Wat is er nieuw

Sera Omnipur

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Hoi, ik hoor/ lees regelmatig dat mensen Sera Omnipur gebruiken als ze een nieuw vis gaan introduceren.

Nou wil ik daar meer in verdiepen. En heb het zelf wel gekocht, dat ik het sws in huis heb.

Maar wat ik wil weten is tast dit je waterwaardes aan?

Als je dit bv een keer gebruikt? Wat zijn eventueel de nadelen ervan?

Het is ook tegen bacterien dus ik vermoed dat het ook je bacteriecultuur zal aantasten.

Ik hoor/ lees regelmatig dat mensen Sera Omnipur gebruiken als ze een nieuw vis gaan introduceren.

Toch vind ik dit raar. Medicijnen gebruiken voor als er wat zou "kunnen gaan gebeuren". Ik neem ook niet preventief paracetamol als ik ga sporten tegen de spierpijn die ik misschien zou krijgen. Door middelen preventief te gebruiken roepen we resistentie op..

Maargoed, dat is mijn mening

Toch vind ik dit raar. Medicijnen gebruiken voor als er wat zou "kunnen gaan gebeuren". Ik neem ook niet preventief paracetamol als ik ga sporten tegen de spierpijn die ik misschien zou krijgen. Door middelen preventief te gebruiken roepen we resistentie op..

Maargoed, dat is mijn mening
Ja indd daarvoor vraag ik het ook. Maar heeft het product invloed op waterwaardes en onze bacterien. Lfs zei van niet. Dan weetje het dat ik hethier ook even na vraag.

Ik had denk een maand of 2 a 3 geleden ineens bacteriële buikwaterzucht bij een van m'n Cory's. Had alleen dat nog staan (was over datum) maar toch maar gedaan en het hielp goed. Was nog in m'n oude bak en had toen nog geen quarantaine (nu wel). Dus moest de hele bak doen. Heb over kool gefliterd daarna extra cultuur toegevoegd. Heb geen NH4 of NO2 gemeten maar in.

Maar gezien het anti-bacterieel werkt zal het vast je cultuur aantasten. Verder staat er in de beschrijving dat het planten met zachte bladeren kan aantasten. Gekgenoeg staat er niks over de filterculturen maar dit staat ook niet bij baktopur. Zag inderdaad wel een advies in de bijsluiter over eenmalig normale dosis toedienen bij nieuwe vissen. Je kunt overigens de bijsluiters makkelijk inzien via de site van SERA.

Ik zelf zou preventieve behandeling niet toepassen, daarom heb ik nu ook de quarantaine bak zodat ik m'n nieuwe vis rustig kan observeren met als bijkomend voordeel dat ik ze via deze weg veel rustiger aan de nieuwe waterwaarden kan laten wennen. Daarnaast ben ik mij sinds kort aan het inlezen in vissen microbiomen (bacterie cultuur vd vis zelf). Mensen hebben ook hun eigen cultuur ( :juggle: ). Wanneer zij behandeld worden gaat een deel van deze bacterie cultuur ook kapot waardoor (even) lege plekken ontstaan bijvoorbeeld in de darmen. Dit wordt dan opgevangen door andere al aanwezige bacteriën of mogelijk door slechte bacteriën van buitenaf met als gevolg nog meer klachten en diarree. Verder is een gevarieerde cultuur beter dan een wat monotome cultuur. Kortom een gezonde darmflora zorgt voor een goede afweer, zelfde geld voor huidflora e.d. Doen ze toevallig bij mij op m'n werk veel onderzoek naar. Maar even on topic. Ik denk dus dat dit voor vissen hetzelfde geldt. O.a. Dr Bassleer (wel bekend misschien van het voer) heeft hier over verteld en in de consumptieviskweek past men ook probiotica (goede bacteriën) toe. Ikzelf geloof veel meer in het geven van kwalitatief goed voer (al dan niet met probiotica) dan in preventieve behandelingen, ben van mening dat dit laatste de afweer vd vis alleen maar verzwakt en alleen in geval van echte ziekte gegeven zou moeten worden. Teentje knoflook in je filter (en dit zit ook weer in de meeste kwaliteitsvoeren) schijnt ook preventief te werken.

Gr
Stefan

Dit middel dood allerlei soorten ziekmakende bacterien. Reken maar dat het ook de goede aanpakt, wat verstoringen geeft in je kringloop en dus waterwaardes. Voeg je het preventief toe voor een vis dan zit je daarna aan een strak regime vast van waterwissels en metingen. Als je als aquariaan de mogelijkheid heb een Q bakje op te zetten dan kan je dit middel mogelijk toepassen. Je kan er ook voor kiezen om hem in een Q bakje te zetten zonder middel en een aantal weken observeren.

Er wordt in onze hobby wel preventief behandeld (met bv med trio, zoutbad), maar dat gebeurt vaak alleen bij groothandels en/of aquariumspeciaalzaken.

Gr. Ed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan