Slakken kweken


M

meisie94

Guest
Hallo,

Ik ben van plan om extra slakken bij te kweken voor de sier en evt voedsel voor de clownbotia's!

Ik dacht zelf aan Appelslakken, Poelslakken en Posthoornslakken.
Helena's heb ik ook al :) ( andere bak)

Welke soorten zijn nog leuk om te kweken??
Wil graag opvallende slakken.

~ Temperatuur wil ik op 20 graden zetten,
~ sponsfilter
~ Geen bodem ( Of wel?/heb nog fijn grind)
~ Evt als voer voor clownbotia's dus wat snelle en minder snelle kwekers.
~ Wat kan ik het beste doen qua voer?
~ Kan evt snoeiafval bij erbij doen als ''voer''?
~ Waterpest erbij :), en wat valisneria
~ .....

groetjes Melanie
 
Hoi...

1...de kweek van slakken gaat het hardste als de temp. rond 25 graden zit.
2...als er alleen slakken inzitten zou je het zelfs zonder filter kunnen doen.
3...een bodem is voor sommige slakken gewenst, omdat veel slakkensoorten de grond in willen kruipen.
4...poel en puntslakken kweken het hardste.
5...alles wat vissen ook eten, komkommer en groenvoertabletten, en alle andere "afval".
6...snoeiafval, kan maar hoeft niet.
7...planten is altijd goed, welke soort dan ook.

Ik geloof dat ik alle vragen beantwoordt heb.

Suc6.

Gr. Rob.
 
Dankjewel.

Wat is eventueel een mooie/kleurrijke slak voor erbij?

- Tylo
- appelslak
- Torenslak
- ???
 
Appelslakken is altijd leuk met zo'n tros eieren in de lichtkap.

zelf heb ik een kweek met anetome helenas, ik heb er honderden, dus als je veel poel of puntslakken hebt in een apart bakje, een stuk of 6 helenas erbij dan gaat het vanzelf, om helenas te kweken, moet je wel slakken hebben waar op gejaagd kan worden, anders kweken ze niet en eten ze met de pot mee.
een helena is m.i. een mooi slakje.
Zorg voor een zandbodem en wat leuke plantjes.
als je er een aantal wil hebben, dan stuur je maar een PB.(in de winkel kosten ze Tussen �2,- en �3,- per stuk)

Gr. Rob
 
Helena's heb ik al in 3 bakken zitten :)
Die kweken hier ook als gekken laatst al een 30 naar de lfs gebracht omdat ze op marktplaats ook niet geliefd waren, en dan kan ik ze evt omruilen tegen wat anders oid.

en heb nog hoop jong grut rondlopen van de helena's :)

En de slakkenkweek is voornamelijk bedoeld voor de clonw botia's, maar wil der ook graag een eyecatcher bij als ik toch een nieuwe bak opstart zeg maar
 
Als je met een groepje van ongeveer 5 of meer appelslakken begint worden dat er op een gegevenmoment heel veel want uit een Trosje komen al veel jongen uit en ze gaan meestal ook nog door met kweken ook.
Maar let wel op een Trosje moet 3/4 weken er over doen om uit te komen maar waarschijnlijk hangen er dan wel een boel trossen in.
 
Als het teveel worden hebben we ng altijd marktplaats of clownbotia's of helena's hihi!

Dus daar ben ik niet bang voor dat het er T�veel gaan worden.:)

ik las ergens dat de spixie eieren onder water legt klopt dit?
Want op marktplaats zie ik er op dit moment alleen spixie opstaan :eek:
 
Als je slakken wil als voer, dan zou ik geen torenslakken nemen. Deze hebben erg harde huisjes en zijn vaak niet geliefd als voer ;)
 
Je zou ook voor rode posthoornslakken kunnen gaan, kweken erg makkelijk en zijn ook nog wel mooi.
 
Tylo's aub niet doen als voer.. die moeten sowieso al rond de 27/28 graden gehouden worden. Maar kosten daarnaast ook tegen de 10 euro per stuk.. kweken gaat per stuk.. 2/3 per jaar maximaal.. beetje duur voer dus haha
 
Ja, de posthoorn & poelslak is echt puur voor voer, de andere voornamelijk voor ''fun'' zeg maar :) maar net als met de appelslak als die er echt teveel gaan worden, die zullen ze ook wel lusten denk ik?

En anders hebben we nog marktplaats:p
 

Terug
Bovenaan