Siporax netten + debiet afname


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Siporax wordt geleverd in netten. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik het met net en al in het filter moet plaatsen. Daar zit het dan ook. Ik heb de zwarte standaard buisjes onderin het EHeim filter vervangen voor 2 netten. Overigens dreven alle zwarte buisjes, dus blij dat ik van die plastic meuk af ben.

De twee netten vullen mijn bakjes niet helemaal op. Er zit wel genoeg in de netten maar binnen zo'n net kun je het niet vierkant duwen. Ze laten nu gaten over aan de zijkanten.
Eerste vraag: Is dat een probleem die gaten?

Daarnaast lijkt het debiet van mijn filter ook minder te zijn. Even los van het feit dat ik mijn filter op halve kracht aan heb staan zodat mijn bacteriën nog eens wat voeding kunnen vangen.

Vraag 2: Wat kan ik dan het beste wel schoonmaken voor debiet toename? De Eheim draait pas sinds december. Ik geloof dan ook niet dat de boel enorm verstopt kan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Siporax in met is op elkaar gepropt waardoor de waterdoorheen moet duwen. Los zou het water makkelijk door heen gaan. Maar daarin tegen.

Heb je alles tegelijkertijd vervangen?

Wellicht ff de standaard dingetjes schoo maken. Impeller en slangen raggen enz?
 
Waarom lat je niet voluit draaien?
Bacterie komt er toch wel in.

En , ja. siporax los in de bakken doen, met sponzen en watten.

Enne. 3 maanden ?? dan toch nazien.
 
Siporax in met is op elkaar gepropt waardoor de waterdoorheen moet duwen. Los zou het water makkelijk door heen gaan. Maar daarin tegen.

Heb je alles tegelijkertijd vervangen?

Wellicht ff de standaard dingetjes schoo maken. Impeller en slangen raggen enz?

ik heb het zwarte plastic vervangen voor Siporax ja en ook bacteriën toegevoegd. Die kreeg ik erbij. Die zwarte drijfdingen konden toch zowat geen bacteriën huisvesten.

Ja slangen raggen denk ik. Maar ik vind het wel vreemd. Ik heb vrij brede slangen. Die nu bovendien omwikkeld zijn met aluminiumfolie. Dat kan toch niet in 3 maanden dichtslibben?
 
Waarom lat je niet voluit draaien?
Bacterie komt er toch wel in.

En , ja. siporax los in de bakken doen, met sponzen en watten.

Enne. 3 maanden ?? dan toch nazien.

Mijn planten bewogen te hard en ik heb nog geen krachtige bacteriecultuur. Plus een ervaren scaper met een Hollandse plantenbak gaf dat aan. Bacteriën hebben baat bij minder stroming. Vergeet niet dat ik 2 filters heb. Een interne compleet gevuld met sponsen en een externe. Mijn water beweegt dus vrij hard.

Ok nazien van slangen en spraybars?
 
Even over de zin en onzin van bacterien en stroming. Zie het zo: Bacterien groeien harder naarmate er meer voedsel en zuurstof ( voor airobe baccies) wordt aangevoerd. Dat betekent in mensentaal dat hoe harder de stroming hoe meer en vooral sneller de baccies zullen groeien. Dus draai de filters gerust op maximum. 2de feit, in jouw bak met zoveel meer inhoud dan je filterbakje, zitten VEEL meer baccies en ook die zijn gebaat bij stroming....!!
Planten willen groeien en scheiden via hun bladeren en stengels afvalstoffen uit en nemen voeding en koolzuur op. Ook hier weer, stroming zorgt voor voldoende af- en aanvoer!!

Nog een kleine tip: neem bij de inrichting van je filter altijd de volgorde in acht: vanaf de INLAAT naar de uitlaat: steeds van grof naar steeds fijnere filtermedia!
 
De plastic dingen hebben een heel andere functie dan de siporax.

De plastic dingen doen hetzelfde als de klei buisjes (mech).

Er gaat grof vuil inzitten. En de heterotrofe slijm bacterien gaan hierop zitten.
Eerste filterstap.

Siporax moet je dan ook niet als eerste filterstap gebruiken.

Dus eerst een voorfilter grof.
Dan kleibuisjes.
Dan een fijnere spons.
Dan siporax. Of enig ander hoog poreus materiaal.
Als laatste een fijne spons, of watten.
 
Siporax moet je dan ook niet als eerste filterstap gebruiken.???

Nou, zo zit het bij mij alle onderop.
Dan ga je opbouwen grof naar fijner.
 
FM_2213-2.jpg
 
Siporax zit bij ons in de onderste 2 bakken, met daarboven nog 2 bakken met standaard blauwe spons.

Loopt als een tierelier, mooi helder water.

Die kleibuisjes die veel mensen zeggen wat onderop moet zie ik als een minder functionele vorm van siporax. En vuil uitvangen voor de siporax? Wij hebben al een klein sponsje om onze filterinlaat vanwege onze garnalen, dus ik zou niet weten waarom.
 
Even over de zin en onzin van bacterien en stroming. Zie het zo: Bacterien groeien harder naarmate er meer voedsel en zuurstof ( voor airobe baccies) wordt aangevoerd. Dat betekent in mensentaal dat hoe harder de stroming hoe meer en vooral sneller de baccies zullen groeien. Dus draai de filters gerust op maximum. 2de feit, in jouw bak met zoveel meer inhoud dan je filterbakje, zitten VEEL meer baccies en ook die zijn gebaat bij stroming....!!
Planten willen groeien en scheiden via hun bladeren en stengels afvalstoffen uit en nemen voeding en koolzuur op. Ook hier weer, stroming zorgt voor voldoende af- en aanvoer!!

Nog een kleine tip: neem bij de inrichting van je filter altijd de volgorde in acht: vanaf de INLAAT naar de uitlaat: steeds van grof naar steeds fijnere filtermedia!

Dit maakt de discussies wel interessant. Waarom? Ik zit bij PaluZee in Zoetermeer met meer dan 3 ervaren aquarianen met Hollandse Plantenbakken. Deze aquarianen hebben werkelijk de mooiste plantenbakken en winnen zelfs landelijk prijzen. Sommigen volgen de EI-methode niet en sommigen laten de stroming zelfs via planten lopen zodat deze minder is. Ook ververst er één maar 3 emmers water per week op een grotere bak dan die van mij. De bakken zien er prima uit. Ik zal de laatste zijn die zegt dat niet meerdere wegen naar Rome kunnen leiden, maar ik neem ook deze aquarianen zeer serieus. Wanneer je mijn EHEIM voluit zet dan is er wel aardig wat stroming. Is dat hoe dan ook goed? Daar kunnen we leuk over discussiëren.

Dan de plek van materiaal in een filter. Siporax is verreweg het grofste materiaal wat ik heb. Kortom dat betekent volgens de/jullie theorieën dat het onderin moet bij een EHEIM of hanteren we allemaal andere theorieën?
 
Dit maakt de discussies wel interessant. Waarom? Ik zit bij PaluZee in Zoetermeer met meer dan 3 ervaren aquarianen met Hollandse Plantenbakken. Deze aquarianen hebben werkelijk de mooiste plantenbakken en winnen zelfs landelijk prijzen. Sommigen volgen de EI-methode niet en sommigen laten de stroming zelfs via planten lopen zodat deze minder is. Ook ververst er één maar 3 emmers water per week op een grotere bak dan die van mij. De bakken zien er prima uit. Ik zal de laatste zijn die zegt dat niet meerdere wegen naar Rome kunnen leiden, maar ik neem ook deze aquarianen zeer serieus. Wanneer je mijn EHEIM voluit zet dan is er wel aardig wat stroming. Is dat hoe dan ook goed? Daar kunnen we leuk over discussiëren.

Dan de plek van materiaal in een filter. Siporax is verreweg het grofste materiaal wat ik heb. Kortom dat betekent volgens de/jullie theorieën dat het onderin moet bij een EHEIM of hanteren we allemaal andere theorieën?


Ik heb inderdaad verschillende theorieën voorbij zien komen en er zijn er ongetwijfeld nog meer.

Wat maakt het uit is mijn mening. Als het goed werkt dan kan je het zo laten, als het niet werkt kan je het beter aanpassen cq. eens wat anders proberen. Ingewikkelder is het niet volgens mij.

Ik geloof niet dat slechts 1 manier de juiste kan zijn.
 
Dit maakt de discussies wel interessant. Waarom? Ik zit bij PaluZee in Zoetermeer met meer dan 3 ervaren aquarianen met Hollandse Plantenbakken. Deze aquarianen hebben werkelijk de mooiste plantenbakken en winnen zelfs landelijk prijzen. Sommigen volgen de EI-methode niet en sommigen laten de stroming zelfs via planten lopen zodat deze minder is. Ook ververst er één maar 3 emmers water per week op een grotere bak dan die van mij. De bakken zien er prima uit. Ik zal de laatste zijn die zegt dat niet meerdere wegen naar Rome kunnen leiden, maar ik neem ook deze aquarianen zeer serieus. Wanneer je mijn EHEIM voluit zet dan is er wel aardig wat stroming. Is dat hoe dan ook goed? Daar kunnen we leuk over discussiëren.

Dan de plek van materiaal in een filter. Siporax is verreweg het grofste materiaal wat ik heb. Kortom dat betekent volgens de/jullie theorieën dat het onderin moet bij een EHEIM of hanteren we allemaal andere theorieën?


Hier zitten genoeg ervaren Aquarianen ook. dus who tells the truth..

Er zal nooit iemand 100% gelijk hebben.

er is altijd een Maar aanvast gebonden. waarom. omdat het bij het een wel zo werkt kan bij een ander niet werken.
Elk aquarium is anders. elk aquarium vraagt weer andere waardes aan andere eissen,

Ik keek gister op Youtube van een bekende Aquariaan ( Aquarium Co-Op) wel leuk om te zien ook de Unboxing, wel grappig.

Maar die gaf in lijnen aan dat Canisters slecht zijn voor aquariums zie film ( 2 uur lang) als je ff niks te doen hebt en interesse hebt in zijn theorie
 
2 uur lang gezwam. heb jij daar naar gekeken/? dan moet je ook bedenken dat het daar anders is dan hier.


Dus hij zegt, zijn slecht, kiepen we allemaal de canisters overboord.

Nou, nee. 1 April is al geweest.

De fabrikanten geven het al aan, hoe het beste in te richten.

Hoe jij je aan past , doe je zelf.
 
2 uur lang gezwam. heb jij daar naar gekeken/? dan moet je ook bedenken dat het daar anders is dan hier.


Dus hij zegt, zijn slecht, kiepen we allemaal de canisters overboord.

Nou, nee. 1 April is al geweest.

De fabrikanten geven het al aan, hoe het beste in te richten.

Hoe jij je aan past , doe je zelf.

Het is vandaag 1 april....

Nee ik heb denk ik maar 10 min gekeken haha.
 
Ik ga wel zien of het filter binnenkort beter werkt. Dat zwarte plastic ziet er in ieder geval qua structuur totaal niet nuttig uit. Het heeft zowat geen oppervlak.
 
Wat Bertus zegt klopt het filter op halve kracht laten draaien zodat de baccies makkelijker voeding opnemen klopt niet.
Althans de snelheid die een normaal filter bereikt is niet hoog genoeg om dat soort problemen te veroorzaken.

Beter stroming geeft een betere verdeling van voeding voor de planten.
 
Siporax is er niet om vuil te vangen, Siporax is er om de biologische filtering te doen daar gaan de bacteriën op/in zitten.
Ik gebruik een Eheim voorfilter met grove spons.
dan komt het water in het externe filter nog een keer grove spons tegen dan keramische pijpjes dan middelfijn filterspons dan 2 bakjes Siporax dan weer een fijne filterspons.
 
Ze laten nu gaten over aan de zijkanten.
Eerste vraag: Is dat een probleem die gaten?
Ja dat lijkt mij wel, zo gaat het meeste water langs de buisjes,
Wat kan ik dan het beste wel schoonmaken voor debiet toename?
Toevallig heb ik mijn slangen afgelopen week schoongemaakt, filter draaide pas 8 weken maar er kwam veel troep uit (met name uit de plastic bochten) de stroming is nu weer flink toegenomen.
 

Terug
Bovenaan