Wat is er nieuw

Sera X-treme 800 op 260 liter aquarium

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Ondanks dat de Fluval 306 nog prima werkte heb ik hem een maand geleden vervangen door de Sera UVC 800. Ik had er al veel over gehoord en gelezen en hij leek mij zijn geld waard. De keramische pijpjes heb ik over gezet en er nog enkele nieuwe aan toegevoegd. Na een maand nog steeds geen nitrietpiek gehad dus de verhuis lijkt geslaagd.

Op deze nieuwe filter kan je elektronisch de uitstroom regelen, deze staat nu op 45 % en dat gaat knap harder dan de Fluval op 100%.

Of het debiet nu hoger of lager is, maakt dat een verschil op de kwaliteit van de filtering ?

Interessante vraag en ik vermoed dat de meningen hierover verdeeld zijn. Persoonlijk heb ik in de loop der jaren ontdekt dat de flow van een filter voor de biologische filtering niet heel veel uit maakt. Er zijn wat 'standaard' regels wat betreft de flow van een filter en meestal komt het neer op minimaal 2x de inhoud van een aquarium per uur. Voor een aquarium met een inhoud van 260 liter zou je dus minimaal zo'n 500 liter per uur moeten 'filteren'. Echter, als je bijvoorbeeld kijkt naar het advies voor een vijver, waarbij het nitrificatie proces natuurlijk via dezelfde principes verloopt bestaat daar een regel van 1x de inhoud van een vijver per 3 uur. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat het wellicht niet zo heel belangrijk is. Wat ik wel belangrijk vind is de inhoud van het filter en de gebruikte filtermedia.

De flow in een aquarium heeft behalve voor biologische filtering natuurlijk nog wel andere doelen. Sommige vissen hebben graag een snelle of langzame flow. Tevens wordt de flow gebruikt om voedingsstoffen bij de planten te brengen. Ook de mechanische filtering voor het filteren van deeltjes uit het water profiteert van een hogere flow. In die zin heeft het dus wel degelijk zin om een hogere flow te bewerkstelligen.

Bij de technische beschrijving lees ik dat het bruto debiet 800 l/h is. Dan ben ik toch benieuwd wat het maximaal netto debiet zal zijn. Het ingevoerde vermogen varieert van 5 tot 19 watt en met de lamp van 9,5 tot 24 watt. Ik ben benieuwd.

De vergelijking met een vijver is er eentje die niet op gaat.
Gemiddeld gezien is de bezettingsgraad van een vijver stukken lager dan een aquarium.
Ook kan het in een vijver geen kwaad als er afval op de bodem blijft liggen, in een aquarium willen we dat liever direct de filter in zien verdwijnen.
Hoeveel debiet een filter dan minimaal moet hebben zal zeer wisselvallig zijn en onmogelijk om te meten. Het belangrijkste aspect daarbij is det de nitrificerende bacteriën zuurstof moeten hebben. Gaat de stroming te traag dan is de zuurstof al op ver voordat het water door de filter is en wordt mogelijks niet genoeg ammonia en nitriet omgezet naar nitraat.

als ik jou zou zijn zou ik de fluval lekker mee draaien. tenzij je dat onzin vindt , het heeft zijn voordelen 🙂 enige nadelen zijn iets meer stroom en extra filter schoonmaken
en de voordelen,

Als er 1 in onderhoud is heb je de andere draaien
als er 1 defect is heb je de ander
etc 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan