Wat is er nieuw

sewellia lineolata (algeneter) met wit bultje

• Onderwerp starter Onderwerp starter ralfj
  • Startdatum Startdatum
R

ralfj

Guest
Hallo allemaal,

Heb sinds een aantal weken een panorama 60 aquarium van superfish.
Heb hier ook diverse vissen in, en het ging op zich wel goed, maar zag vanmiddag ineens op 1 sewellia lineolata een witte stip. Het is ook wat opgezet/dik. Ik heb er 2 van in het aquarium, de ander heeft niks. Beide lijken normaal te zwemmen.
Hierbij ookbalvast een foto
20140408_205602-1_resized_1.jpg
img]http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/20140408_205602-1_resized_1.jpg[/img]

Welke andere vissen zitten erbij ? Kan een beet zijn, kan een parasiet zijn, kan een wonde zijn...

Er zitten bij;
Platy's
Hoogvinkarpers
Neon tetra's

is het witte deel ook pluizig? Schimmel op bijv. een wondje? Moeilijk te zien door de wazige foto...

Nee het lijkt eigenlijk niet pluizig. Sorry voor de slechte foto, ik was al blij dat ik hem op de foto kreeg, hij zit graag achter de planten haha

Ik had gelezen dat esha 2000 een goed middel is tegen veel diverse ziekten en dergelijke, zou dit een optie zijn of moet ik daarvoor eerst excact weten wat het is?

Op de bijsluiter van Esha zelf toevallig?
Want het recept schijnt al vele jaren lang niet meer te zijn gewijzigd waardoor het tegen nog maar weinig werkt.

~ Ivo

Nee ik heb online naar oplossingen gezocht en kwam het daar op een aantal forums tegen.Ik ken het zelf helemaal niet moet ik zeggen. Maar als er zoiets is dat helpt dan zou ik het graag weten, en gaan kopen

20140409_064856_resized_1.jpg[img]

Dat ziet er niet zo gezond uit.
Esha kan altijd wel helpen vind ik persoonlijk. De medebewoners zullen dit niet gedaan hebben.
Heb je geen ornamenten met scherpe kantjes ?
Was dit al zo toen je de vis kocht ?
Als de vis nog steeds goed eet en levendig rondzwemt zou ik me niet al teveel zorgen maken.

Ik heb nu net gezien dat de plek nu meer paars van kleur is geworden, ook was de andere algeneter hem heel even flink aan het opjagen.
Iemand al een idee wat te doen?

Ik heb vandaag ook eSHa 2000 gekocht, maar nu zag ik dat de hoogvinkarpers jonge visjes hebben geproduceerd :-D is het dan nog wel verstandig om dit erbij in te doen?

Ook heb ik de waterwaardes getest, deze waren wel goed;
Ci=0, 8
Ph=7
Kh=6
Gh=8
No2=0
No3=10
Getest met tetra 6 in 1 strips

Nee ik heb trouwens geen ornamenten met scherpe kanten, en de vis had dit niet toen ik hem kocht.
Hij is nog steeds wel actief. Hij heeft zich wel van begin af aan meer verscholen dan de andere sewellia lineolata.

Kan ook door onderlinge gevechten tussen de sewellia's ontstaan zijn. De pikorde word soms hardhandig vastgelegd bij deze soort, er circuleren veel verhalen over agresieve dominante mannetjes. Dit exemplaar heeft een veldslag verloren, maar kan mss wel overleven als hij zich gedeisd houdt. Heb je trouwens foto's van je andere sewellia's ? Hoeveel zitten er ? Is dit de gewone sewellia lineolata, of een ondersoort ?
Je zal nog voldoende kweek hebben van je hoogvinnen. Esha zal volgens mij weinig tot geen negatief effect hebben op je andere vissen. Volgens mij het proberen waard. En niet paniekeren.
Je waterwaarden zien er mij ok uit. Ik ben wel de persoon die nooit echt heef opgelet tijdens de lessen chemie en nu met 11 bakken met moeite 1x per aar waterwaarden meet. Dus dit was een mening, wacht hier mss de expertise an meer chemische leden af ...

Ik heb er twee sewellia lineolata's in zitten, er stond ook bij "algeneter saigon".
Ik ben gisteren begonnen met de esha, de sewellia lineolata lijkt geen hinder van het plekje te hebben. Ik hou het rustig in de gaten.
Kan het water trouwens even verkleuren van die esha? Dat lijkt bij mij in ieder geval zo

Dank jullie voor de goede tips en reacties zover :-D

20140324_070117_resized-1.jpg

Bij deze nog een foto van de andere sewellia lineolata

20140323_194907-1_resized_1.jpg

En nog een foto

Ik wilde jullie nog even laten weten dat het er nu al veel beter uit ziet, het is al bijna weg ik krijg hem alleen niet goed op de foto. Het is niet meer dik en het is nog maar een klein plekje.
Dank voor jullie reacties en tips

Hoelang draait je aquarium nu? En wat zijn je waterwaardes? Weet je die toevallig? En hoelang zitten de vissen er nu in?

Sorry, had pas 1 pagina gelezen en al gereageerd en kan het niet meer wijzigen, heb je waterwaardes gezien.
Alleen ben ik nieuwsgierig hoelang je bak draait. Puur even ook voor mezelf, ik ben pas deze visjes verloren door waarschijnlijk een enorm snelle verandering van de waterwaardes.

Mijn bak draait al langer maar er is wat in gegaan om algen tegen te gaan en ik vermoed dat dat een verandering teweeg heeft gebracht bij mij, dat heeft verder niks met jouw probleem te maken hoor, maar vraag me gewoon even af. 😉

Zulke bakken draaien meestal te kort voor deze vissen.
Zit nog niet genoeg alg in.
Die horen daar ook niet.
Meer is bakken met stroming.

Doel je nu op mijn bak of op de bak van de topicstarter? (puur ook voor mezelf om van te leren hoor)

OP de meeste bakken.
Die zijn daar nog niet op ingesteld.
Zie je nog geen alg op de stenen of wat.

Bij Ralf ,kijk de bodem,veels te schoon ook.

Ah oke, dankje, ik heb geloof ik het hele arsenaal aan algen gehad (wat een gevecht was dat) Staghorn.... groene, bruine baard... wat een rotdingen...

Sorry dat ik wat off topic ga, maar Bertus, je PB is vol 😉

De bak draait nu ongeveer 6 weken en heb ook alg in mijn aquarium, ik gebruik daar verder geen middel tegen. Ik heb wel meer planten geplaatst om te proberen het op de natuurlijke manier weg te krijgen. En maak het aquarium elke week schoon incl stofzuigen grind, en met sponsje verwijder ik het alg van de ramen. Daarna doe ik er weer schoon water in ongeveer 30-40%. Ook doe ik er nu profito in voor de planten.
Het alg is nog niet helemaal weg maar het wel de goede kant op. Het zit niet meer tegen de ramen.
Als voeding voor de algeneters gebruik ik ook pleco tablets, omdat sommige voeding voor de andere vissen blijft drijven.
Het grind op de foto lijkt trouwens witter dan het is omdat deze foto 's avonds is gemaakt en ik ook een blauwe lamp boven de bak heb, dit vertekend het beeld.
Ik heb de vissen er inderdaad wel te vroeg in gedaan, had me niet goed ingelezen. Maar gelukkig doen de vissen het (nu) wel goed. Denk dat dit plekje toch een wondje is geweest. Ik heb nog wel 1 kuur esha 2000 gebruikt, 3 dagen.
Ik hoop dat je er misschien iets aan hebt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan