Wat is er nieuw

siporax of ZacZacomax

discus10

Well-known member
Lid geworden
18 september 2014
Een vraag, is Siporax hetzelfde als zac: zacomax ( zie foto )en hoeveel heb ik nodig voor een aquarium incl bioloog van 1300 liter? en is het waar dat siporax de werking verliest na ongeveer een jaar?
Ik verneem heel graag, jullie bevindingen en hoop aan de hand hiervan mijn conclusie te kunnen trekken en tot aanschaf over te gaan. alvast bedankt.

zaczacomax.jpg

Ik hoorde vorige week dat dit minder goed is dan men vaak denkt. Het is meer voor de anaerobe bacteri�n dan voor de bacteri�n die wij graag willen. De structuur is zo dat er haast geen zuurstof in kan komen namelijk in die "porien".
De plastic bollen moeten beter zijn is mij verteld.

Of dit bij een bioloog ook zo is weet ik niet.

Als het keramiek was zou het in ieder geval te duur zijn. Dus vermoed ik dat het ook gesinterd glas is.

In dergelijke buisjes is er plaats zat voor a�robe bacterien. Anaerobe bacterien heb je bijna niet in een werkende filter.
Die zitten in de bodem.
Laat ik het anders stellen Jessicapilon: heb je meetbare nitriet? 😉

Wharfedale zei:
In dergelijke buisjes is er plaats zat voor a�robe bacterien. Anaerobe bacterien heb je bijna niet in een werkende filter.
Die zitten in de bodem.

En toch klopt het. 😛
Even de site van Sera raadplegen, en dan vind je de korte uitleg.

Korte maar goede uitleg.

Even DIT lezen en je krijgt al een beter beeld.

En als je even googelt en wat onderzoekjes leest ben je helemaal mee.

Als je geen nitriet meet heb je slechte meettoestellen. Zonder nitriet krijg je namelijk ook geen nitraat.

Waneer de bacterien goed aan het werk zijn zal de nitriet onmeetbaar zijn omdat die constant verwerkt wordt.
0ppm zal dat nooit zijn. Wel onmeetbaar 😉

Trouwens, als planten goed groeien zal je zelfs nooit nitriet hebben gelijk hoe.
Planten gebruiken ook nh3/4. En zelfs sneller dan nitraat. 😉

Wil je de beste nitrietverwerking moet je sowieso richting wervelbed. Maar in een standaard aquarium lijkt me dat overbodig.
In bepaalde cichlidebakken kan het wenselijk zijn.

Onmeetbaar met hobby materiaal, met degelijk grief is dat wel meetbaar.
Zelfs ammonium kan je dan wel degelijk meten, planten nemen geen 24h ammonium op maar de productie van ammonium gaat wel 24h door.
Keer en draai het hoe je wil, er zal altijd No2 en NH3/NH4 aanwezig zijn, anders is er iets mis met je aquarium (of je meet setjes).

Draai of keer het. Het is een hobby, en 99% van de aquarianen gebruikt hobbymateriaal. 😉
Er is idd aanwezig. Maar niet noemenswaardig.

Zo slecht meten die druppeltest ook weer niet. Dat valt al bij al goed mee. Tenzij je met strips begint natuurlijk. 😉

Theoretische vraag: stel dat ik geld teveel heb (was het maar zo), wat gebruiken de 'grote jongens' dan en wat kost zoiets?

Oke en gesinterd glas is een nieuwe techniek want 20 jaar geleden hadden wij alleen maar keramiek, door de oppervlakte vergroting van het gesinterd glas is op te maken dat je er minder van nodig hebt dan de keramische pijpjes weet jij ook hoeveel ik daarvan nodig heb en is het daadwerkelijk dat het na een jaar de kracht verliest, of is dit een fabel?

Moeilijk te bepalen.
Als uw waterwaarden goed zijn zal je er voldoende hebben.

Ik kan me zo voorstellen dat er capaciteitverlies optreedt door dichtslibben en opbouw van een dikke biofilm rondom het buitenoppervlak. De opbouw van die biofilm heb je min of meer zelf in de hand. Niet teveel voeren, dat scheelt al een hoop. Naast de bacterien die Ammonia -> Nitriet -> Nitraat doet, heb je nog veel meer andere bacterien en die moet je het ook weer niet teveel naar de zin maken. Anders concurreren ze je nitrificerende bacterien, die sowieso al in de minderheid zijn, helemaal weg.

discus10 zei:
Oke en gesinterd glas is een nieuwe techniek want 20 jaar geleden hadden wij alleen maar keramiek, door de oppervlakte vergroting van het gesinterd glas is op te maken dat je er minder van nodig hebt dan de keramische pijpjes weet jij ook hoeveel ik daarvan nodig heb en is het daadwerkelijk dat het na een jaar de kracht verliest, of is dit een fabel?

Trek je niet teveel aan van oppervlakte, dat zijn de echte verkooptrucjes. De oppervlakte die er is moet ook effectief bruikbaar zijn natuurlijk. Te groot/klein en je bent er niets mee. Er zijn andere criteria die belangrijker zijn.
Je gaat nooit meer bacteri�n/archaea huisvesten dan nodig zijn voor de nitrificatie.

Het materiaal, en vooral de binnenkant, verslijt. Dus als je de optimale werking wilt is vervangen een goed idee.

Siporax is zelf in de ruimte getest.
Siporax in space. 😀

BvdW zei:
Theoretische vraag: stel dat ik geld teveel heb (was het maar zo), wat gebruiken de 'grote jongens' dan en wat kost zoiets?
Die kijken meer naar hun plantjes en dan word testen wat overbodig.
Maar als je een beetje nauwkeuriger te werk wil gaan heb je voor een paar duizend euro al wat beter materiaal. Maar dan ben je nog altijd beperkt in de stoffen die je kan meten.
Mijn vader heeft een groot deel van zijn loopbaan analyses gedaan, en heb hem nooit met druppeltestjes bezig gezien. 😀
Die gebruikte materiaal waar strikte protocols aan te pas kwamen, en met een prijskaartje dat compleet uit ons bereik ligt.

Kijken naar de planten is de feiten achterna lopen.
Kan ik niet echt aanraden. Is spelen met vuur.

Ook een beetje frappant om zo'n reactie te lezen terwijl je gisteren zat te muggenziften over die nitriet.

Wharfedale zei:
Kijken naar de planten is de feiten achterna lopen.
Kan ik niet echt aanraden. Is spelen met vuur.
Als jij niet zonder meet setjes kan zonder je plantjes te laten groeien, is jou ding. Er zijn er genoeg die dit wel kunnen.

Wharfedale zei:
Ook een beetje frappant om zo'n reactie te lezen terwijl je gisteren zat te muggenziften over die nitriet.

Omdat jij dit beweerde:
Wharfedale zei:
Trouwens, als planten goed groeien zal je zelfs nooit nitriet hebben gelijk hoe.
En fout is fout.

Ok, het moest idd noemenswaardige nitriet zijn idd.
Excuseer...

Sjongejonge..

backplay zei:
Als jij niet zonder meet setjes kan zonder je plantjes te laten groeien, is jou ding. Er zijn er genoeg die dit wel kunnen.

Heeft niets met kunnen te maken.
Als je wacht tot er symptomen optreden ben je te laat.
Liefst meet ik toch 1x per maand.
Veel tekorten lijken zo hard op elkaar dat zelfs biologen wel eens fout zitten.
Ben bescheiden genoeg om mezelf niet slimmer te noemen dan een bioloog die dagelijks niets anders doet.

Wharfedale zei:
Als het keramiek was zou het in ieder geval te duur zijn. Dus vermoed ik dat het ook gesinterd glas is.

Die zitten in de bodem.

Zoals ik al zei is het niet iets wat ik zelf heb vastgesteld maar iets dat me is verteld 😉 .
Ik meet verder eigenlijk nooit mijn waarden omdat ik de EI hanteer.

Ik denk dat er weinig verschil zit in de getoonde materialen,gewoon de zajac gebruiken scheelt in de knip.

Tja de bekende merken geven vaak veel info om hun eigen portemonnee te spekken.

Wharfedale zei:
backplay zei:

Heeft niets met kunnen te maken.
Als je wacht tot er symptomen optreden ben je te laat.
Liefst meet ik toch 1x per maand.
Veel tekorten lijken zo hard op elkaar dat zelfs biologen wel eens fout zitten.
Ben bescheiden genoeg om mezelf niet slimmer te noemen dan een bioloog die dagelijks niets anders doet.

Als je 1 x in de maand meet ben je ook te laat, dat is hetzelfde als niet meten.

Mondeo zei:
Ik denk dat er weinig verschil zit in de getoonde materialen,gewoon de zajac gebruiken scheelt in de knip.

Daar heb je een punt! :thumbs:

Sjonge .... ik geloof dat er genoeg mensen zijn die een mooi gezond aquarium hebben zonder ooit een testje gehad te hebben. Mijn vader heeft 15 jaar een bak gehad zonder ooit te testen en alles leefde gezond en planten deden het altijd goed. Met genoeg ervaring kom je een eind zonder weekelijks te testen. Voor de gewone hobbyist zijn druppel testen meer dan oke. Ik doe het eens in de 2 maanden. Steekproef gewijs.

Ik betwijfel of dat is wat Arie wilt zeggen. Volgens mij geeft hij aan dat als het argument is dat als op symptomen gaat wachten je te laat bent het een beetje raar is om eenmaal per maand te meten omdat je dan net zo goed te laat kan zijn. En die opmerking komt op mij als zeer zinnig over.

~ Ivo

Dat is precies wat ik bedoel Ivo, zelf meet ik ook maanden niet. Pas als ik alg zie komen ga ik fosfaat of nitraat meten.
Andere testsetjes heb ik niet.

Niet echt.

In het begin meet je wekelijks.
Mara na een tijd worden de waarden en doseringen zo stabiel dat er nauwelijks schommelingen zijn in de GH/KH/pH/no3/PO4/Fe.

Dan is maandelijks testen en eventueel bijsturen voldoende.
Ik test maandelijks ter controle. Maar meestal is alles prima.
Soms zit de Fe en po4 wat te hoog of laag.

Had ik die niet getest ging ik dat pas na een 2-3 maand zien aan de plantengroei.
met de schade van dien.
Groeit uiteraard allemaal terug. Maar als ik het kan voorkomen ga ik dat niet laten. 🙂

Iedereen doet uiteraard wat hij zelf makkelijkst vindt.
Maar meten = weten, Gissen = missen.

Je kan zeggen wat je wil maar als je 1 x per maand meet loop je ook achter de feiten aan en ben je net zo nat als iemand die nooit meet. Als je in die maand tussentijds naar je bak kijk en ziet dat de koppen zijn wat bleek of de planten zijn wat minder rood of er zitten gaatjes in de stricta enz of er komt wat lichte alg en kan je ook wat veranderen.
Als je nitraat ijzer of fosfaat te kort heb zie je dat eerder dan na 3 maanden dus ook beetje krom
Als je veel wil meten .( moet iedereen voorzich weten en voor beginners aan te raden) doe het dan elke week na of voor een waterwissel.
Maar zeggen ik meet elke maand dus ben er eerder bij als iemand die naar z'n planten kijkt klopt niet.
En weet je ook net niks

Als ik na die maand meet heb ik ook geen tekort he. 😉
Ik heb dan gewoon een dalende tendens.
Ipv op po4 1,5 zit ik bv maar op 1,0.
Nog steeds voldoende. Maar als de tendens zou door zetten zou het leiden naar een tekort.
Dus nee, het is niet hetzelfde.

Maar ik merk snel dat nieuwe leden hier niet serieus genomen worden.
Dat merk ik in zowat ieder topic dat ik reageer.
Vindt dat heel telleurstellend.

Wharfedale zei:
Maar ik merk snel dat nieuwe leden hier niet serieus genomen worden.
Dat merk ik in zowat ieder topic dat ik reageer.
Vindt dat heel telleurstellend.

Kijk eens naar jezelf,heb al een hoop topics gezien waarbij jij reacties van bepaalde mensen zit af te kraken en net doet alsof jij de enige bent die de wijsheid in pacht hebt.
Heeft niks met nieuwe leden die niet serieus genomen worden te maken.
Is duidelijk dat je over heel veel kennis beschikt en is alleen maar goed en een aanwinst voor het forum maar soms breng je het zo naar 😉

Nope, alles wat ik zeg wordt tegengesproken.
Ben zwaar telleurgesteld in sommige personen.
Je zou eens moeten weten...

Heb alleen nog maar commentaar gezien in diverse topics. Maar nog geen een post in 'voorstellen'.

In een maand kan zoveel gebeuren de meeste mensen verversen 4 x hun water, vissen gaan dood planten getopt filters schoongemaakt het is een maandelijkse moment opname. En als jij daar jou bak goed mee kan sturen is dat heel mooi.
Maar gaat er om dat jij zegt dat het beter is dan naar je planten kijken en dat is niet zo in mijn ogen.

Ik ben het volkomen met Arie eens, ik meet pas als ik merk dat er iets niet goed gaat met de planten, en meet dan wat meer om de waardes te herstellen, en dan komt het weer helemaal goed.
Als beginneling deed ik wekelijks meerdere metingen, en nu als ik algjes bespeur ook.
Als alles goed gaat meet ik niks.
En Wharfedale, ik vind je vrij onredelijk naar andere forumleden toe.
Wij zijn echt niet onvriendelijk, en hebben ook kennis vergaard door de jaren, net als jij.
Kennis is heel mooi om te delen op een forum, maar ik weet niet wat jij voor beroep uitgeoefend heb?
Je lijkt af en toe wel zo'n dril sergeant die bepaald wat er gezegd en niet gezegd mag worden.
Wij accepteren heus wel ander mans mening, de jouwe ook, deed jij dat ook maar eens i.p.v mensen die verstand van zaken hebben af te katten.
Iedereen mag een ervaring delen, maar we zijn hier allen bezig iemand met een vraag te helpen, fijn dat jij dat ook wil doen, maar je hoeft niet iedere keer de loef af te steken en ons als niksweters neer te zetten 😡

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan