Sewellia ziek of verdrietig?

Suzett

Active member
Lid geworden
17 januari 2023
Berichten
26
Leeftijd
30
Hoi allemaal,

Toen ik enkele dagen geleden wat plantjes aan mijn aquarium ging toevoegen (en een Ancistrus) trof ik een dode Sewellia lineolata aan. Ik had er twee, sinds januari, en heb er nu dus nog maar eentje. De overgebleven Sewellia is nu niet in orde. Beweegt amper, zwemt niet weg als ik het glas nader (normaal wel) en ligt half op de grond aan het glas vastgezogen, zie foto, of op een steen. Hij (of zij) leeft nog wel. Ik heb niet het idee dat de ancistrus er iets mee te maken heeft, die doet z’n eigen ding. Misschien heeft ie een ziekte, de andere is immers ook dood, maar zou het ook kunnen dat ie z’n soortgenoot ‘mist’? De waterwaarden voor zover ik die kan meten met teststrips zijn oké en ook mijn andere vissen doen het goed. Ik heb filter uitgang ietwat naar het wateroppervlak gericht dus er zou voldoende stroming en zuurstof moeten zijn. Wat zouden jullie doen in dit geval?
IMG_6791.jpeg
 
Krijgt hij genoeg te eten? Ze zijn vaak nogal traag bij het vinden van het voer. Als de andere bewoners het al hebben opgegegeten grijpen ze mis. Enkel alg/biofilm is voor hen onvoldoende en dan verhongeren ze langzaam
 
Krijgt hij genoeg te eten? Ze zijn vaak nogal traag bij het vinden van het voer. Als de andere bewoners het al hebben opgegegeten grijpen ze mis. Enkel alg/biofilm is voor hen onvoldoende en dan verhongeren ze langzaam
Ja dat is inderdaad lastig. Ik probeer het door savonds laat, als de rest niet actief is, soms wat algen pallets en visvoer korrels te geven. En er liggen soms ook plakjes courgette etc. Toch zie ik ze van het voer nooit echt eten. Er zit wel voldoende alg in de bak, maar ik begreep dat ze vooral de microorganismen daarvan eten, dus geen idee of dat voldoende is. Zou ik iets qua uiterlijk zien als ‘ie honger heeft?
 
Heb zelf ondervonden dat ze heel slecht tegen dode dieren in het water (in mijn geval een appelslak) kunnen en dan snel het loodje leggen. Zou zelf 50% waterwissel doen (koud water), zorgen dat de temp. 23 graden is. Komkommer (zonder schil, geld ook voor courgette) vinden ze lekker.

Sewelia's hier zijn niet bepaald langzaam met eten zoeken en (helemaal de vrouwtjes) durven echt wel een ander aan de kant te zetten als ze wat eten willen.
 
Heb zelf ondervonden dat ze heel slecht tegen dode dieren in het water (in mijn geval een appelslak) kunnen en dan snel het loodje leggen. Zou zelf 50% waterwissel doen (koud water), zorgen dat de temp. 23 graden is. Komkommer (zonder schil, geld ook voor courgette) vinden ze lekker.

Sewelia's hier zijn niet bepaald langzaam met eten zoeken en (helemaal de vrouwtjes) durven echt wel een ander aan de kant te zetten als ze wat eten willen.
Goed om te weten, ik ga meer water verversen, bedankt! Komkommer hoeft de mijne trouwens nu ook niet.
 
Wat is de temperatuur van uw aquarium?
Sewellias houden van kouder water en kunnen best niet gehouden worden op een temp van 25 graden het hele jaar rond.
Ze houden van zeer veel stroming en zeer zuurstofrijk water , wat in de meeste gezelschapsaquaria niet aanwezig is.

Eigenlijk zijn het vissen voor in speciaalaquaria die ingericht is naar hun noden.
 
Wat is de temperatuur van uw aquarium?
Sewellias houden van kouder water en kunnen best niet gehouden worden op een temp van 25 graden het hele jaar rond.
Ze houden van zeer veel stroming en zeer zuurstofrijk water , wat in de meeste gezelschapsaquaria niet aanwezig is.

Eigenlijk zijn het vissen voor in speciaalaquaria die ingericht is naar hun noden.
De soort heeft het prima naar zijn zin in warmer water. Het juiste zuurstofgehalte is in warmer water moeilijker te verkrijgen, maar niet zo moeilijk dat men meteen de temperatuur moet laten zakken.
Uiteraard brandt het kaarsje wel sneller op in warmer water, maar dat is bij iedere vis het geval.
 
De temperatuur heb ik altijd rond 24 staan. Het ging eigenlijk al maanden heel goed met ze. De waterwissel heeft niet mogen baten, de tweede is vanochtend ook doodgegaan. Super zonde, ze zijn zo leuk en mooi.

Ik had de bak, vond ik zelf, goed voor ze ingericht; veel stroming, bewegend wateroppervlak voor zuurstof en veel gladde stenen. Ben benieuwd wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat ze beiden in 1 week stierven.

Ik ga de komende tijd op zoek naar een nieuw bodemvisje (naast mijn 1 ancistrus), tips voor wat meer ‘toegankelijke’ soorten dan Sewellia zijn welkom :)
 
Maak eens een totaalfoto, dan kunnen we advies geven voor bodemdieren.
 
Maak eens een totaalfoto, dan kunnen we advies geven voor bodemdieren.
IMG_6706.jpeg
IMG_6681.jpeg


Bij deze! Het is een juwel, volgens mij 70 of 75 liter. Ben natuurlijk bereid om dingen toe te voegen voor meer schuilplaatsen, of om het gewoon bij 1 ancistrus te laten. Het blok hout heeft veel holle stukken, daar zit de ancistrus ook vaak.
 
Ik ga je gratis en voor niets nog wat extra feedback geven, als je dat niet erg vindt.
Wat ik zie is veel te weinig algengroei voor een algen-feeder als de sewellia en ik vraag me af of dat wel echt genoeg stroming was. (ik zeg bewust niet algen -eter). Sewellia's zijn meer geschikt voor een hillstreambak en niet echt compatibel met neontetra's, die juist wat minder stroming willen.
Je hebt vrij grof grint, dus een corydorassoort is niet echt een optie.
Ik denk dat je nog wel vrij weinig verstopplaatsen hebt, maar als je planten wat verder uitgroeien, zou dat goed moeten komen. Ook wat drijfplanten of planten die tot over het wateroppervlak groeien, geeft veel gemoedsrust aan je vissen.
Als ik me niet vergis, zie ik midden voor een behoorlijk bealgde anubias staan. Deze plant wil graag weinig licht, wat een goed plekje zou kunnen zijn, is onder je filter. Bovendien wil hij dat zijn wortelstok boven de bodem blijft, anders gaat die rotten.

Je kunt eens bij de pauwooggrondel of andere grondels kijken?
Ook een kleine bodemkilli (Fundulopanchax gardneri bijv) is misschien een optie?
Maar er zijn ongetwijfeld nog veel andere opties waar mede-aquarianen je aan kunnen helpen.
 
zou je bodem vervangen voor filterzand, sewelias vinden het leuk om hierin te spelen (wapperen het een soort van omhoog), daarnaast kan de huidige bodem ook het probleem zijn dat er voer etc tussen gaat zitten wat voor rotting en nitriet kan zorgen waar dan de bodemvissen het eerste last van gaan hebben.
De mijne zitten ook graag ondersteboven in een leghol voor l-nummers, soms gezamenlijk met de l-nummers. Bruissteentje zou je ook nog kunnen toevoegen.
Temperatuur 23/24 is prima voor ze en die stenen zijn ze ook gek van, zou het met een nieuwe bodem een een verstop plekje gewoon opnieuw proberen.
 
Terug
Bovenaan