Siporax of crystal bio in bioloog


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
We willen binnen afzienbare tijd een nieuw aquarium opstarten. (150x60x60) met als filtering een bioloog van 100 x 45 x 40 met 3 vakken. In het eerste vak zou ik blauwe matten plaatsen en in het tweede vak dacht ik aan crystal bio i.p.v. siporax. De crystal bio bestaat wel uit grotere stukken maar kan deze uit de filtering nemen van de filter van mijn koivijver. Heeft iemand ervaring met dit filtermedium in een aquarium of raden jullie toch beter siporax aan. Ik hoor het wel.
 
Ik denk dat de crystal bio evengoed zijn werk zal gaan doen.
De vijverproducten zijn vaak wat grover. Omdat daar simpelweg meer ruimte voor is.
Bij een aquarium heb je vaak met een potfilter te maken. Daar zijn grove stukken niet handig.

Het crystal bio lijkt wel hetzelfde als Eheim ehfi substrate. Maar dan wat grover.

Zo is er ook siporax voor de vijver. Zijn grotere ringen.

Wat ik zo snel niet weet. Is of het verstandig is om materiaal uit een koi vijver in een aquarium te gebruiken.
Weet niet of er ziektes of verkeerde bacterien mee komen.
 
Heb zelf siporax onlangs geplaatst in mijn bioloog wel de vijvervariant.
Deze keuze was puur gericht op het feit dat ik siporax van vroeger ken.
ga er van uit dat alle aangeboden media hun werk wel zullen doen.
Zelf ook nog een vak gevuld met lava een goedkoop media en schijnt ook gewoon goed te werken.
 
Zo is er ook siporax voor de vijver. Zijn grotere ringen.

Wat ik zo snel niet weet. Is of het verstandig is om materiaal uit een koi vijver in een aquarium te gebruiken.
Weet niet of er ziektes of verkeerde bacterien mee komen.

Ik gebruik in mijn bioloog ook de vijver variant van Siporax, de 25mm, het is gewoon perfect.
Ik zou niks uit de vijver in het aquarium meenemen, gegarandeerd dat je ziektes mee neemt waar koi resistent voor is maar je aquarium vissen niet.
 

Terug
Bovenaan