Silcootjes 140 x 60 x 60 Bakkie


Silcootje

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2011
Berichten
209
Locatie
Flevoland
Website
www.aquaforum.nl
Hallo,

Hier weer een nieuw foto-album van mijn Aquarium wat ik weer aan het opknappen ben.

Velen van jullie zullen mij alwel volgen en of gaan volgen, dat vind ik leuk, juist omdat je dan kan vragen hoe je iets (nog) beter kunt aanpakken.

Ik heb deze bak (wederom van Marktplaats) aangeschaft.

Bak en kast waren deels beplakt en grijs geschilderd.

Er zat verder niets bij.

Er zit links in de achterhoek een droogkokertje met daarvoor een overloopje.
De (oude) eigenaar had daar gewoon een potfilter op staan.

01.JPG


Zo stond ze bij de (oude) eigenaar.

Bak moest een verdieping naar beneden getild worden.
Hebben daar op de trap (betonnen buitentrap) planken gelegd en met een dik touw om de bak heen naar beneden laten glijden. Vervolgens is ze in de bus geladen en naar huis gebracht.

02.JPG


Zo staat ze nu in mijn garage.

Het is niet heel goed op de foto te zien maar rechterzijkant is de originele kleur van de bak (donker eiken formica).
De rest is grijs geschilderd met een blokkwast (strepen zijn zichtbaar).

Stalen frame was een beetje aangetast links achterin door lekkage vanuit de overloop.
Geheel heb ik ontdaan van de roest en opnieuw in hammerite zwart gezet.
Zijkanten van de kast zijn geheel ontdaan van de verf en folie wat er op zat.
Ook de afdek profielen heb ik verwijdert en schoongemaakt van de verf.
Heb de kast opnieuw beplakt met folie. Dit keer heb ik zwarte folie met houtnerf gebruikt.

03.JPG


04.JPG


5.JPG


Wandjes beplakt met plakfolie, zwart met houtnerf structuur.

Vervolgens heb ik de schoongemaakte afdek profielen weer terug geplaatst.
Ik had in een ander topic eens gevraagd waar je deze afdek profielen kon kopen, met het oog op als deze kapot gingen, ik nieuwe erop kon zetten.
Had namelijk verwacht dat deze vastgeplakt/gekit waren. Echter ik kan ze er (met wat moeite) netjes af krijgen.

6.JPG


Heb er meteen op de hoeken maar een plastic hoekprofiel op gezet.

10.JPG


Kast weer voorzien van de afdekprofielen en hoekprofielen.

Tevens heb ik de binnenkant van de kast voorzien van een plaatje hout.
Hierdoor kan man makkelijker dingen vast zetten en of ophangen in de kast. Anders was alles open geweest (vloer en achterkant).

9.JPG


Kast voorzien van houten binnenkant en een 6x contactdoos.

Heb er tevens alvast een 6 tal contactdozen in de achterwand gemaakt voor de eventuele verlichting en pomp(en) enzovoort.

Ben momenteel bezig om de schuifdeurtjes te voorzien van de plakfolie.
Zodra deze klaar zijn ga ik de contactdozen voorzien van bedrading met een lang snoer eraan.
Dan kan de kast uit de garage gehaald worden en heb ik ruimte om met het Aquarium aan de gang te gaan.

Uiteraard zullen hier ook nog foto's van gaan volgen.
 
Mooie bak en keurig opgeknapt zeg!
 
Je hebt er nu al iets heel mooi van gemaakt,ik ben er zeker van dat het een top aquarium zal worden en ik ga dit topic zeker en vast volgen,succes gewenst..:thumbs:
 
Dat is aanzienlijk opgeknapt!
 
Mooi projectje van je en zo te zien heb je wel de ruimte en de materialen ervoor.
 
Vind het nu al mooi na deze make-over :D
Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Goh wat heb je de bak al positief weten te veranderen!
 
Zo weer even een update.

Inmiddels is de kast van binnen wit geschilderd (was niet perse nodig maar oogt frisser) en zijn de contactdozen aangesloten met een stekkertje.

Vandaag verder gegaan met het "hout" werk rondom het aquarium schoon te maken en te ontdoen van de grijze verf.
Toch wel mooi dat de originele kleur van het formica terug kan halen, namelijk donker eiken structuur.
Ook dit "hout" werk gaan we beplakken met plakfolie zwart met houtnerf.
Ook hier heb ik zoveel als mogelijk de afdek profielen verwijdert en schoon gemaakt.

12.JPG


Hier is goed te zien dat ik het afdekprofiel niet kan verwijderen, aangezien ik vermoed dat het plaatje formica er later op is gezet.
Dit omdat ik denk dat er een overloop later in is gemaakt.


13.JPG


Overzicht voor- en rechterzijde, welke schoongemaakt zijn van de grijze verf.

14.JPG


Hierbij de rechterzijde (close-up).
 
Wat een enorme klus, maar het gaat vast schitterend worden.
 
Ik moet nu alleen aan de bovenrand nieuwe afdekprofielen plaatsen aan de onderkant, aangezien deze er bij de koop ook al niet op zaten.

Voor de rest is het nu kijken of ik een nieuwe kam kan maken voor de overloop en het stuk achterwand weer terug plaatsen.

Dan gaat deze (voorlopig) in de opslag en ga ik met de andere bak 160 x 60 x 60 verder.
Daar hoeft gelukkig niet heel veel aan te gebeuren.
 
Weer lekker bezig geweest na een periode er niks aan gedaan te hebben.

24.JPG


Oude achterwand verwijderen



31.JPG


Aluminium hoeklijntjes plakken om later een rooster op te kunnen leggen in de overloop, zodat ik later er een mat en watten op kan leggen als voor filter voor de overloop.
Heb tevens een "noodoverloop" geplaatst voor als de watten om watvoor reden dan ook verstopt raken.


26.JPG


Nieuwe achterwandje pas maken.


27.JPG


Buizen voor de pomp en bioloog weg werken achter de nieuwe achterwand.
ook een bodemdrain gemaakt voor op het potfilter.


28.JPG


Nieuwe achterwand plakken.

 
Nu de achterwand er compleet in zit heb ik de bak boven op de kast gezet.
Nu kunnen we beginnen met het aansluiten van de buizen voor toe -en afvoer van het bioloog en potfilter met diverse afsluiters en bij behorende "bypasses".


32.JPG


Hier is er een begin gemaakt met de "retourleiding" van het bioloog naar het Aquarium terug met een bypass voor als er iets gedaan wordt in de bak, dan kan ik de doorstroming in het bioloog door laten gaan.

De Dennerle computertjes komen er ook weer in terug voor de bodemverwarming en staaf verwarming alsmede de Co2 en PH.


33.JPG


Hier een overzicht zoals het uiteindelijk ongeveer komt te staan onderin de kast.
Rechts nog een gedeelte zichtbaar van de UV lamp.

Alles is een "overkill" aan grote, maar dat komt omdat ik het "her"gebruik van spullen van mijn 2 mtr Aquarium wat achter gebleven is.

35.JPG


Hier een overzicht hoe het er nu bij staat.
Overigens heb ik de kam voor de overloop ook al gemaakt.
 
Heel netjes al zo, ben benieuwd!
 
Ik heb niet het idee dat er iets mist
 
Da's bijzonder, ik zie alles netjes staan hoor
 
Woow, wat een werk, ziet er ook nog eens klasse uit. Ik neem aan dat je de spraybar zelf hebt gemaakt?
 
Woow, wat een werk, ziet er ook nog eens klasse uit. Ik neem aan dat je de spraybar zelf hebt gemaakt?

Spraybar :S:S:S

Ik vermoed dat je de bodemafzuig buis bedoeld?
Maar die idd zelf gemaakt.
Zit er alleen over te denken om deze van plexiglas te maken, daar deze dan doorzichtig is en misschien minder opvalt dan uiteindelijk in de bak
 
Spraybar :S:S:S

Ik vermoed dat je de bodemafzuig buis bedoeld?
Maar die idd zelf gemaakt.
Zit er alleen over te denken om deze van plexiglas te maken, daar deze dan doorzichtig is en misschien minder opvalt dan uiteindelijk in de bak
Ook makkelijker te zien wanneer het ding te vies voor woorden is, door alle algen die er dan in gaan komen :D
 
Spraybar :S:S:S

Ik vermoed dat je de bodemafzuig buis bedoeld?
Maar die idd zelf gemaakt.
Zit er alleen over te denken om deze van plexiglas te maken, daar deze dan doorzichtig is en misschien minder opvalt dan uiteindelijk in de bak
Ah die blijft dus zo laag zitten. Ik dacht inderdaad dat het een spraybar was.
Mooi gemaakt zeg die bodemafzuiging. Nooit gezien zo.
 

Terug
Bovenaan