Slakken blijven voortplanten als gekke, maar oudere exemplaren gaan dood


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Ik heb in 1 van mijn aquariums (120L) een kolonie blue dream garnalen zitten. Die krijgen om de dag te eten. Nu hebben ze er ook posthornslakjes, poelslakjes en er zaten appelslakken in.

Het probleem is dat de slakken zich blijven voortplanten als konijnen, maar iedere slak boven de 0,5cm-1cm legt het loodjes.

De garnalen hebben nergens last van, bijna nooit een dode garnaal. Hoe kan dat komen? Met name het feit dat ze wel zo zwaar blijven voortplanten icm het snel dood gaan van halfwas exemplaren vind ik bijzonder.

Temp 24c
Ph 7,5
Kh 9d
Gh 9d
 
De slakken van meer dan een centimeter zijn gewoon hoogbejaard. Als kleinere slakken ook sterven zal het om een voedseltekort gaan. In elke andere bak kan je je afvragen of er geen gifstoffen in de bak aanwezig zijn maar dat zou je dan ook aan de garnalen merken.
 
controleer is of je redelijk wat wormpjes in je aquarium hebt (ook bodem), heb bij posthoorntjes een soortgelijk probleem gehad toen er aardig wat (leken op opstart wormpjes) in de bak zaten. Had jonge corydoras erbij gezet en probleem was opgelost.
 

Terug
Bovenaan