Siporax minder vuil bij meer sponzen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Wat is jullie ervaring... hebben jullie al eens getest of siporax als biologische filtratie minder vuil wordt bij meer sponzen in het filter bij bij bijvoorbeeld een JBL/Eheim filter in plaats van 1 voorfilter en de rest alleen biologisch van Siporax. En wat is/vinden jullie persoonlijk beter Siporax of Eheim substraat pro?
 
Ik heb beiden in m'n JBL 902 zitten, die is helemaal gevuld met Substrat pro en Siporax.
Daarbij gebruik ik een voorfilter (SunSun HW-603) en zowel de Substrat en Siporax blijven goed schoon.

In het voorfilter gebruik ik een grove spons, medium spons (beiden 4cm hoog) en dan filterwatten.

Tsja, hoe meet je of Siporax of Substrat Pro beter is? Is dat te meten?
In m'n vorige aquarium heb ik een combinatie van allerlei goedkopere producten gebruikt, dat werkte ook prima.
 
Ik heb beiden in m'n JBL 902 zitten, die is helemaal gevuld met Substrat pro en Siporax.
Daarbij gebruik ik een voorfilter (SunSun HW-603) en zowel de Substrat en Siporax blijven goed schoon.

In het voorfilter gebruik ik een grove spons, medium spons (beiden 4cm hoog) en dan filterwatten.

Tsja, hoe meet je of Siporax of Substrat Pro beter is? Is dat te meten?
In m'n vorige aquarium heb ik een combinatie van allerlei goedkopere producten gebruikt, dat werkte ook prima.
Ik begrijp hieruit dat je 2 filters werkend hebt? Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg in mijn vraagstelling.

Dus even een nieuwe poging. 1 buitenfilter, JBL of Eheim bijvoorbeeld hebben een enkele laag groffe spons als voorfilter. Je gebruikt 1 buitenfilter . Blijft de Siporax door de extra sponzen dan eerder wat zuiverder door de extra sponzen of maakt dat uiteindelijk weinig verschil bij een combinatie van een laagje groffe spons(voorfilter) en dan alleen de combinatie Eheim substraat pro en Siporax?
 
Ik begrijp hieruit dat je 2 filters werkend hebt? Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg in mijn vraagstelling.

Dus even een nieuwe poging. 1 buitenfilter, JBL of Eheim bijvoorbeeld hebben een enkele laag groffe spons als voorfilter. Je gebruikt 1 buitenfilter . Blijft de Siporax door de extra sponzen dan eerder wat zuiverder door de extra sponzen of maakt dat uiteindelijk weinig verschil bij een combinatie van een laagje groffe spons(voorfilter) en dan alleen de combinatie Eheim substraat pro en Siporax?

Ik heb eigenlijk het filter wat in de JBL thuishoort, soort van, verplaatst naar een voorfilter, maar het idee is hetzelfde.

Wat standaard in de JBL zit, dat vond ik altijd al te weinig en heb er zelf nog een medium spons en filterwatten aan toegevoegd. Anders vervuilde het filter teveel.
Dus ja, je gaat het zeker merken als je nog een medium spons en filterwatten toevoegt.

Met name de filterwatten houden echt veel meer tegen dan alleen de standaard grove spons en medium spons die bij de JBL e902 zit.
 
De grove voorfilter is eigenlijk alleen maar bedoeld om grof vuil tegen te houden.
Dus dat zijn bladeren en ander grof vuil, wat door het aanzuigkorfje kan.
Echt heel veel houd zo’n filter niet tegen.

Om meer tegen te houden zijn er 2 opties.

Een medium filterschuim. Of het Eheim princiepe. Een mandje gevuld met de niet poreuze klei buisjes.

Ze vangen het fijne vuil doordat water langzaam er doorheen stroomt, vuil slaat neer in het buisje.

Een spons vangt ook vuil af, maar deze blokkeerd sneller de doorstroom van het filter.

Ik heb het allebij geprobeerd. En vind de klei buisjes fijner werken.

Dan het 2e stuk. De vervuiling van je siporax.

Wat definieer je als vervuiling van de siporax. Zit er echt grof vuil in, wat je dus ook op je bodem hebt liggen?
Of, is het de bruine biofilm, die je als vervuiling aan ziet.

Ik heb zelf gemerkt dat te weinig filter capaciteit tov de vervuilers zorgt voor zeer snel vervuilende filters. En dat de siporax echt modderbruin wordt. Dit is een te dikke biofilm. Er is dus te weinig massa voor de hoeveelheid biofilm.

Nu ik er dus een Eheim 1200xlt bij geplaatst hebt. Met dezelfde setup.
Blijft mijn kleine filter schoner. De siporax wordt niet meer zo moddervuil.

De biofilm wordt verdeeld over de 2 filters. Dus standtijd wordt langer.

Voorfilter en filtervlies of spons. Moet je maandelijks of vaker schoonmaken. Bio kun je langer laten staan.

Siporax of substrate pro.

Ik heb substrate pro gehad. Ik vond het zelf iets minder. Omdat het niet zuiver gesinterd glas is. Er zit iets anders door.
Wat ook loskomt als je het wast. Ook leek het ’stof’ af te geven als je met je filter schud.
Ik heb nog 2 nieuwe zakken liggen van de prof 4.

Ik ben erg fan van siporax. Water kan ook door de ring heen stromen. Dus veel meer contact met het water.

Dit is mijn persoonlijke ervaring. Geen wetenschappelijke studie!
 
Wat is jullie ervaring... hebben jullie al eens getest of siporax als biologische filtratie minder vuil wordt bij meer sponzen in het filter bij bij bijvoorbeeld een JBL/Eheim filter in plaats van 1 voorfilter en de rest alleen biologisch van Siporax. En wat is/vinden jullie persoonlijk beter Siporax of Eheim substraat pro?
In mijn JBL filters, 902 en 1502, werd in het voorfilter en in het daaronder geklemde eindfilter altijd schuim, spons dus gebruikt. Daardat dit, heel handig, bovenin zat was het eenvoudig te reinigen. Zo eens per maand. In de mandjes daaronder gebruikt ik Syporax welke hooguit eens per jaar gereinigd werden.
 
Biofilm is niet erg. Wanneer dit erg veel wordt kun je zo'n mandje siporax wat schoon schudden in een emmer (aquarium)water. Die biofilm voorkom je niet door met nog meer sponzen te gaan werken.
Door jouw reactie en de anderen ben ik extra wat meer Siporax gaan gebruiken. Filtermedia zoals het water door het filter loopt : boven voorfilter, onder extra medium schuim, 2 mandjes nu met Siporax en het mandje geklemd onder voorfilter daarin filterwatten.

Trouwens heb ik ook een aantal gaatjes achteraan de spraybar wat opgeboord voor een rustige stroming.

Jullie hebben me erg goede informatie gegeven dat me aan het denken heeft gezet. Thanks!

En @biljoenblik ik zie meen ik dat de stroming sterker is met minder schuim en extra Siporax.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan