Wat is er nieuw

Sewellia Lineolata is dit te kweken in een 80 cm bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Visislekker
  • Startdatum Startdatum
V

Visislekker

Guest
Heb 5 Sewellia Lineolata en was benieuwd of deze zich voortplanten in een bak van 80 cm met andere vissen.

Op internet vind ik niet veel informatie, maar had de volgende vragen als ze zich voortplanten.

Welk inrichting moet er zijn?
Eieren, hoeveel per zwangerschap?
Hoe te herkennen dat ze zwanger is?
Hoe lang duurt het zwangerschap?
Eieren opvangen of uit laten komen?
Hoe lang duurt het uitkomen van de eieren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kan,met een toevalskweek.
En de condities goed zijn,Bv. grotere bak.

Het woord zwangerschap is natuurlijk volkomen fout, er is geen sprake van "zwangerschap". Zwanger ben je als er inwendig eieren worden bevrucht en gedragen. En dat is hier niet aan de orde. Op de vraag hoe lang een zwangerschap duurt is dus geen antwoord te geven, er is namelijk geen zwangerschap. De vraag : Eieren opvangen of uit laten komen ??? Niet aan de orde

Je zegt dat er niet veel informatie te vinden is op internet. Volgens mij heb je gewoon niet gezocht, lekker makkelijk. Als je googeld op : sewellia lineolata kweek, krijg je meer dan 12.000 hits. Heb je die al allemaal gelezen ??? Lijkt me stug

Bedankt voor de reactie's

@ Aquavisie

Ben hier nieuw en heb niet veel ervaring met vissen, ik noem het zwangerschap en jij noemt het weer anders omdat je meer weet over vissen.
Je weet toch wat ik bedoel?

Heb diverse informatiesites gelezen en ben er niet wijzer van geworden.
Als je informatie over guppen of black molly's zoekt, vind je al meteen duidelijke informatie, over de duur enz.
Dacht dat er misschien wel iemand hier wat meer informatie of tips kan geven.
Bij de Sewellia Lineolata vind ik meer informatie als hieronder:

Kweek
Over de kweek bij de Sewellia lineolata is nog niet veel bekend.

Bron: http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=841.0

Kweek
Geen info.

Bron: http://www.hetnatuurhuis.nl/index.php/h ... -lineolata

De kweek is niet zo moeilijk.

Ik heb een ervaren hobbykweker gesproken en zijn adviezen gevolgd.

Ik gebruik een 90 cm aquarium met daarin veel gladde stenen die van links naar recht aflopend ingericht is.

IN het hoogste gedeelte van het aquarium bevind zich een doorstromingspomp met daarin een luchtslang waardoor er veel lucht in het aquarium geblazen wordt.
Er is dus stroming in het gehele aquarium met luchtbelletjes.
Dit veroorzaakt wel meer geluid dan gebruikelijk maar daar wen je wel aan.
De eitjes heb ik nooit aangetroffen en zullen wel verstopt zitten tussen de stenen.
Als ze uitkomen zijn ze maar 1,5 mm groot en je herkent ze meteen.
Vangen is mij niet gelukt en dus moet je ze voeren met infuus.

Succes met de kweek.

Henk P.

Visislekker zei:
Heb diverse informatiesites gelezen en ben er niet wijzer van geworden.
Als je informatie over guppen of black molly's zoekt, vind je al meteen duidelijke informatie, over de duur enz.
Dacht dat er misschien wel iemand hier wat meer informatie of tips kan geven.
Bij de Sewellia Lineolata vind ik meer informatie als hieronder:

Kweek
Over de kweek bij de Sewellia lineolata is nog niet veel bekend.

Bron: http://www.aquapraat.nl/index.php?topic=841.0

Kweek
Geen info.

Bron: http://www.hetnatuurhuis.nl/index.php/h ... -lineolata

Ja, dat zijn 2 sites, maar heb je deze ook gezien ??

Sewellia spp. are arguably the easiest of all loach species to breed in aquaria and success has been achieved with several species.

Initial reports mostly described recovering fry that had been sucked into external canister filters in hill stream-style arrangements such as that described above (see �Maintenance�), or discovery of small numbers surviving in mature community set-ups.

However subsequent experiments have shown that they can be bred in numbers in very simple quarters using groups of adult fish.

Perhaps the most important aspect in a controlled breeding attempt is provision of a suitable, mature substrate.

A large grade of rounded river gravel is best as the many nooks and crannies created allow eggs to develop within without being eaten by the adults and provides refuge for the fry until large enough to escape predation.

The organic detritus that tends to collect in this type of substrate also provides a food source for micro-organisms which in turn are eaten by fry.

Other d�cor can consist of some smooth, algae-covered rocks for the adults plus an air-powered, sponge-type filter to provide oxygenation and an additional grazing surface.

This type of filter has an added advantage in that eggs and fry won�t be drawn into it.

Spawning can apparently be triggered by raising the temperature to 77-78.8�F/25-26� for a period before conducting a cool water change although in many cases simply performing the latter has proven enough.

Courtship is initiated by the male and involves fluttering displays and chasing of the female.

When a female appears receptive the behaviour of the male changes to include circling of his potential partner, mouthing of the dorsal surface and pushing of his head into her body, seemingly in an attempt to dislodge her into open water.

The act itself involves the pair rising into the water column with pectoral fins entwined before eggs and milt are released directly into the water flow, usually where the current is strongest.

Presumably this is an effective means of downstream dispersal in nature, allowing the fry to develop in quieter waters before migrating upstream to join the adults once approaching maturity.

In one experiment an adult pair of S. lineolata was provided with an open bowl filled with gravel and woollen mops within which the fish spawned suggesting that in nature spawning may be an opportunistic affair dependent on environmental conditions to an extent.

The incubation period for Sewellia eggs appears to be undocumented but once fry are spotted it�s important to provide suitably-sized food items.

Infusoria is a good initial diet followed by Artemia nauplii, microworm, etc. once they�re visibly foraging above the substrate.

The body shape of the fry is less laterally-compressed than in adults and they initially possess small barbels which reduce progressively as they mature.

The pectoral and pelvic fins are also relatively short to begin with meaning the young are unable to cling to surfaces in the same way as adults, instead spending all their time on or within the substrate.

The adults seem not to predate on the fry once they�re around 5 mm or so in length and they can be left together should you wish. In community aquaria filtered by external units care should be taken when performing filter maintenance as fry can often be found inside.

Bron : http://www.seriouslyfish.com/species/se ... lineolata/

En als je het engels niet machtig bent kan je er natuurlijk ook altijd nog een online vertaler over heen doen. Als resultaat krijg je dan dikwijls wel een krom soort Nederlands, maar meestal toch best wel te begrijpen

Bij sommigen gaat het vanzelf en zijn het toevalskweken zonder al te vele speciale voorzieningen.
Ikzelf heb er ook 4, tot nog toe ook geen kweek.

Ook is het natuurlijk afhankelijk van je ervaring. Je zegt van jezelf dat die niet erg groot is. Dan lijkt mij de kans op een succesvolle kweek vrijwel nihil, een toevalstreffer is natuurlijk altijd mogelijk

ik probeer ook bij deze diertjes jongen te krijgen, heb er een stuk of 10 en de bak ingericht met veel gladde stenen en redelijke stroming en idd een luchtpompje buide uitstroom en de stromingspomp zodat het water vol belletjes is.
ik heb nu 3 jongen zwemmen, al heb ik deze uit het filter geplukt, en ik denk ALS ze in de bak uitkomen en beginnen te leven, dat ze dan voer voor de danio's zijn. dus binnenkort de danio's maar weg, en een manier vinden dat de jongen/eitjes niet worden opgezongen worden door mn filter.

mijn bak is 100/30/40, tetratec 1200 filter, geen verwarming er in, woonkamer is bijna nooit onder de 20 graden, en als ik water ververs doe ik dat gewoon met koud water.

En andere vissen, zijn

10 Glowlight danio's
5 Protomyzon pachychilus
8 ringbandsnoekjes
4 stiphodons

en VEEL torenslakjes 😛

Nogmaals bedankt voor de reactie's.
@Hein en @Henk Hebben jullie foto's van de inrichting van de aquarium (stenen/pompen).

@AquaVISie
Mijn Engels is niet goed en het vertalen werkt niet goed, dat had ik al gedaan.
Bedankt voor het kopi�ren van de tekst, maar van de 12000 hits zat er niks Nederlands tussen???

Jawel hoor, kijk hier maar eens

@Aquavisie

Die had ik al gelezen voordat ik hier een bericht plaatste.
Maar zocht meer foto's van inrichtingen en van anderen tips/informatie, daarom mijn bericht hier.

Ik heb even gegoogeld voor je en wel wat met foto's erbij kunnen vinden, maar ook dat is in het Engels. Niet zo snel iets in het Nederlandse en met foto's erbij kunnen vinden.
Toch maar even proberen door de vertaler (translate.google.com) te gooien. Samen met de foto's en de verslagen die er zijn zou je dan een eindje kunnen komen. [anders weet ik helaas het ook niet, want je zult niet van ons verwachten dat we vertaler gaan spelen, toch? ;-)]

http://www.loaches.com/articles/sewelli ... ot-of-luck
http://www.loaches.com/articles/breeding-sewellia

Succes!

~ Ivo

De uitstroom en een extra stromingspomp heb ik aan de linkerkant, de uitstroom redelijk bovenin beetje schuin naar beneden gericht op de stenen en de stromingspomp ook, aanzuig zit rechts.

696769_0_82_aquarium.jpg

364876_0_82_aquarium1.jpg

en hier 1 van de 3 jonge sewellia's

735376_0_82_baby.jpg

Net wel een iets grotere bak geplaatst dus de inrichting is weer anders, dus zal wel een tijdje duren voordat ik weer een kweek kan verwachten.

@Mascha&Ivo
Bedankt voor de links, dan moet ik toch maar even de vertaler erbij pakken.

@Hein..V
Bedankt voor de foto's, mooie bak.
Heb jij 5 mannen en 5 vrouwen?
Hoe lang zitten ze er al bij jou in?

Ik heb nu al goede informatie, dus het zou moeten lukken als er niets tegen werkt.
Ervaring of geen, als je de juiste inrichting al hebt dan ben je al heel ver.
Alleen twijfel ik of ik het wel moet doen, heb nog andere vissen erbij en die zullen de eitjes opeten.

Ik weet hoe hoe de verdeling is denk dat ik meer vrouwen heb denk 3 of 4 mannen. Heb er ook 3 spitted sewellias bij, maar weet niet of dit met elkaar kruist. en heb ze denk ik een halfjaar ofzo.

Ok bedankt voor de reactie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan