Sinds wanneer LED


tankton

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2023
Berichten
226
Ik ben een beetje op marktplaats aan het kijken naar een bak en zie zowel bakken met LED als met TL verlichting. Tegenwoordig is alles LED, maar wanneer zijn de meeste fabrikanten overgeswitched naar LED verlichting ipv T5 TL? Dan kan ik een beetje inschatten hoe oud iets is.
 
Ik denk dat dit geleidelijk is gegaan, zo rond 1995 werden de 1e witte leds op de markt gebracht.
Maar inschatten hoe oud het is lijkt me lastig omdat er nog steeds TL balken verkocht worden voor de hobby
 
Ik heb mijn Juwel 240 in 2018 gekocht, en op dat moment waren alle nieuw verkochte bakken van Juwel al led, meen ik. Ik heb in ieder geval geen keuze gehad tussen T5 en led.

Van andere fabrikanten weet ik het niet. Ik lees wel van Eheim dat zij in 2016 met eigen led-verlichting in hun bakken begonnen te werken.

Wat het iets lastiger maakt is dat er nog lange tijd bakken met T5-verlichting in de handel zijn gebleven. Je ziet ze nog steeds wel eens staan in winkels. Weliswaar zijn die ongebruikt, maar waarschijnlijk (?) is het oude productie.

Je zou het eventueel kunnen vragen aan de fabrikanten van bakken die je op het oog hebt. :)
 
Per 25 Aug. Dit jaar wordt het verboden om T5 en T8 buizen te produceren, wat niet wegneemt is dat de huidige winkelvoorraad gewoon nog verkocht mag worden.Zo zullen we in aquarium winkels voorlopig nog wel nieuwe bakken tegenkomen met T5.

Bron, Technische Unie
 
Bedankt voor de antwoorden, het is helaas dus niet zo eenvoudig :)
 

Terug
Bovenaan