Sewellia Lineolata koppel?


retb

Well-known member
Lid geworden
15 april 2010
Berichten
97
Locatie
Eindhoven
Deze week een nieuwe aanwinst in het aquarium, namelijk 2 Sewellia Lineolata.

Ik had gevraagd naar een koppel. Maar volgens de lfs was het onmogelijk het geslacht te zien.

Op internet had ik wel al gelezen dat het mannetje een rondere kop zou hebben en iets donkerder i
s.
Maar dat is in de winkel zo goed als niet te zien.
Ik heb gepoogd een dondere en lichte uit te zoeken. Maar toen ze in het aquarium zaten zagen ze er allebei redelijk hetzelfde uit.

Dit zijn ze dan:
retb-rio12.jpg

retb-rio13.jpg

retb-rio14.jpg


Zouden het een mannetje en vrouwtje zijn?
 
Je hebt geen Sewellia lineolata.

Dit is een Sewellia lineolata.
5107a4888ba2f.jpg
 
Dat zijn idd geen sewellia's maar beaufortias wss. Die zijn net zo territoriaal overigens als sewellia's. Je moet de siort echt goed kennen wil je geslachtsonderwcheid kunnen maken, dus zolang het goed gaat zou ik me geen zorgen maken en anders 1 terugbrengen naar de lfs.
 
Ah, de 2 die ik heb zien er inderdaad anders uit als de Sewellia lineolata.
Jammer dat ze in de lfs hier doodleuk de tekst Sewellia Lineolata boven hebben hangen.
Ik had ze namelijk eerst in de lfs gezien en toen op internet gekeken of ze in mijn aquarium pasten en of ik er mee kan kweken. Dat lijkt me namelijk heel erg leuk.

Ik denk dat het nu de Beaufortia leveretti of Beaufortia kweichowensis zal zijn.
Hopelijk dan de laatste, want de leveretti wordt echt te groot.
En ik ben bang dat de temperatuur in de zomer misschien wat te hoog zal worden, in de zomer zit de water temperatuur soms rond de 25 graden (nu 22).

Ik was eerst van plan de groep uit te breiden naar 4 a 5, maar misschien dat ik dat nog even niet moet doen. Stel voor dat het toch de leveretti is dan moet ik ze uiteindelijk weer weg doen. En het zijn niet de goedkoopste vissen :(
 
De meeste beaufortias in de handel zijn kweichowensis of nouwverwante soorten. Beaufortias uit de handel worden ongeveer 6-8cm groot, maar het zijn echt enorm langzame groeiers.
 
Neem even contact op met Kajsa12 een expert wat betreft dit soort vissen. Hij zal je zeker kunnen adviseren de juiste naam geven. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... e&User=702

Nog iets. De soortnaam is altijd met een kleine letter. Dus Sewellia lineolata.
 
Allen bedankt voor de hulp. Ik zal Kajsa12 ook nog een berichtje sturen.
 
Hey retb,

Je hebt inderdaad 2 Beaufortia. (waarschijnlijk B. kweichowensis)

Mocht je het leuk vinden om een kweek te proberen, zou ik ze toch inruilen voor echte Sewellia lineolata ( of een ander redelijk te kweken Sewellia soort)
Beaufortia spp. zijn nauwelijks/niet na te kweken in een aquarium.

Ook zijn Beaufortia kweichowensis normaliter een stuk goedkoper in de winkel dan Sewellia spp..
Het zal vast niet met opzet gebeurd zijn (kennis omtrent Gastromyzontidae is vaak niet erg groot bij winkelpersoneel), maar ik ben ook bang dat je ietwat teveel hebt betaald voor je Beaufortia.
 
Bedankt voor deze info.

Helaas hebben ze bij de lfs alleen maar deze en niet de Sewellia dus omruilen gaat niet.
Ik heb wel besloten deze toch maar te houden. Het is zo'n leuke actieve vis. Ik zie ze heel de avond bezig. Soms zitten ze achter elkaar aan en dan proberen ze weer wat voer te stelen van de garnalen en zitten ze die achterna.

Wel ga ik de groep nu maar niet uitbreiden. Als ik ooit nog ergens de echte Sewellia tegenkom dan kan ik die nog erbij nemen.
 

Terug
Bovenaan