Wat is er nieuw

Sera Tremazol kuur.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Korbes
  • Startdatum Startdatum
K

Korbes

Guest
Ik heb in mijn discus bak een kuur toegediend van Tremazol tegen wormen. Precies zoals in de bijsluiter wordt aangegeven. Ook het water al 80 procent ververst. Maar heb nog 2 vragen die me niet helemaal duidelijk zijn. In de bijsluiter staat dat na het toedienen van de kuur en de daaropvolgende waterwissel je over actieve kool moet filteren. Maar is dit bij de eerste kuur al? Of pas na de herhaling van de kuur 7 dagen later?

En ik lees in de bijsluiter ook dat je 8 uur na het toedienen van de medicatie sowieso een 80 procent waterwissel moet doen, maar als de het water al eerder wit/troebel wordt, de waterwissel al eerder moet doen. Nu is mijn bak na die 8 uur zelfs niet wit/troebel geworden. Kan dat? Of hoort het zeker troebel te worden?

De reden voor gebruik van Tremazol is dat mijn discussen de hele dag stil hangen. Sommigen achter planten en hout een enkele wel in het zicht maar niet beweeglijk. Tijdens het voeren komen ze wel allemaal gretig maar bij sluiten van de voerklep schrikken ze zich al rot van het geluid.

En ze schieten regelmatig als een speer door de bak. 1tje schrok zelfs een keer zo dat ie wegschoot naar boven toe en ik hoorde een knal, denk tegen de kap aan. Dus zeer bang zijn ze. Ik lees overal dat dit niet kieuwwormen maar ook flagelatten kunnen zijn. Dus als de tremazol niet helpt ga ik een flagelatten kuur toedienen.

Ik kwam er niet uit welke kuur het best te gebruiken. Dus probeer ik t met beide. Dit ook omdat ik las dat als je zo'n kuur voor niets toedient, het niet echt kwaad kan voor de vissen.

Heb je beeld hoe de ontlasting is? Staan ze naar adem te happen? Op welke temperatuur zitten ze? Hoe oud zijn ze? Hoe groot zijn ze? Hoeveel en hoe vaak voer je. Hoe groot is de bak? Hoeveel ververs je?

De vissen zijn 7 maanden oudongeveer nu. Denk zo'n 8 tot 10 cm groot. Ze groeien goed op een een achterblijver na. Ze eten ook goed ze happen niet naar lucht oid. Ze hangen stil in het middenlaag. Temp is 29 graden. Ontlasting op de bodem wat ik zie is donker gekleurd tegen het zwarte aan. En zag gisteren wat poep hangen bij 1 van de vissen kleur is bruin beet donker kastanje achtig. Ik voer 5 x p/d hoeveel weet ik niet precies ik weeg t namelijk niet maar zeg ongeveer brokjes van 1,5 bij 1,5 cm per keer. Heb diepvries voer home made 3 verschillende soorte. Met mosselen en ander vlees e.d. Wordt gemaakt door een hobbyist hier in de buurt. Ik ververs 2 x per week. Respectievelijk 50% en 30%. En de bak is een rio 450. Beplant.
Zo, denk dat dat wel alle vragen waren. En mijn vraag is dus of ik nu tussen de 2 kuren van tremazol al over kool moet filteren of pas na de 2e toediening a.s. zaterdag?

Heb je beeld hoe de ontlasting is? Staan ze naar adem te happen? Op welke temperatuur zitten ze? Hoe oud zijn ze? Hoe groot zijn ze? Hoeveel en hoe vaak voer je. Hoe groot is de bak? Hoeveel ververs je?

Steven, ik dacht dat je na de antwoorden op je vragen wel een idee zou hebben, of zo druk dat je niet kon reageren?

Ik ga ondertussen gewoon door nu 2e kuur van tremazol toedienen. Na 7 dagen zoals de bijsluiter voorschrijft.

Het lijkt trouwens te werken, de tremazol, discussen helemaal niet schuw meer. Zelfs tijdens de waterwissel niet. Toen ik de slang in de bak deed om te af te hevelen, kwamen ze nieuwssgierig kijken. Leuk. Normaal gesproken zouden ze gek worden van de schrik en zich verstoppen en een hele dag niet meer naar voren komen.

Met filteren over kool haal je de medicatie uit het water. Als je moet doseren en een week later herhalen ga je niet over kool filteren. Kool ga je doen als het eruit moet. De herhaling moet je ook een week laten zitten. Dus na 2 weken de kool gaan gebruiken.

Wormen leggen eitjes. De medicatie dood alleen de levende wormen maar niet de eitjes. Afhankelijk van de tempratuur komen de eitjes later uit vandaar je moet herhalen.

Ik neem aan dat je bij discussen wat meer moet verversen. Als je ververs tijdens de kuur dan moet je bij doseren. Stel op dag 4 ga je 50 % verversen dan moet je de helft van de berekende dosis bij doseren.

Voor discus schijnt medicatie van manaus goed te zijn. Ik gebruik dit ook voor mijn sluiers en heb er goede ervaringen mee.

Google eens op manaus aquarium dan kom je de home page van manaus tegen. Hier staan allerlei ziektens beschreven en de aanbevolen medicatie. Het is wel wat duurder.

Ik ben niet in de gelegenheid geweest om tussentijds te reageren. Dus geen onwil.........

Ik zou inderdaad geen filtering over actieve kool doen tussen de twee kuren. Persoonlijk zou ik dit zelfs na de tweede kuur niet doen, maar door middel van sterke waterwissels zorgen dat de concentratie uit het water komt. Maar je kan altijd na afronding van de tweede kuur over actieve kool filteren, dat is geen probleem.

Goed om te horen dat de vissen al positiever reageren en de kuur dus lijkt aan te slaan. De ontlasting lijkt in orde. Als ze ook allemaal eten, dan ben je weer op de goede weg!

Heel veel succes in ieder geval!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan