Wat is er nieuw

Slakken lekker laten zitten of verwijderen?

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Zoals de titel het al zegd ik heb slakken ontdekt in het aquarium.
Gisteren heb ik er 2 gezien en deze meteen eruit gehaald maar nu vanmorgen zie ik er weer 2.
Op zich vind ik dit geen probleem en vind het er ook wel leuk uitzien.
Zijn deze slakken een probleem voor mijn planten? Of zal ik ze lekker laten zitten?
17356372901447507193553779495271.jpg
17356373681376840497001512672274.jpg

Alleen als ze een duidelijk voeroverschot hebben. Als je met mate voert, zal er weleens een jonkie geboren worden, maar geen spectaculaire aantallen.

Heb zelf bewust gekozen voor slak-etende-slakken (Helena), ooit begonnen met 5 stuks maar inmiddels ontelbaar maar zeker geen plaag, ze zijn (zoals vele anderen) leuk om te zien en zeer nuttige dieren die zich door de bodem woelen.
Samen met de honderdtal aanwezige mini-japonica’s* ruimen ze goed op, een eventuele dode (kleine) vis wordt binnen enkele uren totaal veroberd.
*heb een zeer dicht beplante bak, deze garnalen vallen zo niet ten prooi aan de maanvissen.

Ik voer ze nooit bij ondanks dat er al lang geen andere type slakken meer aanwezig zijn.
Mijn aquarium bodem maak ik nooit schoon, dus ook niet afzuigen/afhevelen, dit lukt overigens ook niet vanwege de dichte beplanting.

Een mooie bijkomstigheid, citaat uit link https://aquainfo.nl/artikel/anentome-helena-slak-etende-slak/

Naast slakken eten ze ook Planaria. Planaria zijn wormachtige diertjes die in het aquarium soms een ware plaag kunnen vormen. Doordat planaria op het dieet staan van de Anentome helena voorkom je een uitbraak met deze plaag diertjes en kun je een besmet aquarium op diervriendelijke wijze van deze wormpjes afhelpen.

Zodra er geen levende slakken meer zijn valt de Anentome helena terug op het eten van aas, detritus en plantaardig afval. De levende planten laten ze geheel met rust.

Laatst bewerkt:
Ik zou er ook een paar Helena's bij zetten (of ze dagelijks proberen weg te vangen, maar dat zal niet meevallen, zodra ze eenmaal eitjes hebben gelegd).

Ben ook zeker wel voorstander van slakken, maar wel van het soort dat ik zelf uitkies.

Dit type slakken hebben naar mijn mening wat overeenkomsten met konijnen ze vemeerderen zich rap en dan zijn ze niet zo leuk meer in een plantenbak. Met name de jonkies niet. Nu er nog niet te veel zijn: Gooi er een paar Helena's in zou ik zo denken!

deze slak heb ik ook, die kan zich inderdaad snel vermeerderen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan