Slak.


Xenzy

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2012
Berichten
58
Locatie
Drenthe, Hoogeveen
Hee,

Ik heb sinds een poosje een mooie poelslak, met strepen.
Nou zat ik eens te lezen over poelslakken en kwam erachter dat ze heel wat ondersoorten hebben?
Nu zag ik dat een poelslak met bepaalde vlekken, een ander ondersoort is enzo.
Dus ik vroeg me af of een poelslak met strepen een 'gewone' poelslak is, of ook een ander ondersoort?
(Ik kon hierover niks vinden op google).

Gewoon benieuwd, misschien domme vraag haha.


jcvBFZ51C2YDqE5Y423MCOOYEKFpExqj.jpeg


(Mijn poelslakje).

Bastiaan.
 
Dat is zeker geen domme vraag! Ik heb deze nog nooit gezien en ben erg benieuwd :)
 
WAAR HAAL JE HET LEF VANDAAN OM DAT TE VRAGEN???! nee ben benieuwd vind hem/haar wel wat hebben. :p
 
Kleine of jonge Poelslakken hebben inderdaad soms strepen, vlekjes of zijn iets anders gekleurd. Als ze groter worden krijgen ze meer een egale kleur.

Poelslakjes worden buiten in een vijver bijv met koelere temperaturen veel groter en ouder. In het aquarium blijven ze maar klein.
 
Ah oke, worden ze altijd egaal? Aangezien er ook een ondersoort is met vlekken.

Bastiaan.
 
Deze streepjes komen door veranderde waterwaarden en/of voedsel. Hierdoor krijg je een soort van groeiringen. Het is de aanzet van een nieuw stukje schelp met een net iets andere samenstelling.

Het kan bijvoorbeeld al komen wanneer je het water bijvoorbeeld om de 2 weken ververst met een ruime hoeveelheid kraanwater (bijvoorbeeld meer dan 1/3 ververst oid), waarbij de watersamenstelling in je bak op dat moment even een andere samenstelling krijgt.
 
Xenzy zei:
Ah oke, worden ze altijd egaal? Aangezien er ook een ondersoort is met vlekken.

Het woord "poelslak" duidt niet op een soort slak, maar op een hele familie slakken. De familie Lymnaeidae. Deze bestaat weer uit ruim 20 geslachten. Met allemaal weer meerdere soorten.

Het gaat dus bij de nederlandse naam niet om ondersoorten.
 
Ah oke, bedankt.
Vind ik wel leuk om te weten haha.

Bastiaan
 
Ik heb een Poelslak in mijn aqua die een wit/gelig huisje heeft.
Zijn lijfje is normaal, donker gekleurd.
Je ziet wel van die groefjes op het huisje.

Het lijkt heel apart.

Ik kamp met een overschot aan slakjes, maar hij/zij mag wel blijven :)
 

Terug
Bovenaan