Wat is er nieuw

Simpel bemesten?

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Ik ben door mijn flesje Florena ("complete meststof", zonder nitraat/fosfaat) heen en voor ik wat nieuws koop wilde ik graag advies:

Wat ik tot nu to doe is dat ik daar 1x per week 25 ml in mijn bak van 100 liter doe en dat gaat vrij goed. De meeste planten doen het goed en vrijwel geen algengroei.
Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden, dus het liefst weer 1 vloeistof 1x of 2x per week toevoegen. Kant en klaar is het simpelst, maar als het beter is zelf wat te mengen, dan sta ik daar ook voor open.

Is Easy Life ProFito (15 euro/liter) dan wat? Wat adviseren jullie?

Ik gebruik zelf Profito, al voeg ik ook soms nitraat en fosfaat toe (Meet ik eerst en dien dan zoveel toe als nodig is.)

Bedenk wel dat als je naar iets anders overstapt, je planten eerst daaraan zullen moeten wennen.

Zelf gebruik ik poeders en meng het zelf. 1 dag in de week volledige plantenvoeding en een dag later nitraat en fosfaat.

Je kan als je wil poeders kopen bij Aquariumbemesting.nl.
Dat meng je op 500ml water en klaar is kees.

John, ik zie nu dat je dan zelfs de ingredienten zelf moet mixen. Ik zie het voordeel dat je dan specifiek de samenstelling kan aanpassen aan de behoefte van je vissen/plantenbestand, maar dat is me op dit moment toch te complex. Misschien iets voor later.

Ik zie wel dat ze ook kant-en-klaar hebben. In het overzichtstopic van soorten bemesting wordt het de goedkoopste top-voeding genoemd en als ik de prijs vergelijk, dan is hij op zich prima betaalbaar (30 euro/2.5 liter) tegen de Profito (15 euro/liter).

Iemand ervaring met de kant-en-klare van aquariumbemesting.nl?

Enkel nitraat en fosfaat hoef je af te wegen. De sporenelementen (cms+b) zijn afgepast en hoef je enkel in 500ml water te mengen. Zou je als vervanger van Profito of ander complete voeding kunnen zien.

Zoals Peter al aangaf, waarom overstappen als je nu tevreden bent met wat je gebruikt?

De Sera Florena kom ik hier (omgeving Eelde) niet tegen. Het eerste flesje kocht ik op 40km afstand in een speciaalzaak die op zondag open was toen ik niet kon wachten om de bak op te starten. Om nu weer 80km te gaan rijden voor hetzelfde flesje gaat me te ver :-D

De Profito zou ik mee kunnen bestellen met de volgende plantenbestelling bij Aquaplantsonline.
Maar zelf mengen lijkt dan inderdaad verreweg het goedkoopst (21.25 voor 2.5 liter.) Is het poeder houdbaar?

Het poeder is luchtdicht afgesloten, dus zolang je het niet mengt kun je het lang bewaren. Ik bestel voor een half jaar per keer. Aquaplantsonline heeft plantenpracht als poeder om te mengen;
http://www.aquaplantsonline.nl/c/26_58/ ... en-pracht/
Is duurder per 500ml, dan Aquariumbemesting, maar heeft weer een andere doseer verhouding.

Plantenpracht van aquaplantsonline heb ik een tijdje gebruikt en de planten doen het er net zo goed op als op Profito.

Heb het zelf ook een tijd gebruikt plantenpracht en werkt prima. 🙂 Echter omdat ik ook met nitraat/fosfaat bezig ben, ben ik overgestapt op dat van Aquariumbemesting.

Bij plantenpracht staat:
"De inhoud van uw aquarium vermenigvuldigt u maal 0,1 ml, en deelt u door 7 dagen (week)."
Mijn aquarium heeft netto max. 100 liter. Als ze de inhoud in liters bedoelen, kom ik op 10ml per week. Dan zou 1 pakketkje van 10 euro dus genoeg voor een klein jaar moeten zijn.

Klopt dat zo?

Dan klinkt het voor mij heel goed. De verzendkosten zijn lager en ik bestel daar toch een paar keer per jaar wat.

De reviews in de webshop zijn lovend. Hier iemand er ervaring mee?

Net twee mensen met ervaringen ermee, voordat je jou bericht plaatste. 🙂

Weet alleen niet of het een jaar houdbaar is na het aanmaken.

Is een jaar per aquarium. Er draaien er nu twee en het plan is daar de komende tijd een killi bakje bij te gaan draaien, dus zal in de praktijk max. 6 maanden blijven staan.

Ik heb zelf met de shop ook hele goede ervaringen. Bijna mijn hele plantenbestand komt er vandaan. Ik bedoelde alleen ervaring met de meststoffen? Of is dat vrij universeel?

Heb met beide genoemde shops goede ervaringen. Bij Aquaplantsonline kom ik geregeld bij hun zaak in Aalsmeer. Ze zijn 1 dag in de week open, de rest online.

De term ' complete ' meststof kan erg misleidend zijn voor een koper.
Je zou kunnen denken dat er Alles in zit wat planten nodig hebben.
Helaas is dat dus niet helemaal het geval.
Een basisproduct bevat meestal alleen maar een aantal micro-elementen.
Ze worden micro genoemd omdat je er relatief erg weinig van nodig hebt.
Diverse middelen besteden nog eens extra aandacht aan ijzer.

Je zou ook ff kunnen gaan kijken bij tuincentra's

Bij de Tuinland verkopen ze een ander merk dan ik had.

Wat mis ik als ik de APO mest gebruik? (Ik ben me bewust van nitraat en fosfaat.)

@Tom TS vraagt om "simpel" bemesten 😉

Met de APO meststof kun je prima vooruit hoor.

@Tom zei:
De term ' complete ' meststof kan erg misleidend zijn voor een koper.
Je zou kunnen denken dat er Alles in zit wat planten nodig hebben.
Helaas is dat dus niet helemaal het geval.
Een basisproduct bevat meestal alleen maar een aantal micro-elementen.
Ze worden micro genoemd omdat je er relatief erg weinig van nodig hebt.
Diverse middelen besteden nog eens extra aandacht aan ijzer.

Je zou ook ff kunnen gaan kijken bij tuincentra's

Dit klopt . In de csm van Aquariumbemesting zit geen calcium en magnesium meer dacht ik.
in de poeders van vroeger zat dat nog wel.
Bij deze poeders werk je met 500 ml per zakje dus dat kan prima denk ik ivm de houdbaarheid. ik zet het flesje altijd in de koeling.
In de kant en klare zit wel weer magnesium en calcium uit mn hoofd gedaan.
Maar in het meeste leidingwater zit voldoende calcium en magnesium en het hangt dus een beetje af wat voor kraanwater je hebt. Ik heb met de csm altijd prima resultaten gehad.

Peter74 zei:
Wat mis ik als ik de APO mest gebruik? (Ik ben me bewust van nitraat en fosfaat.)

De omschrijving die bij de betreffende voeding staat klopt helemaal.
Daar kun je ook wat meer informatie halen qua samenstellingen.
Helaas mis je daar eigenlijk een belangrijk element en dat is koolstof.
Deze koolstof kan normaal gesproken ook niet in een poedervorm gegeven worden.

Er bestaat 1 product dat wel wat meer koolstof bevat en dat is HS floracarbo.
Het is over het algemeen ook redelijk goed verkrijgbaar.

Dan zou je naast die csm misschien carbo kunnen bijgeven toch??

Ik ga geheel mee met de eerste opmerking van Peter uit die mooie stad achter te Duinen.

Maar als je wat anders wilt, bekijk je eigen tekst nog even:
Peter74 zei:
Wat ik tot nu to doe is dat ik daar 1x per week 25 ml in mijn bak van 100 liter doe en dat gaat vrij goed. De meeste planten doen het goed en vrijwel geen algengroei.
Oftewel: met een plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat (en ook koolstof) ben je al tevreden als ik het zo lees.
Alternatieven zijn dan dus alle plantenvoedingen die behalve nitraat en fosfaat (en ook koolstof) het nodige aan de planten leveren. En dat valt dan ook meteen onder de noemer 'simpel'.

~ Ivo

En zo komen we samen tot het advies om florena via een webshop te bestellen..:thumbs:

@Tom zei:
En zo komen we samen tot het advies om florena via een webshop te bestellen..:thumbs:

Overleg doet soms wonderen zoals je ziet 😀 :thumbs:.

Haha, dank voor de input, maar de plantenpracht wordt vanavond al bezorgd 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan