Sera LED Verlichtingssysteem


Ja, niet van het merk sera, maar het is wel hetzelfde systeem.

Is vrij simpel en gemakkelijk te installeren.

Ik had dit in mijn 80cm bakje hangen..
 
popol zei:
Ja, niet van het merk sera, maar het is wel hetzelfde systeem.

Is vrij simpel en gemakkelijk te installeren.

Ik had dit in mijn 80cm bakje hangen..

denk dat ts meer bedoelt hoe is de ervaringen er mee wat betreft
lichtopbrengst planten en algen groei
dan te vermelden dat je het hebt gehad
vertel eens wat meer over het gebeuren

groet

jaap
 
Ah zo, dat wist ik niet.

Planten deden het bij mij goed.
groeiden goed, algengroei was dezelfde als ervoren (heb ik eigenlijk nooit veel last van gehad...

De lichtopbrengst weet ik niet, ik had namelijk maar 1 lamp in die 80cm hangen.
En ik had de lamp gekocht die eigenlijk meer de plantengroei bevordert...
Deze was vrij rozig -> maar gaf zeker voldoende licht

Ik veronderstel dat Pla in zijn rio 180 2 lampen kan hangen?
Dan zou ik een Gewone witte ledbalk hangen die het daglicht nabootst
En een ledbalk die de plantengroei bevordert...
 
Klopt Popol. Ik kan twee lampen kwijt. Het lijkt me een aardig systeem en de prijzen vallen wel mee. Bovendien kun je de zonsopgang en ondergang ietwat nabootsen, dus gaan de lampen niet zo abrupt aan en uit.

Bedankt voor de tip. Ik ga me er nog eens wat meer in verdiepen.
 
De prijs vond ik idd ook goed meevallen.

Post zeker wat foto's in je dagboek als het zo ver is!
Dan kunnen we de overgang naar led zien...
 
Ik heb nu twee maanden deze verlichting, ben er zeer tevreden over en inderdaad zon opkomst en ondergang worden een beetje nagebootst. Is zeer betaalbaar. adapters om de balken in de oude TL balken plaats te plaatsen. Planten groeien als kool. en zeer fel wat uiteraard ook te dimmen dmv de controller die je wel er bij moet aanschaffen.

Ik ben er dus zeer te spreken over.


Gr Ad
 
Ad fijn dat je mee denkt heb je een foto van je bak of een filmpje van het geheel
kunnen we het mooie er van zien

popol kijk daar hebben we wat aan toevallig nog een foto van het gebeuren
en wat betreft de lichtopbrengst tja denk niet dat je een fluxmeter zo voor de hand hebt maar als je planten het goed deden is dat al een goede indicatie

groet
jaap
 
Fijn om te horen Ad. En net als Flipper, ben ik ook wel benieuwd naar een fotootje.
 
Hoi Pia en Jaap,



Ik heb een MacBook Air en ik kan helaas geen foto uploaden. Ik heb ook trouwens net mijn bak gesnoeid.

Veel success van eventuele aanschaf.


Gr Ad
 
In mijn dagboek van mijn 80cm staan er foto's...
(zie onder)

Heb de bak helaas verkocht om een zoutwaterbakkie aan te schaffen...

Maar ik blijf fan van beide zoet - en zoutwater!
 
img_4424.jpg
 
Mocht nog iemand ervaring met deze TL Leds dan hoor ik dat graag! Ik ben namelijk bezig met een zelfbouw project en ben er over aan het denken om dit systeem te gaan gebruiken als verlichting. Ik zou graag horen hoe dit systeem in vergelijking staat met gewone TL buizen (t8 of t5) en met led(strips).
 
ik overweeg ook dit systeem. In onze Dubai 120 hangen 2 t5 buizen, met een lengt van circa 82 cm. Ik vind dat ze de uiteinden van de bak slecht verlichten (je mist aan beide kanten zo'n 20 cm). Met led zal dit vast beter gaan. Maar ga ik nu beide t5 balken vervangen door 1 of door 2 led strips?
 
Goed te weten. Dit systeem van Sera was ik in m'n eigen zoektocht naar een goed T5 formaat LED systeem nog niet tegengekomen. Voordeel lijkt in ieder geval dat deze, anders dan bijvoorbeeld de set van Tecatlantis, toestaat om met de bijbehorende controller de lampen zelf te kunnen dimmen.

Weet iemand of je voor twee lampen ook twee controllers nodig heb, of kan je met ��n controller beide lampen tegelijk aansturen maar heb je dan bijvoorbeeld een zwaardere voeding nodig naar de controller?

edit: Ik zie nu dat je daar een verloopstuk voor hebt zodat je vanuit ��n controller drie balken tegelijk kan aansturen. Daarnaast zijn er kennelijk drie verschillende voedingen beschikbaar, afhankelijk van hoeveel watt je LED balken bij elkaar nodig hebben, die op de controller wordt aangesloten.

Ziet er goed uit!
 
Realiseer me nu dat deze lampen natuurlijk niet van dezelfde lengte zijn als de afwijkende maatvoering van Juwel.

Sera voert:
- 360 mm
- 520 mm
- 820 mm
- 965 mm

Juwel armaturen zijn echter:
- 438 mm
- 590 mm
- 895 mm
- 1047 mm

Voor bijvoorbeeld de Rio 120 zou je, met de adapters die je los kan kopen, 3,5 centimeter moeten overbruggen aan beide uiteinden van de LED buizen, bij het grootste formaat lampen is dat zelfs 4,1 cm. Lijkt me veel. In de bovenstaande posts heb ik voor zover ik kan zien nog niemand gelezen die ervaring heeft met de montage van deze lampen i.c.m. de adapters in een Juwel aquarium, en of de lampen met de adapters inderdaad ook passend te maken zijn voor Juwel armaturen. De productpagina van Sera zelf geeft niet aan voor hoeveel mm afwijken met de adapters kan worden gecompenseerd.

Iemand hier ervaring mee?
 
Ik heb ze in mijn Dubai 100 zitten, ik heb aan de ene kant met die adapters gebruikt en aan de andere kant in de bestaande doppen van de T5 balk gedaan. Ik kon niet alle 2 de adapters gebruiken, dan waren ze (led balken) te groot.

De controller gebruik ik voor alle 2 de balken, ben er zeer tevreden over en valt qua aanschaf ook wel mee.

Succes met de keuze,
 

Terug
Bovenaan