Sinds 3/4 weken schuwe maanvissen


Rene B

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2009
Berichten
9,758
Locatie
Roden
Het is al die tijd zo goed gegaan, tot een week of 3/4 terug. Zomaar uit het niets zijn ze zo enorm schuw geworden. Als ik naar de bak loop zakken ze naar de bodem en verschuilen zich uiteindelijk helemaal.
Ook als ik gewoon op een afstandje zit laten ze zich slecht zien en blijven dicht bij de bodem.

Ik heb werkelijk geen idee hoe dit opeens komt. Aan de omgeving is niets veranderd, in de bak zijn geen enorme veranderingen geweest. Wel kort geleden de hele bodem vervangen en daarbij alle vissen uitgevangen, echter vertoonden ze dit gedrag al v��r het vervangen van de bodem.
Er zitten geen vissen in die ervoor zorgen dat de manen zich niet op hun gemak voelen.

Uit ervaring weet ik dat ze erg heftig reageren op een hoge nitraat waarde, het maakt echter niet uit hoeveel ik ververs. Ik zat eerst op 80% per week, en tijdelijk 100% (2x 50%) toen ze zo raar gingen doen. Nu nog 60%, het maakt allemaal niets uit.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken, en ik meende het weleens eerder gelezen te hebben, is dat het komt door een andere lichtinval van buiten? Alhoewel er weinig licht van buitenaf in de bak schijnt.

Ze komen ook niet op het voer af. Als ik het erin gooi, hangen ze maar wat bij de bodem. Uiteindelijk eten ze het wel, maar zoals ze er eerst op doken doen ze niet meer nu.

Als het toch handig is om even het water te meten en de uitkomsten hier neer te zetten, dan zal ik dat deze week even regelen.

Edit: de vissen zwemmen hier nu 11 maanden, en hebben het verder altijd heel goed gedaan. Ze waren zelfs handtam.
 
Denk eens aan wormen,Rene.
 
Heb er toevallig vorige week nog een kuur Levamisole ingedaan omdat ik camallanus bij een vis zag en de manen erg vaak ge�rritteerde bewegingen maakten met de kop/bek. Qua gedrag merk ik (nog) geen verschil.
 
Raar verhaal,
Jij hebt toch ook Nanays heb er hier 8 zwemmen waarvan 7 overgenomen van een andere liefhebber die over ging naar Malawi deze zwommen in een trigon 350 nu zitten ze in een 450 ltr bak gewoon een bak om baantjes te trekken
Je ziet ze genieten
Maar je zegt een nieuwe bodem in de bak geplaatst te hebben is dat een afwijkende kleur van wat je eerst had
Wat me wel opvalt dat je voor Manen akelig veel ververst naar mijn idee te veel je zou een goede Discushouder kunnen zijn :thumbs:
Ik ververs hier 3x per week 60 liter dus 180 liter
En als het eens niet uitkomt sla ik het over dat kan met maan vissen met discussen is het een ander verhaal
Mijn advies is laat de bak een week of een paar dagen met rust en mail anders Jos Hut even deze weet van de hoed en rand
 
De nieuwe bodem was wel een stuk lichter ja (wel zelfde soort zand), reflecteerde behoorlijk maar dat is inmiddels over nu ik het water weer wat donkerder kleur.

Reden waarom ik zoveel ververs, is omdat ik een zware bezetting op de bak heb. Door wat extra te verversen wil ik het een beetje compenseren.
Met rust laten, als in 1, of desnoods 2, keer een verversing overslaan?

Ik zal Jos ook nog even mailen.

Het zijn inderdaad Nanays trouwens.
 
Hallo Rene,
Zit hier ook met 12 Manen en het gaat prima ik denk dat je bodem de boosdoener is
Ik hang regel matig een Thee zakje in de bak om dat ik last heb van algen en dat gaat prima,
en het water kleurt mooi
 
Maar, dit gedrag speelde al voor het veranderen van de bodem.
Ik heb gewoon metselzand, dat is normaal (en nu ook niet meer) niet reflecterend. Vanaf dag 1 dat ik ze had tot aan vorige maand was er niets aan de hand.

Ik gebruik zelf ook thee sinds enkele dagen, daarvoor was mijn water al wat verkleurt door elzenproppen. Van reflectie is in elk geval geen sprake meer :)

Wat betreft de bezetting zijn mijn grootste vervuilers 3 Sturisoma's, 7 Loricaria's en 8 manen op 400 liter. Daarnaast nog 2 scholen en enkele dwergcichliden. Maar als jij zegt dat het wel wat minder kan, zal ik eens kijken of het wat uitmaakt.
Kan ook best zijn dat ik wat dat betreft te voorzichtig ben, mijn Rio 240 is ook overbevolkt en daar ververs ik veel minder.
 
Ik heb op 5 sterbais en een koppel zwaarddragers na er geen bij vissen in het, verversen geeft ons een goed gevoel heb ik ook hoor maar je kunt het ook overdrijven we hebben een gesloten biotoopje en dat is fragiel wanneer het eenmaal lekker draait afblijven het is een balans en om die te vinden is het moeilijkste in onze hobby
Verversen en shit af hevelen blijft
 
Ik zal het wel iets verminderen.

Ik heb een mailtje terug van Jos, volgens hem zou het er mee te maken kunnen hebben dat de dagen weer korter zijn geworden, en dat er daardoor vaker/langer licht buiten de bak aanstaat. Klinkt wel logisch. Afwachten dan maar of het gedrag veranderd als de dagen weer langer worden.
 
Ga dan is helemaal in het donker voor de bak zitten en kijk of ze dan wel naar het voer komen, naar mijn idee heeft het er niks mee te maken
Je moet voor je zelf nagaan wat er verandert is ten eerste de bodem je metselzand vindt ik niet slim waarom geen filterzand dit slibt nl niet dicht
Een paar dagen niet rommelen in de bak en kijken hoe het gaat
 
leopoldi wanneer ga je eens foto's posten van je nieuwe nanay's?
 
Ik zal het morgen eens proberen. Ben benieuwd of het wat uitmaakt.

Metselzand i.p.v. filterzand omdat het goedkoper is. Mijn ervaring is dat het niets uitmaakt, beide slibben niet dicht.
In mijn geval had ik de oude bodem in 3 lagen aangebracht, waarbij rotzooi (o.a. bladeren) onder de bodem terecht is gekomen. Dat is gaan rotten, met vervelende gevolgen ;)
 
Is dat metsel zand wel kalk vrij, het kan natuurlijk zijn dat de ph te hoog word ivm aanwezige kalk.
En daar worden Manen en Discussen niet happy van
 
Heb zelf nooit een verhoging van de pH of GH gemerkt door het zand.
 
Nee dat kan wel zijn maar het kan zijn dat je nu net een partij hebt gekocht waar wel kalk in zit je kunt dit testen door op het zand wat azijn te gooien als het gaat bruisen heb je kalk in het zand zitten.
En filter zand is niet duur 11 euri voor 25 kilo bij Wi..kamp
Je problemen zijn begonnen na het wisselen van de bodem daarom deze gedachten gang
 
Leopoldi zei:
Je problemen zijn begonnen na het wisselen van de bodem daarom deze gedachten gang
Prullenbak zei:
Maar, dit gedrag speelde al voor het veranderen van de bodem.

Niet dat daarmee gezegd is dat in het zand niet iets kan zitten dat kalk afgeeft (schelpengruis; just a wild thought)
 
Nogmaals: problemen waren al voor ik de bodem heb vervangen. Dit gedrag is begonnen in de eerste week van december, de bodem heb ik vervangen op 20 december.

Daarnaast lijkt het me toch stug dat mijn andere vissen daar niet op reageren? Ik heb er o.a. Apistogramma's bij zwemmen welke absoluut niet van een hoge GH en/of pH houden, daar zou ik dan ook wat aan moeten zien.
Maar goed, ik zal morgen of zaterdag mijn water laten testen. Hangt er vanaf welke van de 2 dagen ik in de stad moet zijn.
 
Rene,
Heb je foto album effen bekeken maar de Manen zitten naar mijn idee veel te donker het is een mooie bak lekker spannend maar niet voor Manen de amazone is donker maar niet zo donker als jou bak
Hang een andere lamp in de bak met iets meer licht opbrengst en je zult zien dat de maantjes je weer verwelkomen
 
Zou het? Ik heb er inmiddels wel een TL boven hangen, welke 8 uur per dag aanstaat.
Daarmee wordt de bak wel veel feller verlicht.

Juist met die TL komen ze ook slecht op kleur en hangen dicht bij de bodem. Met de leds (daar wordt de bak zo donker van) lijken ze zich wel meer op hun gemak te voelen.

En daarnaast ook hier weer: ze zouden daar dan toch al veel eerder op hebben moeten reageren? Ik gebruik deze verlichting al sinds begin vorig jaar, en daar hebben ze ook nooit problemen mee gehad.

Ik wil je best geloven hoor, maar het lijkt me gewoon zo onwaarschijnlijk doordat dit gedrag zo spontaan naar voren is gekomen.
 
Rene,
Ik weet het ook niet denk alleen maar mee en probeer alle oorzaken uit te sluiten
Jij hebt het over kleur bij mij kleuren ze niet zo mooi als bij jou maar ik heb er meer licht boven hangen
Het is een raadsel heb dit nog nooit eerder mee gemaakt
 
Wat betreft de kleur: met de TL aan zie je geen blauw meer terug, het rood in de vinnen vervaagt en de strepen zijn meer grijs dan diepzwart. Het blauw en rood heeft te maken met het soort licht, onder de leds kleuren ze wel mooi.
De vervaagde strepen hebben er puur mee te maken dat ze zich niet op hun gemak voelen met de TL aan. Zal uiteindelijk ook wel minder worden als de drijfplanten aan gaan slaan hoop ik.

Er schiet me opeens wat te binnen trouwens.
Wij hebben nog niet zo lang een jonge kat erbij, en zij is sinds november vorig jaar opeens helemaal geobsedeerd door de Loricaria's en later ook de Sturisoma's. Als gevolg daarvan loopt ze vaak gigantisch aan de ruit te krabben (nog geen krassen gelukkig) en springt af en toe ook tegen de bak omhoog.

Dat doet ze inmiddels veel minder, omdat ze het niet zo leuk meer vindt als ik haar de kamer (slaapkamer) niet binnenlaat.

Ik merkte wel dat ze het niet prettig vonden als ze tegen de bak op sprong, zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn?
 
Heb zelf 3 katten die pleren over de licht kap maakt de vissen niks uit de maincoon zit wel eens voor de ruit tot er een Cory voor bij komt en springt tegen de ruit, de manen geven geen krimp ondanks de 7 nieuwe
Ik weet het niet meer wat er bij jou aan de hand is sorry
 
Dat vinden ze vast niet fijn,maar herstel moet toch veel sneller zijn. Geen weken iig.
 
Wordt er in elk geval niet duidelijker op.
Ik zal voorlopig maar wat minder enthousiast verversen en verder maar afwachten denk ik tot de dagen weer langer worden. Misschien heeft het toch daar mee te maken.
 
Licht inval is wel van invloed,zit al miljoen jaren in gebakken bij vissen.
Dat halen wij er niet uit,met tl of led.
 
Bak staat gewoon in de woonkamer of een andere plek?

Heb bij ��n bak een soort gelijk iets... Dieren vertonen schrikkerig gedrag en ook de grijze strepen (Mesonauta). Deze staat op een lege kamer waar weinig tot geen beweging is en vermoed dat dit het probleem is in combinatie met het licht (TL, geen directe inval van buiten). Zeker weten doe ik het echter niet, aangezien ik er niet meerdere malen per dag kom en het licht ook nog niet heb aangepast.

Mijn (ex) Honduran red points deden dat trouwens niet, terwijl de Thorichthys, de Guianacara en de Mesonauta wel schrikkerig waren. Bepaalde soorten zullen er dus gevoeliger voor zijn.

Het heeft mij aan het denken gezet en ik ga om die reden het licht eens aanpassen :)
 
Nee, hij staat op mijn slaapkamer.
Niet heel veel beweging dus, maar ik zit er wel erg vaak.

Ze zijn trouwens al wel wat rustiger als ik gewoon stilzit. Uiteindelijk komen ze sowieso wel weer tevoorschijn, maar ze zijn met de leds aan wel gewoon op hun gemak. Tenzij ik dus naar de bak loop.
 
Rene�,
Volgens mij heb je dit probleem al eerder gehad toch
Als jij op staat en naar de bak loopt komt er een grote schaduw naar de bak toe en dan komt het vlucht gedrag het is dan wel na kweek maar de oer instinken gaan niet verloren
 
De vorige groep had dit ook inderdaad, maar dat was al vanaf de eerste dag dat ik ze had. Bij die groep was het nog veel extremer, want die schoten echt de bak door, deze krimpen als het ware ineen.
De bak stond toen trouwens wel in de woonkamer.

Als de vissen zo'n schaduw niet gewend zijn kan ik het me wel voorstellen, maar hij heeft sinds deze manen erin gekomen zijn altijd op de slaapkamer gestaan, en ik ben niet meer of minder op mijn kamer dan toen.
Misschien heeft het er mee te maken dat de lamp nu eerder aangaat, waardoor die schaduw ontstaat en ze dat niet gewend? Ze doen het ook als ik de kamer binnen kom lopen, als het licht van de kamer nog uit is.
 
Ik denk dat daar je fout zit ik vindt het vreemd maar laat je licht in de slaapkamer eens branden
Het is een schaduwen spel waar ze gestresst
 
Kan ik dan niet beter juist even een keer het licht gewoon uitlaten en kijken hoe ze daar op reageren zodat er geen/minder schaduwen onstaan?
 
Vanavond licht even een tijdje uitgelaten, en ze lijken dan wel minder te schrikken, nog steeds wel iets maar wel minder.
 
Zoals ik al zei heb ik hetzelfde probleem.
Ik heb niet het idee dat het met schaduwen heeft te maken... de bak waar de kamer staat is nagenoeg altijd donker.

Persoonlijk neig ik nog steeds naar te weinig beweging en de verlichting.
 
Hm... Maar het verhaal van te weinig beweging zouden ze al veel eerder last van moeten hebben gehad toch?
In mijn geval tenminste ;)
 
Maar ze hoeven maar ��n keer goed geschrokken te zijn en dan zou het een hele tijd kunnen duren voordat ze dat vergeten zijn. Ze blijven als het ware elkaar laten schrikken. Het zou kunnen helpen door een schooltje onverschrokken afleiders erbij te hebben maar ik zie dat je er twee schooltjes bij hebt dus dat zou ook niet uit moeten maken :S
 

Terug
Bovenaan