slakken bestrijden met 6 volt experiment


D

Deleted member 14272

Guest
Hallo forumleden.

Ik heb er wel even over na moeten denken of ik dit wel of niet zou opschrijven,maar het volgende door mij geschreven is dus geheel buiten mijn verantwoording richting een ieder die gaat experimenteren.Wat ik opschrijf heb ik nooit meer teruggezien of gehoord als een oplossing,maar ik ga wel heel veel jaren terug.

In het prille begin van mijn aquariumhouden was het overtollige slakkenprobleem ook al aanwezig,ik kreeg de tip om het filter wat ik "toen" gebruikte" even stil te zetten.Let wel ik had toen een klein aquarium.
Vervolgens de tip gebruikt om bij een 6 volt batterij de + en - met een klein stroomdraadje te verbinden en deze beide in de bak te hangen.Wat de reactie was dat uit de ene stroomdraad een zeer fijne bellenstroom opgang kwam,of dit de plus of min was weet ik niet meer,uit de andere stroomdraad kwam een soort van grijze walm uit die langzaam golvend de bodem bereikte,zodra deze grijze walm op de bodem golfde en de slakken bereikte kropen deze ineen en sterfde af.
Begrijp wel dat wat ik nu vermeld dateerd van echt lang geleden,ik wist toen en uiteraard nu nog steeds niet waarom de slakken daarvan dood gingen,is nu momenteel ook niet meer belangrijk,maar ik ben ook nooit achter het feit gekomen waardoor de slakken daarvan doodgingen,overgens heeft dit gebeuren maar kort geduurd omdat ik toen ook al niet wist welk effect dit op de vissen zou hebben.

Misschien dat er forum leden zijn die dit kunnen verklaren,niet om het weer eens te proberen,maar het idee waarom slakken daarvan doodgingen,en misschien in een latere fase de vissen misschien ook maar zover ben ik niet gegaan.
Het idee om de pomp uit te zetten lag in het feit dat de grijze walm door het aquarium zou wervelen en deze niet langzaam de bodem zou bereiken,zonder stroming viel deze grijze waas als een kleine golf over de bodem.
 
Dit ben ik nog niet op het forum tegengekomen jessicapilon,dus nog een klein beetje actueel?.
 
Sorry, ik bedoelde Hydra hoor Bert:

 
Maakt niet uit jessicapilon,gelukkig vertel ik niets nieuws,maar of het bruikbaar is,?
 
Wanneer je een Twinstar of Chihiros reaktor gebruikt werkt je ook met spanning in je bak. Zelf heb ik iets dergelijks wel gebouwd. De mijne werkte op 20 Volt. De bedoeling van een dergelijk apparaatje was en is om algen te bestrijden. Dat slakken of garnalen er van dood zouden gaan is bij mij nog nooit gebleken.

 
Lees voornamelijk,voorkomt en remt ziekten,en algvorming.Heel appart,wist niet dat zoiets bestond,maar kom er niet geheel uit wat dan de heilzame werking zou zijn,maar om dat nou te vragen,of om een antwoord,wat moeten of kunnen we ermee,of met zoiets,
 
Misschien dat er forum leden zijn die dit kunnen verklaren
Bij electrolyse in water waarin ammoniumverbindingen zitten(aquariumwater) krijg je Koperhydroxide.
Dat is de grijze waas. Landbouwgif. Basis van de agressievere antialg middelen.Niet echt heilzaam😄
 
Maar goed wat als je geen koper gebruikt? Ik weet dat het regelmatig is gebruikt maar heb verder geen negatieve geluiden gelezen hierbij.
 
Maar goed wat als je geen koper gebruikt?
Afhankelijk van het materiaal van de electrode krijg je Tin,Koper, Aluminium, enz enz verbindingen in je water. Bijna allemaal giftig. Ook ontstaan er gassen zoals zuurstof, waterstofgas en chloorgas (als je zout in je water hebt)
 
Nou als ik dit zo lees dan kun je het beter niet doen dus. Maar goed hoe werkt die Chirox dan die Ben liet zien? Geeft dat geen stoffen af?
 
Nou als ik dit zo lees dan kun je het beter niet doen dus. Maar goed hoe werkt die Chirox dan die Ben liet zien? Geeft dat geen stoffen af?
Als je een edelmetaal gebruikt (goud, zilver, of nog beter, Platina, dan wordt het metaal niet "geofferd" bij de elektrolyse. Er ontstaan dan voornamelijk O2 en H2 bij de kathode en anode.
Het kan zijn dat de Chirox een coating van een edelmetaal heeft op zijn electrode ?
 
Er zitten geen edelmetalen op een electrode. Ze moeten dan ook van tijd tot tijd vervangen worden. Van de vorming van giftige stoffen heb ik nog nooit gehoord. De Twinstars maar ook de Chihiros exemplaren hebben we daar nog nooit van kunnen betichten. Ik heb een aantal van die dingen gebouwd. In eerste instantie gebruikte ik het gaas van koffie zeefjes. Dat bleek na een paar keer gebruiken volkomen weg. Later gebruikte ik gaas uit mandjes van de Action. Deze bleken prima geschikt en gingen aanzienlijk langer mee.
 
Ik heb succesvol Hydra bestreden met een 12 volt accu. In principe hetzelfde.
Wel is aan te raden, zoals hierboven ook vernoemd, geen koper oid te gebruiken.

Ik heb titanium nog niet genoemd zien worden. Zou dat misschien kunnen?
 
ik heb geen idee hoe het werkt maar hydra bestrijden met electriciteit kende ik idd al.

wel interessant gegeven dat het blijkbaar ook voor andere plagen gebruikt kan worden.
 
Ik heb succesvol Hydra bestreden met een 12 volt accu. In principe hetzelfde.
Wel is aan te raden, zoals hierboven ook vernoemd, geen koper oid te gebruiken.

Ik heb titanium nog niet genoemd zien worden. Zou dat misschien kunnen?

Wat heb jij ervoor in de bak gebruikt Lizzy?
 
Als je dan toch alles wil vergiftigen met koper dan hoef je ook enkel maar oud stroomdraad te nemen en een bosje in het water te hangen..geeft het zelfde effect als met stroom op dunne draaidjes van koper in het water.
Vroeger werd het in een boek van Wolters uitgave beschreven ergens in de jaren 80, kluwtje koperdraad dood Hydra's,slakken,planaria bloedzuigers etc etc... maar welke idioot heeft dit verzonnen en vergeet dat vissen na blootstelling van koper in het water ook vergiftigd raken.
Dus het verhaal van de Twinstars maar ook de Chihiros exemplaren gebruiken een ander metaal soort zonder koper na mijn weten ander zouden garnalen al binnen enkele uren kapot zijn als het koper bevatte.
Dus ik zou niet aan stroom beandeling gaan beginnen met koperdraadjes tenzij het een aquarium is zonder vissen en je enkel planaria/slakken etc hier in wil bestrijden en daarna het water met een waterbereider die zware metalen bind tot onschadelijk stoffen of gewoon de gehele bak 80% water te gaan verversen voordat je er garnalen of vis er in gaat doen.
Denk bij slakken dat je dan nog beter af bent met Glastropex wat al een behoorlijke aanslag is op de gehele ecosysteem.
 
Ik zou met slakken ook niks gebruiken aan middeltjes maar ook iets van courgette of komkommer gebruiken en als ze daarop zitten ze met een slang afzuigen.
 
als het puur om koper gaat als gif is kopersulfaat een stuk makkelijker.
 
als het puur om koper gaat als gif is kopersulfaat een stuk makkelijker.
Ja dat werkt ook maar ook tegen algen, dus wat bevat Glastropex tegen slakken en vele andere anti-algen middelen .. juist kopersulfaat en het is echt slecht voor je gehele aquarium, zelfs planten krijgen een opdoffer van deze bende en dat het geheel veilig is voor levende dieren in het water zet ik grote vraagtekens neer.

Slakken bestrijden..liever met Helena's of zuig ze eruit met een slang of vang ze met een slakkenval, en nee vaak hou je met deze methode alleen de poulatie in dwang maar je raakt ze niet kwijt.. helaas wordt chemische bestrijding ingezet net als bij aquarium plantenkwekers maar die houden geen garnalen of vissen bij de kweek dus een stuk veiliger voor dieren.
Je hoort ook vaak verhalen in een garnalen bak of bij vis jongbroed dat na het kopen van nieuwe plantjes er sterfte optreed met name onder garnalen.. nee goed spul chemische slakken bestrijding.
 
ik zou het ook niet aanraden, Maar koper oplossen met stroom is wat omslachtig. sowieso is een slakkenplaag teken van overvoedering of gebrekkig onderhoud. slakken kunnen zich alleen explosief vermeerderen als er veel voedsel voor hen is....

Ik meen me te herinneren dat bij het bestrijden van hydra rvs electroden werden aangeraden. zal het eens nazoeken...
 
ik zou het ook niet aanraden, Maar koper oplossen met stroom is wat omslachtig. sowieso is een slakkenplaag teken van overvoedering of gebrekkig onderhoud. slakken kunnen zich alleen explosief vermeerderen als er veel voedsel voor hen is....

Ik meen me te herinneren dat bij het bestrijden van hydra rvs electroden werden aangeraden. zal het eens nazoeken...

WikiTonio :DD :DD
 
Als je dan toch alles wil vergiftigen met koper dan hoef je ook enkel maar oud stroomdraad te nemen en een bosje in het water te hangen..geeft het zelfde effect als met stroom op dunne draaidjes van koper in het water.
Nou... dat viel bij mij reuze mee. Hydra ging dood en de rest bleef leven 👍🏻 Moet ook zeggen dat ik geen dunne koperdraadjes heb gebruikt, maar dikke. Misschien oxideren die minder snel🤷🏼‍♀️

Ik wilde geen flubenol gebruiken omdat :
1) ik de slakken niet dood wilde.
2) flubenol een middel met de kanalisatiestatus URA. Officieel mag je het zonder recept van een dierenarts niet in huis hebben.
3) volgens mij staat flubenol niet geregistreerd als bestrijdingsmiddel in het aquarium.
 
RVS geleid niet of slecht toch?
ruwweg 50 keer slechter dan koper. dus als de doorsnede 50 keer groter is dan geleid het net zo goed.
Maar in mijn boek waarin het bestrijden van Hydra beschreven staat, hebben ze het ook over koperen Anode.
 
Wel raar dat het overal te koop is en zelfs op MP wordt aangeboden.
Ja, net zo raar dat mensen te hard rijden,
Of dat er nog steeds zielige honden vanuit de broodfok uit oost Europa via MP verkocht worden,
of dat mensen zich niet aan de corona maatregelen houden,
of ...

dat iets gebeurt betekent niet gelijk dat het ook toegestaan is 😜

Mogelijk zijn de regels omtrent flubenol inmiddels aangepast. Maar volgens mij niet 🤔
 
Ik bedoelde er ook meer mee dat ik het raar vond dat die bedrijven die het verkopen niet erop worden aangesproken of iets dergelijks. Hoe het met de regelgeving zit dat weet ik niet hoor en ik heb ook nooit geweten dat het verboden was of is.
 
¨...2) flubenol een middel met de kanalisatiestatus URA. Officieel mag je het zonder recept van een dierenarts niet in huis hebben.
3) volgens mij staat flubenol niet geregistreerd als bestrijdingsmiddel in het aquarium."
Nice, interessant. Ik las destijds (een paar maanden geleden) dat Flubenol volgens mij inderdaad door een dierenarts voorgeschreven moet worden en dat het een ontwormingsmiddel is dat vaak voor honden gebruikt wordt volgens mij.

Eigenlijk zou ik gewoon de slakken afvangen met een lokmiddel of wat Helena's aanschaffen. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger.
Ik overweeg binnenkort toch de Helena's maar aan te gaan schaffen. Aan de andere kant zijn de slakjes altijd een goede indicator of ik weer eens te veel heb gevoerd. Ik heb vorig jaar eens een Flubenol kuurtje gebruikt en dat werkte prima. Maar ik weet nog steeds niet zeker of er toen een uitval is geweest onder de garnalen omdat ze er toch last van hadden.
 

Terug
Bovenaan