Wat is er nieuw

Simpele Arduino AquariumController (Licht, CO2, plantenvoeding)

• Onderwerp starter Onderwerp starter deleenheir
  • Startdatum Startdatum
D

deleenheir

Guest
Recent (een maandje geleden) ben ik begonnen met een eenvoudige aquarium controller te maken op basis van een arduino.

de folosofie voor dit project:
Een simpele en goedkope controller voor het aquarium die je met een beperkte kennis van electronica zelf in elkaar kan knutselen.

De huidige functionaliteiten:
- licht en co2 aan en uit dmv draadloze stopcontacten ( linkje )
- 2 pompen aan en uit voor het bemesten van de planten
- 2 leds die de cpu belasting en schakelbelasting laten zien
- buzzer voor het detecteren van een reboot
- watchdog timer die de controller herstart in geval van problemen
- licht, co2, bemestingspompen zijn instelbaar per dag minuut uur seconde om verschillende bemestings regimes mogelijk te maken (PPS, PPS-pro, EI, ...)

Wat momenteel niet beschikbaar is:
- Een interface (scherm, knoppen,...)

De grote kostprijs in dit project zijn de peristaltische pompjes (10� per stuk) voor de bemesting en de draadloze stopcontacten (10� per 3 bij action)

De overige onderdelen:
- atmega328 (3�)
- interne klok (DS3231) (2�)
- 433mhz zender (1�)
- enkele ledjes, weerstanden en buzzer (1�)
- Een socket voor de atmega328 (0,2�),
- PCB protobordje (0,15 �),
- 2 mosfetjes om de pompjes aan te sturen (?�)
- 2 diodes over de motoren (?�)

De broncode is hier beschikbaar:
http://deleenheir.proxy8080.com:8080/public/?dir=SAAC

Vragen suggesties en bedenkingen zijn steeds welkom.

Leuk idee en ik zou het graag willen maken, enkel mis ik de mogelijkheid tot het sturen van je PH. Zit dit er ook in? Tenslotte zou dat voor mij de voornaamste rede zijn voor het gebruik van een computer.

In eerste plek wil ik het huidige systeem werkend krijgen.

In een later stadium lijkt PH sturing me een logische stap. Ik ben hier in ieder geval al naar aan het kijken.

Tip, gebruik niet de 433Mhz schakeldozen van action, die zijn er over paar weken wellicht niet meer of hebben ze andere merk met eigen zendprotocol, dan werkt je code niet meer met de nieuwe 433Mhz schakeldozen. Best is dat je keist voor merk dat ze over jaar ook nog verkopen, dat was ook rede dat ik voor echte klik aan klik uit ben gegaan en geen goedkoop imitatie spul wat maar tijdelijk verkocht word.

Edit
Bij gamma heb je echte kaku's voor 18 euro zijn ook 3 stuks, als je korting hebt bij de gamma krijg je ze zelfs goedkoper. Die verkopen ze al jaren, en zullen ze ook nog blijven doen. Ben je ook gelijk compatibel met andere kaku producten.

Valt me nog iets op nu ik het met frisse blink bekijk. 🙂 Watchdog zal niet werken met standaard arduino bootloader, originele bootloader heeft geen ondersteuning voor watchdog. Zal opti bootloader met watchdog ondersteuning erin moeten flashen of eentje moeten kopen waar die al inzit, wat het alweer stuk lastiger maakt voor beginners. Overigens hoeft watchdog totaal niet als je je code fatsoenlijk heb geschreven en je hardware op orde heb, dus netjes als ontkoppeld en ontstoord zodat geen IC vastlopen door slecht hardware ontwerp. Atmega zal echt niet zomaar vastlopen, heb nog nooit gehad en lopen hier in huis meerdere atmega's al jaren lang dag in dag uit, zijn daarvoor ook ontworpen om decennia lang 24/7 te draaien.

Ik ging ervan uit dat alle goedkope schakeldozen de standaard chips gebruikten. De schakeldozen die ik kocht in de aldi en enige tijd geleden in de action bevatten dezelfde chips.

De atmegas die ik heb liggen zijn inderdaad geflashed met optiloader. De watchdog zit er eerder in om bij problemen de chip te laten rebooten en vervolgens een beep te laten horen zodat ik weet dat er iets mis is zonder 24/7 naar m'n setup te moeten kijken. Verder moet ik ook nog nakijken of alles juist gemaakt is om met een millis overflow om te kunnen.

Momenteel ben ik bezig met het geheel over te brengen op een stand alone pcb bordje

Zodra de silicone aquariumslangen en terugslagklepjes in de brievenbus vallen begin ik met het testen van de dosseerpompjes

Intussen zijn ook volgende onderdelen besteld:
- 100 x Diodes 1N4007 (1,19$)
- 100 x 1uF (1,8$)
- 1 x DS18B20 waterproof temp sensor (2,15$)
- 4 x drukknoppen (voor op de behuizing) (2$)
- 1 x 1602 LCD met i2c module (4,52$)
- 10 x TL072CP op amps (1,85�)

De LCD en drukknoppen moeten voor een interface zorgen.
De temperatuursensor spreekt voor zich.
De overige onderdelen heb ik gekocht om wat te experimenteren als voorbereiding op een PH monitor systeem.

Ik had de volgende setup in gedachten:
1. 12V van voeding
2. dmv dickson charge pump ophogen tot +/- 24V (http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_do ... harge_pump)
3. afvlakken tot 10V met LM7810
4. symmetrische voeding van maken (+5V GND -5V) (http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html)
5. ph circuit naar arduino (http://www.sparkyswidgets.com/portfolio ... interface/)

Ik moet alleen uitzoeken of stap 2 tot 4 echt nodig zijn of ik niet gewoon +6 -6 volt kan voeden aan het PH circuit

Helaas zijn zowat elke goedkope imitatie kaku anders, lees topic op tweakers maar eens door.

Ik vind je beetje lastig doen met symmetrische voeding, gebruik toch gewoon geschakelde voeding en configureer die als inverter zoals ik al eerder uitlegde, staat schema's in datasheet's, is hele standaard en gebruikelijke manier. Geschakelde inverter ie zijn lekker zuinig. Op de manier hoe je het nu gaat doen sta je echt hoop stroom voor niks weg te verstoken, charger pump is niet gratis kost je stroom, en vervolgens ga je van die 24v weer stroom verstoken om naar 10v te gaan.

Als je 100mA trekt door deze constructie dan verstook je al meer dan 1.2w voor niks weg in warmte, en komt er nog 1w verbruik bij, totaal 2.2w. Mijn hele schakeling verbruik minder dan jij aan weggooit aan warmte.

Als je het toch zo wilt doen met lineair regulators gooi dan op zijn minst die 7805 weg, en pak een low dropout versie, 7805 is echt niet meer van deze tijd, ziet ze veel door beginner gebruikt worden, komt denk ik omdat die veel nadoen van andere en niet door hebben dat er nog 1001 andere voltage regulators bestaan die niet 30 jaar oud ontwerp zijn. 😀 Deed ik in begin ook hoor. :+

succes met overbrengen. 😉

Spijtig genoeg ben ik nog behoorlijk groen achter m'n oren op elektronica vlak.

Die symmetrische voeding dient enkel om het ph circuit te voeden de rest draait hier helemaal niet op.

Ik grijp idd snel naar 7805 omdat ze goedkoop zijn, weinig componenten vereisen en omdat ik ze heb liggen.

Een schakelende voeding is idd effici�nter maar ik ben er niet zeker van dat dit economischer is.

Als ik me niet vergis gebruikt een raspberry pi bijvoorbeeld een lineaire regulator voor het interne 3.3V circuit. De kost aan duurdere / extra onderdelen weegt niet op tegen de energie die verloren gaat.

Stel dat het systeem +/- 100mA verbruikt => 100 * 5 mA = 0.5W nuttig verbruik en 0.7W verspilling

0.7W * 24 (uur) * 365 (dagen) * 0.16 (�/kWh) = 0.98� op jaarbasis verspilling (als we ervan uit gaan dat een schakelende voeding 100% effici�nt is)

PS: Zodra het overzetten klaar is post ik een foto'tje

0.7w is leuk dat je daarop uitkomt voor alleen opamp, maar rest word niet ineens magisch gevoed door lucht, reken dat er eens bij.

Waarom alleen je opamp ermee voeding? De positieve rail gebruik je uiteraard ook voor rest van je circuit! Onzin om daar dan weer een extra regulator voor te pakken, die vervolgens even hard de rest staat verstoken in warmte. Of je nu alles door regulator van de opamps verstookt of door twee losse, totaal blijft hetzelfde. Behalve als je zo rara constructie maakt voor opamp gedeelte met 12v -> 24v -> 10v.

Je heb je schakelende voeding binnen 6mnd terug verdiend, in jou geval zelf in 3mnd of eerder als je 2.2w gaat verstoken aan warmte. RPI is ook zeer slechte ontwerpkeuze geweest anno nu om voor lineair regulator te kiezen, zoals wel meer aan dat RPI bordje niet echt doordacht is. Veel (verstandige) mensen vervangen de regulator dan ook. Geschakelde voeding kost tegenwoordig toch niet veel meer, onder 1 euro kan je die prima maken.

0.16 euro per kw klopt ook niet, wellicht kale stroom. Schommelt ongeveer rond de 0.25cent per kw, is dus eerder rond de 1.50 euro. Zelfs al zou je maar 0.5 euro kunnen besparen verdien je de geschakelde ic binnen ��n jaar terug, ic kost amper duurder dan 7805.

Trucje die wij bij servers gebruiken, elke watt die je 24/7 verstook kost je op jaarbasis 2 euro. verstook je dus 10w kost het je 20 euro, verstook je 100w kost het je 200 euro per jaar, verstook je 24w kost het je 48 euro per jaar. Geeft je snel inzicht in de kosten, klopt niet 100% maar komt heel dicht in de buurt. 0.7w = 1.4 euro. 🙂

Is dus wel rendabel genoeg, eerste jaar ga je het al terugverdienen. 😉

Een kleine update:
- de leidingen en terugslagklepjes zijn aangekomen. Dus kan ik de doseerpompjes beginnen testen en installeren.

- de eerste code beginselen voor een menu op de 1602 lcd en 3 knopen (up, down, select) krijgen vorm (in afwachting tot de lcd aankomt). De besturing zal als volgt verlopen:
----> up en down om te navigeren in het menu of een waarde aan te passen indien het menu-item in aanpassingsmodus zit
----> select om een menu-item in of uit aanpassingsmodus te zetten
----> na 20 seconden zonder activiteit gaat het menu automatisch naar het overzichtsscherm

- de -5V die nodig is voor de uitlezing van de PH probe zal voorzien worden door een ICL7660. Op die manier kan het volledige circuit gevoed worden door een 5V usb/telefoonlader. De ICL7660 kan op een eenvoudige en goedkope manier spanning omvormen:

Fo0SAThmNh9pLItsotwFF0DkCdYzbZKC.jpeg

http://datasheets.maximintegrated.com/e ... AX1044.pdf

Foto's volgen zodra ik m'n macro lens van onder het stof heb gehaald!

Toch maar mijn tip opgevolgd en schakelende invertor gekozen, veel beter dan je eerste keuze met die constructie die je eerst wilde maken, dat had relatief gezien echt gigantisch veel stroom verstook voor niks. ICL7660 werkt volgens het charge pump principe, alles interne dus lekker makkelijk.

Ik heb zo circuit wat in de ICL7660 zit zelfgemaakt met losse onderdelen voor de TL dimmer, voed daar de opamps mee bij dat ontwerp. Heb je dat ook al als tip gegeven, diode, condensator en pwm signaal is zat om charge pump te maken en van positie voltage een negatief te maken.

Versie 0.1 draait nu al enkele weken zonder problemen

Het wachten op onderdelen duurt lang, dus ben ik alvast van wal gestoken met het programmeren van de functionaliteit in versie 0.2 alpha zonder dat ik deze kan testen. Wordt nog leuk om dit te debuggen... Een hoop ongeteste code...

Volgende functionaliteit heb ik toe gevoegd:
- Een menu systeem om gegevens weer te geven en de settings te consulteren. Daadwerkelijk aanpassen van de settings is nog niet mogelijk.
- 2 hoofschermen die om de 5 seconden wisselen (scherm 1: Tijd + status licht & CO2. scherm 2: waarde van 4 temp sensoren)
- 3 knoppen om dit menu te bedienen (up down select)
- functionaliteit voor maximaal 4 temperatuursensoren (ds18b20)
- pinout lichtjes aangepast in functie van het prototype

Ik zet de code van SAAC V0.2 alpha alvast online voor het geval iemand er wil door fietsen...

Verder heb ik de doseerpompjes ingebouwd in handige doosjes van ikea. Deze heb ik voorzien van een 3.5mm jack om ze van stroom te voorzien.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/80098583/

Deze doosjes zullen ook dienen om de rest van het project te huisvesten.

Nu maar hopen dat de hardware snel toekomt zodat ik kan gaan testen/debuggen

Intussen is de lcd dislpay aangekomen en heb ik de code van de de vorige alpha versie herwerkt naar een stabiele versie.

Volgende aanpassingen werden gemaakt:
- Het instellingsmenu is er tijdelijk uit gesloopt
- Het aantal temperatuursensoren werd teruggebracht tot 2 (4 leek me wat overbodig)
- De display toont afwisselend volgende gegevens: Datum en tijd, Status CO2 en licht, Temperatuursensoren, instellingen co2, licht, pomp1 en pomp2

de nieuwe stabiele versie (v0.5) is te vinden op volgende locatie:

Nu is het afwachten tot de andere onderdelen aankomen.

Verder ga ik het project overbouwen op een grotere PCB. Momenteel staat alles op een 5X7cm pcb wat erg krap is.

Hieronder alvast enkele foto's:

M1PQdnTyTxbEi2sbaDMFX00JcdXIvoKx.jpeg

Op volgende locatie zijn de afbeeldingen in hogere resolutie terug te vinden:
http://deleenheir.proxy8080.com:8080/public/?dir=SAAC/fotos

En is die klaar? 🙂

Ben benieuwd hoe het er uit is komen te zien.

Ja, dat maakte ik vroeger ook.
Was mijn oude hobby.
Weerstandjes, diodes,potmetertjes. Treinbaan !!!!
Dan wel niet ZO, ingewikkelt weer,he.

Heb nog een UV lichtbak om printen te maken.
Maar,al die gaatjes boren.....

Het project is nog lang niet af. De laatste tijd heb ik door werk en gezin minder tijd voor andere dingen.

Ik heb het circuit overgezet op een grotere PCB zodat er meer plek is voor randcomponenten en uitbreiding

Er is intussen wel een nieuwe versie beschikbaar SAAC 0.8

Hierin zitten weer een aantal nieuwigheden:
getest:
- het settingsmenu: hiermee kunnen alle instellingen aangepast worden (datum, uur, co2 licht, pompjes, ...)
- drie knoppen voor de bediening van het menu (up down en select)
- de settings worden weggeschreven in het EEPROM geheugen zodat ze na een reboot of stroomverlies opnieuw ingelezen worden
- bij het opstarten kunnen de settings gereset worden door de up en down ingedrukt te houden
- backlight dimt automatisch indien er enige tijd niet meer aan de knoppen is geweest

ongetest:
- PH-meting

TODO:
- Lange termijn stabiliteit testen
- circuit voor de PH meting, hier zit ik met enkele problemen (voor de ge�nteresseerden: http://www.circuitsonline.net/forum/view/120358 )
- CO2 sturing dmv PH meting (de code bestaat reeds maar het PH circuit is nog niet klaar)
- calibratie van de PH probe via het settingsmenu

EXPERIMENTELE FASE:
- Verder ben ik ook aan het bekijken of ik via de 433mhz zender gegevens kan doorsturen naar mijn raspberry pi. Op deze raspberry pi draait een webserver waardoor ik de gegevens vanop afstand zou kunnen consulteren. Het systeem zou als volgt werken:
1. Een arduino project stuurt periodiek gegevens door via 433mhz.
2. Een arduino die via usb/serieel verbonden is met de raspberry pi ontvangt en verzamelt deze gegevens
3. Een python script vraagt periodiek de gegevens op van de ontvanger en maakt hiermee een webpagina die op de webserver gezet wordt.
4. Vervolgens kan je via het internet de gegevens raadplegen.
Dit is echter een project dat breder gaat dan de SAAC.

Tip, stop ook even de gebruikte libs in mapje in de download, is niet makkelijk om juiste te vinden, ik heb het opgegeven om alles bij elkaar te zoeken wat je allemaal gebruikt heb bij deze sketch, te veel gedoe.

En ik zou graag foto's zien van je nieuwe printje. 🙂

Toch nog opmerking.

1. Een arduino project stuurt periodiek gegevens door via 433mhz.
2. Een arduino die via usb/serieel verbonden is met de raspberry pi ontvangt en verzamelt deze gegevens
3. Een python script vraagt periodiek de gegevens op van de ontvanger en maakt hiermee een webpagina die op de webserver gezet wordt.
4. Vervolgens kan je via het internet de gegevens raadplegen.
Dit is echter een project dat breder gaat dan de SAAC.

punt 2 is natuurlijk overbodig, gewoon 433Mhz ontvanger/zender aan RPI hangen, beetje raar om dat eerst met atmega te gaan ontvangen en dan vervolgens via serial naar RPI te sturen, gewoon direct naar 433Mhz ontvanger op de RPI sturen.

Peter_w zei:
Toch nog opmerking.

punt 2 is natuurlijk overbodig, gewoon 433Mhz ontvanger/zender aan RPI hangen, beetje raar om dat eerst met atmega te gaan ontvangen en dan vervolgens via serial naar RPI te sturen, gewoon direct naar 433Mhz ontvanger op de RPI sturen.

De keuze is zeer bewust:
Het punt is echter dat er momenteel geen enkel protocol voor arduino EN rpi beschikbaar is met dezelfde functionaliteit als virtualwire (nu radiohead). Vandaar dat ik voor een arduino based ontvanger kies.

Indien ik dit protocol zelf moet schrijven voor arduino �n rpi ga ik hier nog meer tijd mee verliezen. Bovendien zet ik nog maar m'n eerste stappen in de wereld van python

Nee gebruik niet dat circuit, met dat circuit zal je niet de vol pH range mee kunnen meten.

Edit
4,7Mohm is ook geen goed idee, hoger dan 1Mohm word afgeraden, LTspice heeft zelfs waarschuwing als je >1Mohm wilt gebruiken bij sallenkey filter.

Dit is bij elkaar geraapt circuit, zoek maar eens vuistregels op voor dit soort filters.

Edit/

Waarom gebruik je niet schema van reefangel, is opensource en eagle files kan je zo downloaden, heeft ook pH circuit die uitgebreid getest is.

Even de eagle tabblad kiezen, kan niet linken naar tabblad.
http://www.reefangel.com/download.aspx

Edit/
Kan wel dieplinken naar eagle bestanden van mainbord.
www.reefangel.com/files/main61.zip

deleenheir zei:
Peter_w zei:
Toch nog opmerking.

De keuze is zeer bewust:
Het punt is echter dat er momenteel geen enkel protocol voor arduino EN rpi beschikbaar is met dezelfde functionaliteit als virtualwire (nu radiohead). Vandaar dat ik voor een arduino based ontvanger kies.

Indien ik dit protocol zelf moet schrijven voor arduino �n rpi ga ik hier nog meer tijd mee verliezen. Bovendien zet ik nog maar m'n eerste stappen in de wereld van python

Wire is arduino lib, dus nee die zal je niet precies zo vinden, maar waarom schrijf e niet je eigen code voor 433Mhz, heb ik ook gedaan, heb mijn eigen 433Mhz kaku code geschreven, want voor Xmega(opvolger van atmega die jij gebruikt) was er twee jaar terug al helemaal niks te vinden, niet eens een 4bit hd44780 code.

Is niet zo lastig, 433Mhz niet heel simpel zender zonder enige fratsen of wat dan ook, stuurt de radio direct aan, pin hoog zal ook radio hoog zijn, er is geen protocol bij 433Mhz, het is geen digitale aansturing zoals bij bijv. 2.4Ghz nrf24l01 en dergelijke.

Peter_w zei:
deleenheir zei:
Peter_w zei:
Toch nog opmerking.

De keuze is zeer bewust:

Wire is arduino lib, dus nee die zal je niet precies zo vinden, maar waarom schrijf e niet je eigen code voor 433Mhz, heb ik ook gedaan, heb mijn eigen 433Mhz kaku code geschreven, want voor Xmega(opvolger van atmega die jij gebruikt) was er twee jaar terug al helemaal niks te vinden, niet eens een 4bit hd44780 code.

Is niet zo lastig, 433Mhz niet heel simpel zender zonder enige fratsen of wat dan ook, stuurt de radio direct aan, pin hoog zal ook radio hoog zijn, er is geen protocol bij 433Mhz, het is geen digitale aansturing zoals bij bijv. 2.4Ghz nrf24l01 en dergelijke.

Zoals al eerder gezegd is het nu reeds moeilijk om tijd vrij te maken. Bovendien vertrouw ik erop dat de jongens die van 2008 tot nu bezig zijn geweest deze lib te maken en verbeteren een beter resultaat zullen opleveren dan ikzelf (gezien de beperkte tijd).

Vandaar dat ik ook kies voor prefab printjes voor bvb de 433 ontvanger, ds3231 rtc, voeding, etc. Dat kan je allemaal zelf maken. Zou ik bovendien reuze interessant vinden. Maar dan is het project binnen 10 jaar nog niet klaar ;-)

433Mhz koop je altijd prefab, voor die 1.50 euro is dat niet zelf te maken en radio is ook niet zo simpel.

Ik had het uiteraard gelezen dat je weinig tijd hebt, wie niet. 🙂 Maar 433Mhz code schrijven is ook niet iets wat veel tijd kost, en hobby behoort toch ook tijd te kosten. 😛

Code schrijven om data te verzenden/ontvangen kost je echt weinig tijd, een loopje die 0 en 1 verzend/ontvangen voor bits in byte is echt niet veel werk, je kan heet gericht schrijven en alleen code schrijven die je nodig hebt en alle andere zooi achterwegen laten die in die arduino libs zitten. En je hebt dan niet nog eens een extra arduino nodig puur voor paar bits te ontvangen en door te sturen naar rpi, rpi staat waarschijnlijk 99% van tijd niks te doen en heeft cpu en geheugen zat om dat erbij te doen.

Ik raad je aan toch om er nog eens over na te denken, even uurtje vrij te maken of desnoods regenachtige zondag middag om RPI code te maken voor 433Mhz, bestaan al codes, zie zat mensen op tweakers 433Mhz met RPI gebruiken. 433Mhz is 433Mhz, arduino lib kan prima met andere code praten op RPI van iemand anders, dus je hoeft niet eens zelf code te schrijven, wellicht licht aanpassen.

Ik heb ook naar arduino gegrepen maar ging dan om ethernet code die volledige IP stack moet implanteren, en mijn hoofd cpu al veel te druk heeft met alle andere zaken, al is die twee keer zo snel als arduino 32Mhz 16/8bitter blijft natuurlijk een traag cpu.

Edit/
Heb even gezocht en zijn zat voorbeeld code voor RPI te vinden, zullen of out of box al werken of met paar kleine aanpassingen.
http://www.homautomation.org/2014/03/02 ... -receiver/

Intussen sta ik weer wat verder.

Op het vlak van de PH controller ben ik niet meer opgeschoten.

Echter is er wat extra functionaliteit toegevoegd. Waarvan de grootste logging van gegevens (voorlopig enkel temperatuur).

Deze is ook consulteerbaar vanop het internet.

Hierbij een voorbeeldje van live info + historiek van de afgelopen 24u:

http://deleenheir.proxy8080.com:8080/data/

Voorlopig zit de sensor nog niet in het aquarium.

Intussen is er een nieuwe versie van SAAC beschikbaar namelijk V0.11

Geen grote aanpassingen maar vooral optimalisatie en aanpassingen aan het draadloos doorsturen van de data naar de Raspberry pi

Ik heb wat tijd besteed om de ontvanger te optimaliseren en een zender te maken die m'n zonnepanelen in het oog houdt.

De broncode van deze zijn ook beschikbaar op volgende URL, ook de structuur van de database is beschikbaar:

Het python script dat tussen de receiver en de mysql database zit zal ik ook beschikbaar stellen. Hier dien ik echter nog een beetje aan de sleutelen.

De gegevens van de zonnepanelen alsook de temperatuur van de Raspberry pi zijn nu ook online beschikbaar:

http://deleenheir.proxy8080.com:8080/data/

welk schema gebruikt reefangel dan. hier kan ik geen stroom schema vinden. of aansluitschema

groeten Ronald

Peter_w zei:
Nee gebruik niet dat circuit, met dat circuit zal je niet de vol pH range mee kunnen meten.

Edit
4,7Mohm is ook geen goed idee, hoger dan 1Mohm word afgeraden, LTspice heeft zelfs waarschuwing als je >1Mohm wilt gebruiken bij sallenkey filter.

Dit is bij elkaar geraapt circuit, zoek maar eens vuistregels op voor dit soort filters.

Edit/

Waarom gebruik je niet schema van reefangel, is opensource en eagle files kan je zo downloaden, heeft ook pH circuit die uitgebreid getest is.

Even de eagle tabblad kiezen, kan niet linken naar tabblad.
http://www.reefangel.com/download.aspx

Edit/
Kan wel dieplinken naar eagle bestanden van mainbord.
www.reefangel.com/files/main61.zip

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan