Skimmer voor kaamlaag


Robbie521

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2014
Berichten
148
Hallo alleen.
Mijn aquarium is momenteel in opstart fase. En ik begin nu een kaam laag met kleine bubbels op te bouwen.
ik wil dit er graag vanaf hebben. Nu was ik aan het kijken naar skimmers. En eigenlijk kom ik er bij 2 uit. Maar wat zijn jullie ervaringen met deze 2 skimmers.
De ada vuppa 2
De eheim 350.

hier een foto van de kaam laag. Op de foto ziet het er minder erg uit.
71D79ED9-47B2-4845-A2B7-19623C918DF9.jpeg
 
Lijkt mij ook een goeie jessicapilon,die is inderdaad aan te bevelen.
 
Ik ga morgen even de eheim halen. Later misschien nog wel de ada maar lees er slechte verhalen over. En dan vooral over het geluid
 
Doe je goed die Eheim doet wat het doen moet zonder herrie (y)
 
Hier ook een Eheim, perfect skimmertje, waar voor je geld. Goede keuze gemaakt.
 
Enige nadeel wat ik van de eheim heb ondervonden, is dat vissen en garnalen er soms in komen te zitten omdat de openingen wel wat aan de grote kant zijn.
Ik weet dat @Patrix gebruikt maakt van deze, daar heb ik toen naar gekeken: https://www.aquaplantsonline.nl/tec...ova-skimmer-nsk-200-200-l-h.html?search=skimm

Zijn mening:
Als die matig presteert dien je de gaatjes van de uitstroom iets groter te maken, dan heeft ie een betere flow en zuigt ie harder.
Verder is het een heel fijn ding, makelijk schoon te maken ook.
 
Enige nadeel wat ik van de eheim heb ondervonden, is dat vissen en garnalen er soms in komen te zitten omdat de openingen wel wat aan de grote kant zijn.
Ik weet dat @Patrix gebruikt maakt van deze, daar heb ik toen naar gekeken: https://www.aquaplantsonline.nl/tec...ova-skimmer-nsk-200-200-l-h.html?search=skimm
Klopt inderdaad. Met garnalen niet handig (volgens mij geen enkele skimmer). Ik heb er een tijdelijk willen gebruiken bij de formosa maar ook deze visje en zeker de jongen zijn er te klein voor.
Ik heb ooit het vlottertje afgedekt met een soort van sinaasappelnetje, alleen steviger. Vastgezet met een elastiekje, later met ijzergaren, functioneerde het vlottertje nog goed. Maar dan nog niet geschikt voor hele klein visjes.

Zal naar de foto op zoek gaan die ergens hier op het forum staat.

Overigens kun je een dunne laag ook breken daar het water van wat hoger in je bakje te laten vallen. Of met een bruissteentje (vermits je geen CO2) gebruikt. Je heb maar een heel licht pompje nodig en een paar bubbeltjes om een kaamlaag te doorbreken, mits die niet te dik is.
 
Ik zou die skimmer zo simpel mogelijk houden. Het is natuurlijk ook een simpel stukje techniek, die je waar nodig zelf van een petfles met een klein opvoerpompje kunt maken. Naar mijn idee is het ook iets wat je maar tijdelijk gebruikt want in principe moet die kaamlaag niet iets blijvends zijn.

Hoe ADA 180 euro durft te vragen voor zoiets vind ik buitenproportioneel. Ik zou dus die Aqua Nova voor een tientje kopen en tijdelijk in de bak hangen.
 
Wij gebruiken een skimmer op ons filter en dat werkt hier erg goed, dus als reguliere aanzuig voor het filter.

Met een heel dun klein laagje spons in het skim gedeelte skimt deze wat milder, maar wel garnalen- en slak-veilig. Als we wat willen afvoeren (snoeiafval), dan verwijderen we even het sponsje.

Deze skimmer gaat automatisch mee met het wateroppervlak.

Wij hebben hem via aliexpress besteld omdat dat de enige optie was waar we alleen de aanzuigkant konden bestellen.

Screenshot_20200620_084944_com.alibaba.aliexpresshd.jpg
 
skim4-jpg.274553



skim5-jpg.274554
 
Goed idee zo Nicole. Wat ik wel heb met deze skimmer is dat ie op de hoogste stand vaak lucht uit de uitlaat laat komen.
 
Goed idee zo Nicole. Wat ik wel heb met deze skimmer is dat ie op de hoogste stand vaak lucht uit de uitlaat laat komen.
Ik gebruikte hem op 60 x 30 dus heb de hoogste stand nooit gebruikt.
Ook kwam de vlotter door het netje iets dieper te liggen waardoor hij denk ik sowieso geen lucht kon aanzuigen.

Salvinia vrat hij trouwens op, met netje ging dat niet meer.
 
je hebt speciale Skim-Guards voor op de Eheim Skim 350 waarvan je ook de inflow kan regelen
 
je hebt speciale Skim-Guards voor op de Eheim Skim 350 waarvan je ook de inflow kan regelen

En er zit een schuifje aan de linkerzijkant, waarmee je de flow wat kan bijregelen, als de unit lucht trekt, dan moet je hem gewoon wat knijpen
 
Dat schuifje dat klopt maar goed dan skimt hij stukken minder maar de lucht neemt dan wel erg af en is amper nog zichtbaar. Ik heb hem net op minimaal geprobeerd en dan is er weinig lucht meer te zien.
 
Wanneer je ven kijkt op Google of YouTube vind je voorbeelden van plastic flesjes met watten en een luchtpompje die ook uitstekend én voor weinig geld als skimmer kunnen dienen.
 
Wanneer je ven kijkt op Google of YouTube vind je voorbeelden van plastic flesjes met watten en een luchtpompje die ook uitstekend én voor weinig geld als skimmer kunnen dienen.

Klopt maar ja soms ben je liever lui dan moe :DD ;)
 
Misschien is er iemand me teen 3d printer, ik zie een markt ontstaan op het AF voor deze dingentjes


Misschien een leuke voor Marcel, om wat te "verdienen" voor het AF?
 
Misschien is er iemand me teen 3d printer, ik zie een markt ontstaan op het AF voor deze dingentjes
Ik weet even niet wie, maar we hebben wel een lid met een printer die dit zou moeten kunnen.
 
Ik zag laats @Niwla ook met een zelf geprint voetje voor zijn filter.
 
Ik kom even niet op de naam, maar er was er hier een met een zee bak waar hij honderden euri aan techniek aan heeft gespandeerd en nadien zelf ging printen, later is hij daarmee commercieel gegaan.
 
Ik kom even niet op de naam, maar er was er hier een met een zee bak waar hij honderden euri aan techniek aan heeft gespandeerd en nadien zelf ging printen, later is hij daarmee commercieel gegaan.

Ik heb me ook al rot gezocht Ton maar kan het ook niet achterhalen zo snel. Hij had ook een fototopic van zn bak in opstart destijds maar ja vindt die maar weer eens terug.
 
Ik kan er niet tegen als ik iets niet kan vinden maar bij overige techniek kwam ik iets tegen en dat was lid RoelHG die destijds flink aan het printen was geslagen inderdaad.
 
Jammer dat we nooit iets verder van hem hebben vernomen en of alles commercieel van de grond is gekomen dat blijft een raadsel voor mij.
 
Jammer dat we nooit iets verder van hem hebben vernomen en of alles commercieel van de grond is gekomen dat blijft een raadsel voor mij.
Vorig jaar stond hij op het Vivarium met zijn bedrijf, helaas had ik geen tijd om hem op te zoeken.
 
Kijk, en als hij nou voor het AF een AF Skim Guard print en deze wordt via het AF verkocht met opbrengsten voor het AF....... Maar goed dat hoort mogelijk beter in een ander topic thuis.......
 
Ik heb in iedergeval de eheim gehaald vandaag. En een maat van me is even een aantal van die guards aan het printen. Even kijken hoe die uitkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo
Kijk, en als hij nou voor het AF een AF Skim Guard print en deze wordt via het AF verkocht met opbrengsten voor het AF....... Maar goed dat hoort mogelijk beter in een ander topic thuis.......

Op welke manier guard zo'n ding de skimmer? Wat ik zo zag waren de gaten groot genoeg om garnaaltjes en slakjes door te laten.
 
Op welke manier guard zo'n ding de skimmer? Wat ik zo zag waren de gaten groot genoeg om garnaaltjes en slakjes door te laten.

Ja maar het is toch niet de bedoeling dat ze tussen de spijlen vast komen te zitten :juggle: :DD :DD
 
  • Haha
Waarderingen: GCJ
Ik merk met de Eheim-skimmer wel dat mijn CO2 verbruik zo;n 20% omhoog schiet (ik meet het CO2 verbruik op dagelijkse basis). Om die reden is het dus aan te raden om hem niet 24/7 aan te zetten. Een uurtje per dag is wellicht ook genoeg.
 
ik heb zelf de Eheim 350 en heb geen klachten over het apparaat, en is ook niet zo heel duur
 

Terug
Bovenaan