Ancistruz
Well-known member
- Lid geworden
- 16 januari 2019
Hoi, ik hoor/ lees regelmatig dat mensen Sera Omnipur gebruiken als ze een nieuw vis gaan introduceren.
Nou wil ik daar meer in verdiepen. En heb het zelf wel gekocht, dat ik het sws in huis heb.
Maar wat ik wil weten is tast dit je waterwaardes aan?
Als je dit bv een keer gebruikt? Wat zijn eventueel de nadelen ervan?
Nou wil ik daar meer in verdiepen. En heb het zelf wel gekocht, dat ik het sws in huis heb.
Maar wat ik wil weten is tast dit je waterwaardes aan?
Als je dit bv een keer gebruikt? Wat zijn eventueel de nadelen ervan?
). Wanneer zij behandeld worden gaat een deel van deze bacterie cultuur ook kapot waardoor (even) lege plekken ontstaan bijvoorbeeld in de darmen. Dit wordt dan opgevangen door andere al aanwezige bacteriën of mogelijk door slechte bacteriën van buitenaf met als gevolg nog meer klachten en diarree. Verder is een gevarieerde cultuur beter dan een wat monotome cultuur. Kortom een gezonde darmflora zorgt voor een goede afweer, zelfde geld voor huidflora e.d. Doen ze toevallig bij mij op m'n werk veel onderzoek naar. Maar even on topic. Ik denk dus dat dit voor vissen hetzelfde geldt. O.a. Dr Bassleer (wel bekend misschien van het voer) heeft hier over verteld en in de consumptieviskweek past men ook probiotica (goede bacteriën) toe. Ikzelf geloof veel meer in het geven van kwalitatief goed voer (al dan niet met probiotica) dan in preventieve behandelingen, ben van mening dat dit laatste de afweer vd vis alleen maar verzwakt en alleen in geval van echte ziekte gegeven zou moeten worden. Teentje knoflook in je filter (en dit zit ook weer in de meeste kwaliteitsvoeren) schijnt ook preventief te werken.