Siereendenvijver


V

Visser1997

Guest
Heeft iemand tips over eendenvijvers?
Dit is mijn set-up die ik in gedachten heb.
160 vierkante meter ongeveer, vijver zit daarbij inbegrepen.
Hek van kippengaas (staat niet vast, kan ook ander gaas worden...).
Ik maak een geultje van 15cm diep om het kippengaas in te verankeren.
En maak het dan weer om de .... Meter vast (d.m.v. krammetjes) aan een in de grond geslagen paal.
De soort die ik sowieso wil houden is de mandarijn eend. Zal het trouwens heel leuk vinden als ik soms kleintjes krijg :p , heb ruimte genoeg om een kleine ren neertezetten voor de kleintjes. en om ze uit tebroeden heb ik een 1meter bak.
En verder weet ik niet zeker welke soorten...

De vijver zelf zal ongeveer 50/60cm diep worden, zonder vissen.
Ik ga de vijver waarschijnlijk een oppervlakte geven van 20 vierkante meter.
En ik ga de vijver om de 4/5weken leeg pompen.

Is dit een goede set-up?
 
poe dan heb je wel een erg grote tuin maar vliege ze er niet overheen?
 
Ik ga geleewiekte eenden houden...
 
En ik ga de vijver om de 4/5weken leeg pompen.???
Welk nut heeft dat?
Voor de eenden mag er best water in blijven,om er ook leven in te krijgen.
Ga je toch niet steeds verversen?
 
Jochempie000 zei:
Dat kost anders wel heel veel water
Hebben ze jou vroeger ook wijsgemaakt dat water duur is? De tarieven per kuub vari�ren in 2014 in Nederland van �0,84 tot �1,66. Oftewel: water kost geen drol.
 
En hoe denk je over beschutting tegen roofvogels van bovenaf?
Kan je vertellen; collega van me heeft ook siereenden, en als ik dan hoor dat hij er weer een paar mist � 50 tot paar honderd euro dan zou ik daar dus serieus over nadenken. Hij heeft sinds enkele weken ook een kooi overheen gemaakt van gaas.
 
Dan ga ik er denk ik iig gaas overheen spannen.
Bertus zei:
En ik ga de vijver om de 4/5weken leeg pompen.???
Welk nut heeft dat?
Voor de eenden mag er best water in blijven,om er ook leven in te krijgen.
Ga je toch niet steeds verversen?
Ik heb best vaak gehoord dat andere mensen dat doen.
Omdat eenden veel poepen... En het water moet wel schoon blijven voor ze.
Wat raad je anders aan en onderbouwd ajb?
 
Als je leven in de vijver wilt,moet je het laten rijpen,net als een aquarium.
Komen er vanzelf bacterie in ,die het schoonhouden.
Anders filteren,zodat het leven erin blijft.

Net als in andere vijvers.
 
Nou Bertus de meeste eendenhouders houden veel eenden op een klein stukje water. Door de vele ontlasting kan een eendenvijver zich zelden stabiel houden. Zonder regelmatig de boel verschonen wordt het een vieze vijver vol ziektekiemen.

Ideaal is water aanvoer vanuit een natuurlijke sloot of meer dmv een pijp of geul. Moet je wel zorgen dat daardoor je eenden niet ontsnappen.
 
Jones zei:
Houd de wetgeving in de gaten, Maurits. Geleewiekte vogels mag je niet in een volledig afgesloten verblijf houden omdat dit het leewieken (wat toch een gigantische modificatie is en vanaf 2018 verboden wordt) overbodig maakt.

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pl ... -leewieken
Ik denk dat dit weer heel snel veranderd wordt na 2018. Veel mensen vergeten hun vogels te kortwieken met als resultaat zeer veel fauna vervalsing.
 
True, daarom lijkt het me sowieso voor de veiligheid van de natuur en de vogels zelf beter om ze altijd in een afgesloten omgeving te houden. Dan is kortwieken of leewieken helemaal niet nodig, maar goed.. dat is een andere discussie.
 
Botia zei:
Nou Bertus de meeste eendenhouders houden veel eenden op een klein stukje water. Door de vele ontlasting kan een eendenvijver zich zelden stabiel houden. Zonder regelmatig de boel verschonen wordt het een vieze vijver vol ziektekiemen.

Ideaal is water aanvoer vanuit een natuurlijke sloot of meer dmv een pijp of geul. Moet je wel zorgen dat daardoor je eenden niet ontsnappen.

Doorstroming is altijd beter.
Deb je water waar alles inzit.
 
Ik heb ook elk jaar wilde eenden op mijn koivijver , dat is mooi om te zien .
Broeden doen ze een 50 meter verder . Waar komen ze voor : eten tussen de planten .
Sinds gisteren zit er weer een koppeltje denk ik .
Ik ga het wel volgen , lijkt me dat je er iets mooi van kunt maken .
Enige nadeel is dat als ze uitgebroed zijn , je hebt welgeteld enkele tellen de tijd om ze te bewonderen , ze zijn gelijk weg in de sloot en komen niet meer terug .
 
Doorstroming wordt em (jammer genoeg) niet...
En Fabienne hoe zie jij het je dan voor je met niet "aangepaste" eenden?
Hoe hoog moet je het net dan wel niet maken?
En is het erg om geleewiekte eenden onder een net te houden? Wat zijn de straffen?
Want mijn vijver ligt toch vrij ver van de weg etc..
 
erwin2 zei:
Ik heb ook elk jaar wilde eenden op mijn koivijver , dat is mooi om te zien .
Broeden doen ze een 50 meter verder . Waar komen ze voor : eten tussen de planten .
Sinds gisteren zit er weer een koppeltje denk ik .
Ik ga het wel volgen , lijkt me dat je er iets mooi van kunt maken .
Enige nadeel is dat als ze uitgebroed zijn , je hebt welgeteld enkele tellen de tijd om ze te bewonderen , ze zijn gelijk weg in de sloot en komen niet meer terug .
Leuk Erwin :thumbs:
Ja ik hoop ook een paar jongen groot te krijgen eenmaal zo ver..
En moet de vijver voor eenden ook indraaien eigenlijk?
 
De hoogte van het net maakt toch niet uit als je het overdekt? (Je had het over gaas er overheen spannen?)

Wat de straffen zijn weet ik niet, maar dat zou niet uit mogen maken. Je hebt je gewoon aan de wet te houden.
 
Ja maar als ik daarmee het risico loop dat de eenden dood gaan vind ik dat ook maar zo.
Jouw beesten gaan toch ook voor de rest of niet ? (Tuurlijk met mate.)
En ja er komt gaas omheen. Maar jij had het er over:
Jones zei:
True, daarom lijkt het me sowieso voor de veiligheid van de natuur en de vogels zelf beter om ze altijd in een afgesloten omgeving te houden. Dan is kortwieken of leewieken helemaal niet nodig, maar goed.. dat is een andere discussie.
En ik was benieuwd naar hoe je dat zo kan krijgen?
Moet je het net dan iets van 4meter hoog maken ofzo??
 
Ik snap 'm niet. Hoezo zouden ze daardoor doodgaan?

Bedoel je gaas/een net eroverheen of eromheen, je zegt steeds wat anders en het maakt een wezenlijk verschil. Eromheen maakt het volgens mij niet uit hoe hoog je het maakt, ze komen er toch wel uit. Als je het eroverheen doet maakt de hoogte niet uit (al is het een meter hoog), ze kunnen er toch niet uit.
 
Jones zei:
Ik snap 'm niet. Hoezo zouden ze daardoor doodgaan?

Bedoel je gaas/een net er overheen of er omheen, je zegt steeds wat anders en het maakt een wezenlijk verschil. Er omheen maakt het volgens mij niet uit hoe hoog je het maakt, ze komen er toch wel uit. Als je het er overheen doet maakt de hoogte niet uit (al is het een meter hoog), ze kunnen er toch niet uit.
Met doodgaan doelde ik op de roofvogels die erbij kunnen.
Het hek dat eromheen gaat staan wordt sowieso 1,2meter hoog ...
En ik overwoog om er een net overheen te spannen. Nu net overlegt met mijn vader en dat word het niet.
Maar ik ga dus dan maar geen eenden houden die nog kunnen vliegen zegmaar.
Dus geleewiekte of gekortwiekte eenden.
 
En met net bedoel ik wat er overheen wordt gespannen dus een NET :p
En met gaas bedoelde ik wat eromheen wordt gezet dus het HEKWERK ;)
Ik begrijp de verwarring, heb ff terug gelezen en blijkt toch weer dat ik niet kan multitasken :D
 
Hahaha oke, duidelijk. Met een net en een hek kan je niet fout gaan, maar met alleen een hek kom je er niet onderuit om geleewiekte of gekortwiekte vogels te nemen. Leewieken heeft dan de voorkeur omdat kortwieken niet 100% veilig is. Als je net te laat bent met kortwieken kan je er zo een paar kwijt zijn bijvoorbeeld.
 
Ja ik ga ook het liefste voor geleewiekte volgels :) is ook makkelijker voor zowel mens als dier...
 
En ik heb nog een vraag.
welke soorten en aantallen daarvan kan ik bij mandarijneenden houden?
hoeveel mandarijneenden raden jullie aan dat ik ga houden? En in welke verhouding?
 
Heb je ook een foto van het terrein? Benieuwd naar de ruimte die je hebt.
 
Ik ga er een paar opzoeken voor je.
 
Ik heb ze gevonden
Dit is de lokatie v.d. Vijver :p
YcMX0V8HHFBmUKmwEF1xDtkY_bvV2JPb.jpeg


Tijdelijke improvisatie tegen blad
YcMX0V8HHFBmUKmwEF1xDtkY_bvV2JPb.jpeg


YcMX0V8HHFBmUKmwEF1xDtkY_bvV2JPb.jpeg

Het eendengebied gaat tot en met de greppel.
Tot het met zijl bedekte hout, (ik maak morgen btw een paar nieuwe foto's dat is duidelijker..)
YcMX0V8HHFBmUKmwEF1xDtkY_bvV2JPb.jpeg
 
niewe foto's:
vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg

Open gedeelte van het verblijf+de nog kleine vijver.

vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg

Het hek gaat dus om de stapel hout met zijl der over (op andere foto's te zien.)
Het hek van het verblijf gaat vervolgens vanaf het hek van de buren 12 meter naar links..

vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg

Alle drie de grote bomen zitten in het eendenverblijf en ik zo hier en daar aan de boom een hok hangen met trappetje voor de mandarijneenden

vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg

De dennenbomen zitten ook in het verblijf

vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg

Het verblijf loopt gewoon helemaal door.

vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg


vLJvfZWN0n2KJU-HvyREhpIBnjQrPzu8.jpeg

Klein klim gedeelte voor de eenden.
 
Wordt het nu een eendevijver, schildpaddenvijver of koivijver ?
 
Eenden schildpadden wil mijn moeder niet :p
Maar ik wil nog niks vast zetten de bedoeling is dat het een eendenvijver wordt maar ik weet nog niet voor de volle 100% of het mag en of kan i.v.m. mijn oma

Maar pol ik heb veel gehad aan je uitleg! Daarvoor nog een keer bedankt!
 
Iemand nog tips??
 
Ik snap inderdaad ook niet zo goed dat je dit vraagt op een aquarium forum.. qua vijver zullen er best mensen zijn die daar verstand van hebben. Maar dan duwen wij er visjes in..geen eenden o.O
 

Terug
Bovenaan