Wat is er nieuw

slakken om bodem los te houden.

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
31
op het internet kom je regelmatig tegen dat mensen rotte plekken in de bodem hebben, en dat mensen zeggen dat je dit deels kan voorkomen door toren/puntslakken in je aquarium te hebben.

hoe is jullie ervaring hiermee?

welke slak kan je dan eventueel het beste nemen volgens jullie?

ik heb zelf geen problemen met slakken als ze me planten (behalve de resten) maar niet opeten.

PS: heb overigens op dit moment GEEN slakken in mijn aquarium zitten.

Ik haal af en toe een keer met de steel van een vork/lepel door het zand om het een beetje om te woelen. Werkt net zo goed als slakken. Wat voor zand heb je in je aquarium? Volgens mij houden torenslakjes je bodem ook wel los.

Puntslakjes , (zijn torenslakjes dezelfde, dacht het niet, iemand die het weet?), zijn prima als je een bodem van fijne kiezel hebt, met zand heb je altijd problemen en rotte plekken.
Je kan een teveel aan puntslakjes krijgen, dan moet je Helena bij steken. Zijn mooi, nooit een plaag, misschien houden ze minder de bodem open.
Met een vork de bodem omwoelen helpt ook wel maar lukt niet als je veel planten hebt.

ik heb het zand van de hornbach 0.4-0.8 mm

en het probleem is ook juist dat die aardig vol staat met planten/stenen/hout.

daarom de vraag

Puntslakken zouden dan prima kunnen hoor. ik heb deze ook bij dezelfde bodem.

Dat zand heeft dezelfde grootte als filterzand en daarbij hoef je echt niet bang te zijn voor rotte plekken/dichtslaan. Bij mij ligt het er nu al een jaar in en heb hier nog nooit last van gehad. Af en toe zelf een beetje de plekken waar je bijkunt omwoelen. Daar zou ik zelf geen slakken voor gaan toevoegen.

Anetoma Helena (Slaketendeslak) zou je ook nemen, deze vertoeven ook wel in de bodem. Ze hebben niet perse andere slakken als voeding nodig, ze eten net zo goed van visvoer en plantenresten. Ze breiden zich ook niet heel snel uit, en mocht je toch teveel krijgen dan raak je ze over het algemeen wel vrij makkelijk kwijt.

bedankt voor de info allemaal, zal der nog even over nadenken 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan