Joepperd
Member
- Lid geworden
- 11 januari 2026
- Leeftijd
- 33
Goedenavond,
Ik heb een vraag over silicaat. Ik heb mijn dennerle nano tank van 55 liter nu 2 weken indraaien en de bruinalg wordt steeds meer zichtbaar. Zowel op de anubias en andere planten maar ook op zand en de ramen.
Dit is de setup:
- Chihiros slim 2 WRGB verlichting
- dennerle co2 systeem met drukregelaar en geautomatiseerde klep
- dennerle scapers flow filter
- aquasoil bodem
Nu heb ik een druppeltestkit gekocht om te kijken of het silicaat hoog is. In het aquarium is het mega hoog en wanneer ik alleen ons kraanwater test is deze net zo hoog… met een waterwissel los ik dus niks op. Hebben jullie goede tips voor het verwijderen van silicaat en de bruinalg te stoppen?
Ik zie diverse absorberende producten maar hoe doe ik dit wanneer ik met kraanwater mijn waterwissel doe? Met een beetje silicaat in het water blijft de bruinalg aanhouden. Is de enige optie dan osmose water met een harsfilter om er zeker van af te komen? Zo ja welke raden jullie aan?
Onderstaand nog mijn waterwaardes gisteren gemeten:
Temp: 23 graden C
pH: 6.8 / 7.0
NH3: 0
KH: 7
K: 9
Mg: 6
PO4: 0.6 mg/L
NO3: 10mg/L
Silicaat: meer dan 6 mg/L zie foto.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Joep
Ik heb een vraag over silicaat. Ik heb mijn dennerle nano tank van 55 liter nu 2 weken indraaien en de bruinalg wordt steeds meer zichtbaar. Zowel op de anubias en andere planten maar ook op zand en de ramen.
Dit is de setup:
- Chihiros slim 2 WRGB verlichting
- dennerle co2 systeem met drukregelaar en geautomatiseerde klep
- dennerle scapers flow filter
- aquasoil bodem
Nu heb ik een druppeltestkit gekocht om te kijken of het silicaat hoog is. In het aquarium is het mega hoog en wanneer ik alleen ons kraanwater test is deze net zo hoog… met een waterwissel los ik dus niks op. Hebben jullie goede tips voor het verwijderen van silicaat en de bruinalg te stoppen?
Ik zie diverse absorberende producten maar hoe doe ik dit wanneer ik met kraanwater mijn waterwissel doe? Met een beetje silicaat in het water blijft de bruinalg aanhouden. Is de enige optie dan osmose water met een harsfilter om er zeker van af te komen? Zo ja welke raden jullie aan?
Onderstaand nog mijn waterwaardes gisteren gemeten:
Temp: 23 graden C
pH: 6.8 / 7.0
NH3: 0
KH: 7
K: 9
Mg: 6
PO4: 0.6 mg/L
NO3: 10mg/L
Silicaat: meer dan 6 mg/L zie foto.
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Joep