SF Aquaflow 200: hoe aanpassen?


Marije74

Well-known member
Lid geworden
14 juli 2020
Berichten
429
Locatie
Friesland
Mijn Superfish Home 60 draait op de meegeleverde Aquaflow 200 filter met uitstroompijpje. Vooralsnog wil ik graag de setup zoals hij is, houden. Ik heb (nog) geen plannen om te gaan knutselen aan het filterhuis, die te verwijderen of er een extern filter oid aan te hangen. Dit is voor deze beginnende hobbyist wel even wat het is (ook financieel gezien; er is al een hele hoop meer geld in gegaan dan ik dacht vantevoren).

Vraag 1: Uitstroom kracht en richting.
Ik vind het heel vervelend dat de uitstroom zo'n harde waterstraal geeft. IDe instroom is te controleren met een schuifje en die staat op zijn kleinst. Ik heb de uitlaat al gekanteld omdat hij een gat blies in mijn grondbodem. Staat nu bijna rechtstandig tegen mijn achterwand aan te blazen, wat weer veel werveling boven in geeft. Nu wil ik geen betta gaan huisvesten dus de bovenkant zal wel oké zijn. Maar toch: staat dit nu goed? Of moet de uitlaat toch echt (meer) naar beneden wijzen om goed te functioneren?

Vraag 2: Filtermedia
Er zit nu de standaard cassette van Superfish voor dit filter in. Deze bestaat uit een holle spons met van binnen actieve kool. Waarmee en wanneer vervang ik de inhoud? Welke filtermedia is het beste? Keramische ringetjes? Maar welke dan? Hoe doe ik dat zonder mijn hopelijk al opgebouwde bacteriecultuur weer grotendeels te verwijderen? Wanneer is het beste moment? Ik ben feitelijk afgelopen woensdagochtend opnieuw begonnen met indraaien, omdat ik een nieuwe bodem heb gemaakt en (door dommigheid mbt (niet) spoelen) feitelijk een volledige waterwissel heb gedaan.

Dank jullie wel alvast!
groet,
Marije
 
Hoi Marije

Als je je filter nog niet wilt vervangen (wat helemaal prima is natuurlijk) zou ik wel de actieve kool eruit gaan halen, zeker als je de indraaiperiode van plusminus 4 weken achter de rug hebt. Je gebruikt dat dan eigenlijk alleen nog bij sommige medicijnkuren (zie bijsluiters). Indraaien van je bak kan ook prima zonder actieve kool.
Indien mogelijk, wil je graag iets van grof filtermedium (buisjes/seachem matrix/grove spons), fijnere spons en filterwatten. Een en ander is ook afhankelijk van je uiteindelijke visbestand, maar dit is wel een basis waarmee je vooruit kunt. Voor veel meer zul je denk ik ook geen ruimte hebben in je filter.

Qua stroming, is het doel om je waterdistributie te optimaliseren zodat voedingsstoffen overal komen en vuil vanuit de gehele bak wordt meegenomen door je filter. Veelal heb je de spraybar (of andere uitmonding) net onder het wateroppervlak, ietsjes naar beneden gericht en van de ene kant van je bak naar de andere kant gericht.
 
De kool kun je vervangen door bv (keramische) buisjes of siporax mini.
 
Hoi, dank voor je reactie!
De indraaiperiode is eigenlijk pas net weer begonnen eerder deze week. Ik kan dus nog alle kanten op. Natüürlijk heb ik weer gelijk drie nieuwe filters bij de aankoop van dit aquarium aangeschaft, dus ik heb de mogelijkheid net gepakt er eens één uit elkaar te klussen:
IMG_7206.jpg


De spons is grof, en ongeveer 9,5 bij 5 bij 6 cm groot. Van binnen gevuld met staafjes koolstof. Het dekseltje linksvoor is de onderkant, de rode ring op de behuizing de bovenkant (die weer in de pomp klikt en zo naar de uitlaat loopt.

Ik wil graag garnalen, wat slakjes en kleine visjes huisvesten. Ik denk dat ik in het filter aan de onderkant wat panty-stof plaats. En dan? Welke maat buisjes moet ik hebben? Wat is het meest ideaal?
Vervolgens: hoeveel dan, op deze grootte? En dan dus een stuk spons (kan ik hergebruiken van deze?) en hoe groot? Plus dan een laag filterwatten? Hoe dik?

De wateruitlaat steekt dwars op het filterhuis de bak in, zo'n 15 cm, en heeft een aantal gaatjes waar de stroming uit komt. Ik kan dus alleen naar beneden, naar voren of naar achteren richten door die buis vast te pakken en te draaien. Als ik nu kijk naar het zwerfvuil dat er nog in rond gaat (laatste restjes oud waterpest-blad) dan stroomt de bak redelijk door. Misschien weer ietsje verder naar beneden richten.
Is de harde stroming geen probleem voor bewoners?
 
Natüürlijk heb ik weer gelijk drie nieuwe filters bij de aankoop van dit aquarium aangeschaft,
Als je bon nog hebt breng die andere twee maar terug. Filter hoef je nooit te vervangen.
 
Fijn dat ze dat bij de Aquastore XL precies anders er bij zetten dan :stars: (en je laten betalen voor een retourzending; Fijnaart is een beetje uit de route vanuit Friesland helaas). Maar daar leer je van :thumbs:
 
Als je bon nog hebt breng die andere twee maar terug. Filter hoef je nooit te vervangen.
Wellicht bedoelt ze de casettes.

Anyway, spons kun je per 50x50cm matten of zoiets kopen en gewoon stukjes afknippen. Is het meest voordelig (10-15 euro per hele mat). Filterwatten ook per zak en ook afknippen. Die grote matten klinken nu misschien als overkill, maar mocht je ooit wel een groter filter willen, heb je het vast in huis en bespaar je er t.z.t. weer op. Vwb buisjes e.d; in jouw filter gaat niet veel en ook niet heel groot. Ik zou de kleinste nemen die je vinden kunt. Vwb je vraag over hoeveel filterwat, veel heb je niet nodig. 1cm dik in jouw filter is denk ik ook het maximaal haalbare.
 
Kool er net uitgehaald (nogal een gedoe: door de vaste zuignapjes aan het filter schiet telkens de pomp van de cassettehouder en moet je filter plus houder met veel gedoe er uit zien te halen. Lees: twee delen van filterhuis uit elkaar halen en weer op elkaar drukken daarna). Levert wel heel veel fijne rommel op. Dus bak nu helemaal troebel :).

Ga snel de siporax mini, een minder groffe spons en de filterwatten bestellen. Dank voor de tips!
 
Wellicht bedoelt ze de casettes.

Anyway, spons kun je per 50x50cm matten of zoiets kopen en gewoon stukjes afknippen. Is het meest voordelig (10-15 euro per hele mat). Filterwatten ook per zak en ook afknippen. Die grote matten klinken nu misschien als overkill, maar mocht je ooit wel een groter filter willen, heb je het vast in huis en bespaar je er t.z.t. weer op. Vwb buisjes e.d; in jouw filter gaat niet veel en ook niet heel groot. Ik zou de kleinste nemen die je vinden kunt. Vwb je vraag over hoeveel filterwat, veel heb je niet nodig. 1cm dik in jouw filter is denk ik ook het maximaal haalbare.
Ik denk dat ze bedoelt dat ze de spons niet hoeft te verwijderen. Enkel licht uitknijpen.
 
Ok, pakketje komt vandaag hopelijk. Vanavond na het werk tijd om te knutselen. Ik heb de siporax mini besteld, de Juwel BioPlus fijn M compact 3.0, fijne spons, en een pakje fijne witte filterwatten van Superfish.

Nog wat vragen:
- hou ik een stuk van de oude groffe spons in het filter, of gebruik ik alleen de nieuwe Juwel spons?
- Doe ik een nog een zakje (bv een pantykous) om de Siporax Mini, of gaat die los in de cartridge gestrooid?
- hoe bouw ik de laagjes op vanaf de inlaat tot aan de uitgang? Begin ik grof en eindig ik fijn (met een laagje filterwatten) of juist andersom?

Dank weer!
 
Ok, pakketje komt vandaag hopelijk. Vanavond na het werk tijd om te knutselen. Ik heb de siporax mini besteld, de Juwel BioPlus fijn M compact 3.0, fijne spons, en een pakje fijne witte filterwatten van Superfish.

Nog wat vragen:
- hou ik een stuk van de oude groffe spons in het filter, of gebruik ik alleen de nieuwe Juwel spons?
- Doe ik een nog een zakje (bv een pantykous) om de Siporax Mini, of gaat die los in de cartridge gestrooid?
- hoe bouw ik de laagjes op vanaf de inlaat tot aan de uitgang? Begin ik grof en eindig ik fijn (met een laagje filterwatten) of juist andersom?

Dank weer!
1 als je alles nieuw gebruikt; moet je filter opnieuw indraaien door een gebruik aan bacteriën. Je kan best een stukje oude spons erbij steken.
2 zakje/kousje is wel zo praktisch met onderhoud
3 grof naar fijn inderdaad.

Succes!
 
Ik heb inderdaad maar een stuk oude spons gebruikt. Die Jewel spons fijn bleek gewoon precies even grof als de spons die er in zat. Heb een stuk oude spons onderin de filtercartridge gelegd, de siporax in een afgeknipte panty-voet gedaan, geprobeerd uit te vullen in de cartridge en dichtgebonden, en afgetopt met weer een dikke cm aan filterwatten.
B18842C8-B427-45C5-82BE-9A350A53A055.jpeg

Toen zag het er zo uit.

Ik heb erop gegokt dat de meeste vertroebeling die uit de oude spons kwam, bacteriecultuur was (naast misschien wat verpulverd vuil), en dat weer in de bak teruggegooid. Leverde witte waas in het water op, vandaar dat ik dat dacht.
Nu hopen dat dit werkt! ??
 
Filter draait, redelijk stil nog steeds, al valt me op dat hij de ene keer muisstil is en de andere keer duidelijk geluid laat horen.

Wat me zorgen nog steeds baart, is de kracht van de uitstroom. Als ik de spraybar recht naar beneden laat wijzen, blaast hij mijn bodem (JBL Sansibar) gewoon weg. Die kan ik na een uur terug gaan vegen.
Naar achteren zetten leek me geen optie omdat ik allemaal zweefvuil (restanten waterpestblad) op de bodem zag neerdwarrelen zonder beweging: dead spots?

Hoe richt ik de Aquaflow 200 zodanig af dat hij mijn aquarium inhoud met rust laat maar wel goed de hele waterkolom in beweging houdt? Vooralsnog is het plan nog steeds om het filterhuis en dit filter te houden (want al best veel meer geld uitgegeven dan begroot) dus zou ik erg graag weten hoe mensen met een vergelijkbare of zelfde setup dit doen.
 
Ik kreeg er eentje bij mijn superfish 70 en ben tegen dezelfde problemen aangelopen. Ik heb eerst de spraybar vervangen door een grotere van jbl. Die past met hulp van wat gaffatape prima. Maar ben toch overgegaan op extern filteren via marktplaats en gebruik de sfaf200 als koolstoffilter in geval van nood.
 
Je kan ook de uitstroom gaten groten maken/boren. Door deze te vergroten komt er meer water, maar met minder kracht er uit.
 
Dag Kikkervis, dat lijkt me inderdaad wel een goed idee. Ga ik proberen.
 
Ik zou het filter niet gebruiken je blijft het schoonmaken.
Je kan beter overgaan naar een sponsfilter als je geen stroming wilt.
 

Terug
Bovenaan