis heb toegevoegd (foto volgt, batterij van mijn tel is leeg). Al is de vis vaag te zien in het midden vd bak bij het totaaltje hiervoor

-De 3 onbekende algeneters
-5 kempvissen, 4v/1m
-2 c. julii/c. trilineatus?? (uit de sera, mogen hun leven hier slijten)
-1 c. arcuatus (uit de sera, mag zijn/haar leven hier slijten)
-8 c. panda volwas
-5 c. panda inieminie, 1 iets groter
-3 c. habrosus (mee uit rekord, mochten daar hun leven slijten en gaan dus nu mee naar deze bak)
-5 ringbandsnoekjes, e. annulatus (mogen hun leven hier slijten)
-7 rasbora galaxy
-4 rasbora hengeli (kon ik geen afscheid van nemen
-13 boraras brigittae, worden binnenkort aangevuld tot ong 30; afhankelijk van de verkrijgbaarheid
-6 otocinclus
-2 gastromyzon/beaufortia
-1 golden balloon ramirezi.

Ik weet dat het veel verschillende soorten zijn, maar misschien dat ik over een tijdje me hier aan ga storen. Tot nu toe valt het best mee. Ik had slecht een weekend om de bakken over te zetten, en ben hier nu best tevreden mee. Ook zijn mijn c. panda al weer eitjes aan het leggen, ook erg leuk om te zien.

Tips en opmerkingen zijn van harte welkom, hopelijk vonden jullie de hoeveelheid tekst niet erg, wel afgewisseld met, hopelijk niet te veel, foto's. Ik zal blijven updaten, ook voor mezelf.. Is altijd leuk om achteraf terug te zien

Hoewel het plaatje inderdaad wat wazig is, vind ik je inrichting zondermeer h��l erg leuk!

Lekker gevarieerd en verdeeld in verschillende "niches", het geheel suggereert diepte en er is een leuk zandstrandje voor de Corydoras.

Over je vissenbestand ben ik helaas, in ieder geval in eerste instantie, wat minder enthousiast.

Vijf Betta's lijkt mij een beetje te veel van het goede, ze houden zich met name aan de oppervlakte op en die is voor 5 stuks niet heel royaal. Bovendien verlangen alle 4 de vrouwtjes ook een eigen "sub-territorium". Des te vervelender nu ze diezelfde oppervlakte ook nog 'ns moeten delen met 5 ringbandsnoekjes.
Ik zou daarom voor ��n van de twee kiezen, of anders voor hooguit 3 Betta's (en dan eigenlijk de laatste optie nog het liefste).

Voor op de bodem is een groep van 19 Corydoras leuk, maar v��l teveel voor de oppervlakte. Die 13 panda's passen hier vrij behoorlijk, de anderen zou ik een ander onderkomen gunnen.
De 3 meervallen zijn volgens mij een Platydoras costatus, een 'gewone' Ancistrus cf. cirrhosus en een Ancistrus cf. cirrhosus 'gold'. Ik zou hooguit ��n A. cf. cirrhosus houden, waarbij ik persoonlijk zou kiezen voor de 'gewone' (en je hebt daarvan een mooie man!). En de Otocinclus zijn qua eten volledig aangewezen op algen, maar zijn nogal verlegen en daarom voor een Ancistrus geen partij.
Het is dus volgens mij of 1 A. cf. cirrhosus, of 6 Otocinclus. En ik denk dat ik zelf voor de laatste zou kiezen.

Drie scholen in het midden is in deze bak ook teveel.
Je idee om de Boraras brigittae uit te breiden vind ik h��l goed! Misschien is 30 wat veel, maar 24 zou prima moeten kunnen. Maar voor je Celestichthys margaritatus (R. galaxy) en Trigonostigma (R.) hengeli is dan geen plaats meer.

En dan de Gastromyzon/Beaufortia (Hillstream-vissen; die komen uit snelstromende beken of riviertjes). En de 'balloon-ramirezi' (doorgekweekte variant van een soort die in zeer zacht en zuur water leeft) heeft in jouw bak eigenlijk helemaal al weinig te zoeken .....

Maar als ik dan alles zo eens optel kun je toch wel tot een h��l leuke bak komen, met daarin h��l leuke vissen, door alleen maar voor een aantal vissen een goed thuis te zoeken en niet meer dan een paar Boraras brigittae te hoeven kopen!

Kortom: die bak van jou gaat het helemaal worden, en wij willen de foto's zien !!!

Bestandje aangepast. Gisteren 2 kempvissen v weggedaan, zo ook de 8 volwassen c. Panda. Echter komen hier wel 4 corydoras venezuela orange voor in de plaats. Deze wil ik woe op gaan halen met een 10 a 15 tal Boraras briggitae, afhankelijk van hoeveel vissen de lfs binnen heeft gekregen. Mogelijk dat ik over een tijdje mijn bestandje aan ga passen, ik wil graag een externe pomp op mijn bak. Echter mag dit je even niet van mijn ouders :stars:

De laatste tijd druk geweest en niet zoveel op het forum gezeten. Tijd om een keer te updaten. Foto's heb Ik nog niet, deze zal ik binnenkort even gaan plaatsen. Niet heel veel veranderd de laatste tijd. Wel staat er een nieuwe boom in de bak. Een tijdje geleden mrt mijn opa en oma naar een tuincentrum in de buurt gegaan en kon de boom voor de prijs niet laten staan. Ook heb ik er sinds kort eren nieuwe thermostaat in hangen. De oorspronkelijke van 75W kreeg de bak niet warm genoeg dus ik had er al een extra element van 50W bij ggehangen.Samen kregen ze de bak wel warm, echter stond de 50W, naar mijn idee, vrijwel de hele dag aan. Dit is toch een beetje teveel vh goede, zeker voor de energierekening. Afgelopen week dus maar naar de lfs geweest om een 200w element te halen. Twijfel zat tussen 150 en 200W, maar dat 200W was maar een euro duurder en ik heb liever wat extra wattage ivm het feit dat mijn slaapkamer niet altijd helemaal verwarmd is.
Wat betreft mijn visbestand, ik merk toch dat ik met lichtjes ga storen aan de vele soorten vis welke in de bak zwemmen. Ik wil dit toch gaan veranderen, waarbij ik sommige vissen toch wil houden, met de simpele reden dat ik hier geen afscheid van kan nemen. Ik wil naar het volgnd bestand werken. Mss niet een helemaal optimaal bestand, maar in mijn ogen een stuk rustiger en beter als wat het nu is:
5 corydoras venezuela orange
5 corydoras panda, eigen kweek
1 golden balloon ramirezi
20/25 Boraras briggitae
Overgebleven oto's
2 gastromyzon
1 ancistrus, de albino

ik wil dit bestand over een tijdje aan gaan passen, ik wil de bak nu eerst wat rust gunnen. Ook wil ik nog rn externe filter aanschaffen en gaan gebruiken, alleen mag dit nog niet van mijn ouders. Over de albino twijfel ik nog. Beetje afhankelijk hoe groot deze is. Ik zal de foto's snel gaan posten, nadat ik weer beter ben

Plannen iets sneller als gepland. Gisteren een tetratec ex800 binnen gekregen. Dit met de gedachte, ik haal het interne filter er wel even uit. Zwaar verkeerd gedacht, was ongelooflijk goed verlijmd en best vast gaan zitten in dr tijd van gebruik. Maar goed, filter is er nu uit en de externe pomp draait. Ik heb de filter niet in laten draaien met de oude pomp, simpelweg omdat dit niet kon. Ik heb de keramische pijpje en bioballen in de tetratec gedaan en de bodem zonder te veel spoelen terug in mijn bak gedaan. Ik houd het water even goed in de gaten, maar denk wel dat het goed gaat komen. Ook heb ik wat aanpassingen gedaan in mijn visbestand, wat er nu als volgt uitziet:
- 5 corydoras venezuela orange (jong)
- 5 corydoras panda (eigen jongen, ong even groot als venezuela)
- 1 ramirezi, leeft al een jaar in mijn bak en kan er gewoon geen afscheid van nemen
- x oto's, deze mogen hun leven hier slijten
- 2 gastromyzon, hebben stroming door uitstroom rii raam. Zitten al een jaar of 2 in mijn bak en doen het tot nu toe prima
- 15 Boraras, grootste deel brigittae, klein deel merah(stuk of 5). De merah zijn meegekomen met de brigittae de vorige x

De bedoeling us de Boraras met zo'n 10 brigittae aan te vullen en afhankelijk vd prijs en tekeningen hier nog een harem kaap se lopez bij te doen.. De kempvissen, hengeli's en galaxy's zitten momenteel nog apart voor de verkoop, maar gaan zonder bericht vnv terug. Ik wil deze nog verkopen, alleen mijn moeder wil geen tweede bak op mn kamer zien..

ik zal vnv even foto's proberen te uploaden, als dit niet lukt doe ik dit zsm. Nu op de telefoon waarvan ik niet weet hoe ik foto's moet uploaden

Leuke bak!

Vanwaar de externe pomp?
Ik wilde eerst ook als 2e aquarium zo'n sera bak (de 60 ltr variant), zeker gezien omdat de ''binnen''filter volledig achter de zwarte wand weggewerkt zit zodat hij niet opvalt. Tevens ook dat de verwarming netjes weggewerkt is. Maar ik kon hem niet kwijt in me woonkamer..

Een externe pomp is natuurlijk ook niet verkeerd.
Ben benieuwd naar de foto's.

rms90: het eruithalen van de interne pomp scheelt zo'n 30 liter aan ruimte, als het nie meer is. Ik wil graag zoveel mogelijk van het aquarium gebruiken voor de vissen, maar ook vond ik de interne filter niet fijn. De bak moest bijna tot aan de rand gevuld zijn omdat anders het vak van de opvoerpomp droogliep. Ook ging dit niet echt lekker met de fijne filtersponzen. Deze zaten vrij snel vol waardoor er niet genoeg doorstroming; de pomp haalde meer water uit het laatste vak dan er door de fijne watten kon stromen. Ook vind ik een externe filter gwn fijner met schoonmaken

Update:
De laatste vissen (hengeli's, kempvissen 2v/1m en de galaxy's) zijn vnv opgehaald. Ik wil morgen even naar de LFS bellen in de hoop dat deze de borarasjes en kaapse lopezzen heeft ontvangen. Hij heeft als het goed is de golden en normale variant besteld. De bak ik iets helderder, maar heb nog niet de mogelijkheid gehad om een foto te maken (de verlichting is net uit). De gemaakte foto's zijn net na de inrichting dus het water is nog een beetje wazg. Ook zijn ze overdag gemaakt, maar het geeft een beetje een idee. Het drijvende stuk hout moet zinken. Ik hoop dat dit zonder steen oid lukt, maar ik bind er wel 1 aan vast als hij volgende week nog steeds drijft. Genoeg tekst, tijd voor foto's:

De nieuwe filter:
445197_0_82_20141230_120730.jpg

De bak eindelijk leeg, geen foto's gemaakt terwijl ik bezig was. Was beetje te gefrustreerd omdat het zo lastig was, niet aan de foto's gedacht. Het kabeltje hoort bij de thermometer, deze zit vastgelijmd aan de zijkant vd bak. Hij zat niet in de weg dus heb hem er lekker ingelaten.

Bak eindelijk leeg, de kitresten geven aan waar de filter heeft gezeten
618412_0_82_20141230_154533.jpg

126148_0_82_20141230_154518.jpg

551928_0_82_20141230_154527.jpg

En gevuld ziet de bak er zo uit. Het drijvende stuk hout moet rechtsachter op de plek van het huisje. Ook is de bak al een stuk helderder

477557_0_82_20141231_151647.jpg

459496_0_82_20141231_151657.jpg

815731_0_82_20141231_151703.jpg

edit, foto's bijgedraaid

Ziet er goed uit blijf me toch steeds een beetje verbazen over hoe groot de bak toch nog is haha.
Ben erh benieuwd naar hoe je filter bavalt.
Maakt die veel geluid en hoe is de stroming en is hij gemakelijk te onderhouden heb zelf ook wel ontresse in zo soort filter namelijk.

Ikzelf blijf me inderdaad ook verbazen over het formaat. Zeker omdat ik hiervoor maar een standaard 60x30x36 bakje had. Vooral met het verversen merk ik dit. Ik ben tot nu toe ook erg blij met deze filter. Hiervoor een formaat kleiner gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ook met deze uitvoering ben ik tot nu toe erg tevreden. Ik hoor hem niet en hij trilt eigenlijk ook niet. Zelfs al zet je hem tegen het kastje aan, je hoort hem niet. Ook de stroming is prima en wat ik gewend ben van voorgaande uitvoering is het onderhoud erg gemakkelijk. Je sluit de 2 slangen vlak boven de pomp af met 2 kogelkranen waarbij je de slangen af kunt koppelen. De filter kun je dan weghalen en redlijk makkelijk schoonmaken door de filtermanden. Een echte aanrader dus. En niet te duur bij z**plus.nl

Ik wil in deze dagen ook nog even een foto-update geven met foto's van de bak welke 's avonds gemaakt zijn. Er is niet veel veranderd, maar toch ook weer wel

Een hele tijd alweer geleden met een update. Foto's zijn gemaakt, al is de bak al wel weer veranderd wegens de aanschaf van wat nieuwe plantjes. Morgenavond even een paar foto's maken en dan is het woensdag tijd voor een update met tekst. En natuurlijk :foto: :foto:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan