Sera omnipur & Bactopur: ervaringen?

  • Onderwerp starter Recentelijkevissenmoeder
  • Startdatum

R

Recentelijkevissenmoeder

Guest
Hallo!

Ik heb momenteel 2 vissen: een goudvis en een sluierstaart.
Ik had er eerst 3, ongeveer 3 weken geleden is een sluierstaart overleden die ik pas recentelijk gekregen had.

Na vele adviezen gevraagd te hebben dachten de meeste dat het ging om wormen. (De vis zijn vinnen stonden dicht tegen elkaar, een van zijn kieuwen stond ver naar buiten en was rood van binnen, er hing een soort witte glans over zijn lijfje). Na deze vissen behandeld te hebben met gdex, is hij toch overleden. Erg jammer.

2 weken later heb ik het kuurtje voor de andere 2 vissen herhaald, omdat er nieuwe eitjes uitgekomen konden zijn.

Natuurlijk heb ik de andere vissen in de tussentijd goed in de gaten gehouden. De goudvis leek soms een beetje scheef te hangen, maar momenteel ziet hij er weer gewoon gezond uit.
Met mijn andere sluierstaart gaat het echter niet zo goed.Hij heeft exact dezelfde symptomen als de overleden vis: hangt in het water, vinnen staan dicht bij elkaar, en een kieuw staat duidelijk veel verder open.
Hij reageert nog wel energiek op eten.

Nu heb ik weer met verschillende aquariumspeciaalzaken gebeld (meerdere omdat ik echt een goed advies wilde) en overal wordt gezegd dat ze toch zouden denken dat het duidelijk om wormen gaat. Maar hier zijn ze dus al voor behandeld met de esha gdex... ik neem niet aan dat het kan zijn dat dit middel gewoon niet werkt, en ik het van een ander merk moet proberen?

Verder wordt er aangeraden om sera omnipur te gebruiken omdat het mogelijk misschien nog om een parasiet kan gaan. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?


Verder heb ik ook het advies gekregen om Baktopur te gebruiken. Zijn er hier meer mensen die daar misschien nog een kans in zien?

Advies is welkom!

Alvast Bedankt.



(ps. ik zit nog niet lang in dit wereldje en heb er dus ook niet heel veel verstand van. Ik ben een student dus heb ook niet al te veel geld, maar wil natuurlijk wel graag dat mijn vissen goed verzorgd worden. Ik heb momenteel een te kleine bak, maar wilde mijn vissen eigenlijk deze zomer overzetten in een vijver. (heb gehoord dat dat voor de sluierstaart nu nog te koud is))
 
Mag ik vragen, hoe groot je aquarium is?;)
Heb je een foto?
 
Om zeker te weten wat er aan de hand is met je vissen kun je het beste een afstrijkje laten maken. Veel koicentrums kunnen dit doen en is vaak gratis als je de medicijnen bij hun koop. ff google op koi en de stad waar je woon. Microscopisch onderzoek.

Kieuwwormen houd de vis vaak 1 kieuw dicht en hangt vaak bij de water uitlaat. Schuren met de kop omdat de wormen irriteren. Kieuwwormen behandeling is een langdurig proces omdat de medicijnen de eitjes niet doden en vaak duurt het ook even een paar dagen voor dat de wormen dood zijn. Stel je behandel 5 dagen dan zijn de volwassen exemplaren dood maar de eitjes niet. Wacht je 1 of 2 weken dan schiet het niet op want dan is er weer een nieuwe cyclus gestart. Je dood weer de volwassen maar die hebben in 2 weken al weer honderden eitje gelegd.

Je moet als eerste weten wat de oorzaak is en daar ga je op behandelen. Vaak is het een samenloop. Veel kieuwwormen hebben de kieuwen al aangetast de kieuwen gaan ontsteken met gevolg een verzwakte weerstand waardoor de altijd aanwezige parasieten hun kans zien om een handje mee te helpen.

Bactopur is voor ontstekingen, met een optie een kort bad voor ernstige ontstekingen snel de kop in te drukken en omnipur is voor parasieten. Dit zijn allemaal verschillende soorten medicatie voor verschillende oorzaken. je kan de medicatie niet allemaal tegelijk in je aquarium doen en vaak ook niet na elkaar.

Ik ben geen fan van medicatie van sera met uitzondering van sommige dingen van de sera prof. lijn. Er zijn betere merken maar helaas zijn deze ook weer wat duurder.

Zoals eerder gemeld moet je veel verversen bij goudvissen vooral als ze te klein zitten anders zwemmen ze in giftig water wat de algehele gezondheid schaad en ze vatbaarder worden voor allerlei beestjes.

Ga je behandelen met medicatie zorg voor voldoende beluchting en stel je moet dag 1, 2 , 3 en 5 dosis medicatie toevoegen dan ga je op deze dagen een heel groot gedeelte van je water verversen voordat je een nieuwe dosis toevoeg.
 
ik heb 1 keer ectopur met succes toegepast tegen witte stip en 2 keer omnipur tegen schimmel aan staart en bek. Baktopur Direct heb ik een paar maal toegepast in een apart bakje met extra dosis voor een half uur, omdat baktopur de bacteriekultuur van je filter en grond doodt. Mijn ervaring is dat medicatie alleen helpt als je er heel snel bij bent. Dus meestal niet.
Middelen die algemeen versterkend heten: voogle, cattappa, ectopur.
Sterkte!
 
ik heb 1 keer ectopur met succes toegepast tegen witte stip en 2 keer omnipur tegen schimmel aan staart en bek. Baktopur Direct heb ik een paar maal toegepast in een apart bakje met extra dosis voor een half uur, omdat baktopur de bacteriekultuur van je filter en grond doodt. Mijn ervaring is dat medicatie alleen helpt als je er heel snel bij bent. Dus meestal niet.
Middelen die algemeen versterkend heten: voogle, cattappa, ectopur.
Sterkte!
SORRY< was geen ectopur (dat is gewon zout) maar Costapur!
 
Hallo!

Ik heb momenteel 2 vissen: een goudvis en een sluierstaart.
Ik had er eerst 3, ongeveer 3 weken geleden is een sluierstaart overleden die ik pas recentelijk gekregen had.

Na vele adviezen gevraagd te hebben dachten de meeste dat het ging om wormen. (De vis zijn vinnen stonden dicht tegen elkaar, een van zijn kieuwen stond ver naar buiten en was rood van binnen, er hing een soort witte glans over zijn lijfje). Na deze vissen behandeld te hebben met gdex, is hij toch overleden. Erg jammer.

2 weken later heb ik het kuurtje voor de andere 2 vissen herhaald, omdat er nieuwe eitjes uitgekomen konden zijn.

Natuurlijk heb ik de andere vissen in de tussentijd goed in de gaten gehouden. De goudvis leek soms een beetje scheef te hangen, maar momenteel ziet hij er weer gewoon gezond uit.
Met mijn andere sluierstaart gaat het echter niet zo goed.Hij heeft exact dezelfde symptomen als de overleden vis: hangt in het water, vinnen staan dicht bij elkaar, en een kieuw staat duidelijk veel verder open.
Hij reageert nog wel energiek op eten.

Nu heb ik weer met verschillende aquariumspeciaalzaken gebeld (meerdere omdat ik echt een goed advies wilde) en overal wordt gezegd dat ze toch zouden denken dat het duidelijk om wormen gaat. Maar hier zijn ze dus al voor behandeld met de esha gdex... ik neem niet aan dat het kan zijn dat dit middel gewoon niet werkt, en ik het van een ander merk moet proberen?

Verder wordt er aangeraden om sera omnipur te gebruiken omdat het mogelijk misschien nog om een parasiet kan gaan. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?


Verder heb ik ook het advies gekregen om Baktopur te gebruiken. Zijn er hier meer mensen die daar misschien nog een kans in zien?

Advies is welkom!

Alvast Bedankt.



(ps. ik zit nog niet lang in dit wereldje en heb er dus ook niet heel veel verstand van. Ik ben een student dus heb ook niet al te veel geld, maar wil natuurlijk wel graag dat mijn vissen goed verzorgd worden. Ik heb momenteel een te kleine bak, maar wilde mijn vissen eigenlijk deze zomer overzetten in een vijver. (heb gehoord dat dat voor de sluierstaart nu nog te koud is))


SORRY< was geen ectopur (dat is gewon zout) maar Costapur!
 
Hallo!

Ik heb momenteel 2 vissen: een goudvis en een sluierstaart.
Ik had er eerst 3, ongeveer 3 weken geleden is een sluierstaart overleden die ik pas recentelijk gekregen had.

Na vele adviezen gevraagd te hebben dachten de meeste dat het ging om wormen. (De vis zijn vinnen stonden dicht tegen elkaar, een van zijn kieuwen stond ver naar buiten en was rood van binnen, er hing een soort witte glans over zijn lijfje). Na deze vissen behandeld te hebben met gdex, is hij toch overleden. Erg jammer.

2 weken later heb ik het kuurtje voor de andere 2 vissen herhaald, omdat er nieuwe eitjes uitgekomen konden zijn.

Natuurlijk heb ik de andere vissen in de tussentijd goed in de gaten gehouden. De goudvis leek soms een beetje scheef te hangen, maar momenteel ziet hij er weer gewoon gezond uit.
Met mijn andere sluierstaart gaat het echter niet zo goed.Hij heeft exact dezelfde symptomen als de overleden vis: hangt in het water, vinnen staan dicht bij elkaar, en een kieuw staat duidelijk veel verder open.
Hij reageert nog wel energiek op eten.

Nu heb ik weer met verschillende aquariumspeciaalzaken gebeld (meerdere omdat ik echt een goed advies wilde) en overal wordt gezegd dat ze toch zouden denken dat het duidelijk om wormen gaat. Maar hier zijn ze dus al voor behandeld met de esha gdex... ik neem niet aan dat het kan zijn dat dit middel gewoon niet werkt, en ik het van een ander merk moet proberen?

Verder wordt er aangeraden om sera omnipur te gebruiken omdat het mogelijk misschien nog om een parasiet kan gaan. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?


Verder heb ik ook het advies gekregen om Baktopur te gebruiken. Zijn er hier meer mensen die daar misschien nog een kans in zien?

Advies is welkom!

Alvast Bedankt.



(ps. ik zit nog niet lang in dit wereldje en heb er dus ook niet heel veel verstand van. Ik ben een student dus heb ook niet al te veel geld, maar wil natuurlijk wel graag dat mijn vissen goed verzorgd worden. Ik heb momenteel een te kleine bak, maar wilde mijn vissen eigenlijk deze zomer overzetten in een vijver. (heb gehoord dat dat voor de sluierstaart nu nog te koud is))
Sorry, ik bedoel geen ectopur (dat is gewoon zout) maar Costapur van Sera. Dat helpt goed als je er snel bij bent.Ik heb toen ook 5 dagen de bak verduisterd.
 

Terug
Bovenaan