Slakken plaag


Aquanick120L

Active member
Lid geworden
5 januari 2021
Berichten
43
Leeftijd
30
Dag mensen! Ik heb een slakken plaag.

Iemand ervaring mee wat je er tegen kan doen?

Helenaslakken en antislakkenmiddel esha 2000?

Mijn angst is dat het antislakken middel mijn (baby)garnalen kapot maakt.

Groetjes, Nicky
 
Moeilijk om bij baby garnalen van de slakken af te komen, je kan een kogelvisje kopen of een botia die de slakken opeet, maar de botia is weer wel een visje wat je qua stress met meerdere moet houden, een lastige keuze.
esha moet je vergeten en niet gebruiken.
 
Zo ver ik weet is flubenol een optie.
Zou veilig moeten zijn voor garnalen.
 
Flubenol ooit door mij gebruikt,? ja ,maar misschien is dit wel een goede oplossing voor het slakkenprobleem.
Wil wel kwijt dat slakken enorme overlevers zijn die veel kunnen doorstaan, als je deze met dit medicijn kunt aanvallen en verwijderen gaat er volgens mij meer kapot dan je voor ogen hebt
Misschien handmatig verwijderen , duurt even en neemt wat tijd in beslag, maar niets gaat vanzelf.
Slakken blijven altijd weer terugkomen, en hun rivaal (aanvaller) is in simpele bewoordingen de kogelvis of een andere slakkeneter, maar elke vis zoekt zijn prooi, als de slakken zo goed als weg zijn gaat de kogelvis achter de vinnen van de "andere" staartvinnen van de vissen aan dus ja op tijd de kogelvis er weer uit en terug naar de winkel.
 
Heb ooit flubenol gebruikt, weet niet meer waarvoor. Aardige dosis toegediend. Maar de slakken waren niet onder de indruk...

Als je zoveel slakken hebt, kun je je afvragen of je niet te veel voert..? En hou je je planten enigszins netjes? Rondslingerende blaadjes zijn ook weer voedsel, evenals algen.

Voor de lange termijn zou ik me dus richten op de oorzaken. Voor nu: het overschot handmatig verwijderen? Je moet toch wat. :)
 
Om welke slakken gaat het hier?
 
Uitvangen, uitvangen, uitvangen.
Maar helemaal weg krijg je ze volgens mij nooit.
 
Dat is denk ik de beste optie en ik lok ze vaak met een voertablet of komkommer en zuig ze dan weg met een stuk slang.
 
Ik heb ook veel slakken, maar de plaag is wat afgenomen door:
5 Helena’s
Iedere keer dat ik een wat grotere slak zie gaat die er overbiddelijk uit. Op die manier vermijd je dat ze groot genoeg worden om eitjes te leggen.

Ik met wel een positief effect, en dat is dat de planten beter groeien, en mijn filter veel langer doet tot de stroming wat vermindert.
 
Helena’s zijn de beste optie, zet er een stuk of 4 in en binnen een maand ben je je slakken kwijt. Helena’s zelf woelen je bodem om en vermenigvuldigen zich niet snel als er niets te eten is, blijven van je planten af. Ik zou niet gaan klooien met verdelgings middelen.
 
Ik blijf ook met te veel slakken zitten.
Het zijn er honderden.... en ik heb een paar maand geleden 5 Helena’s gekocht.
Ik zie wel lege huisjes, maar ze kweken sneller bij. Af en toe wat slakken uitvissen is onvoldoende.
Nu heb ik een paar keer een half uurtje na het voeren de hoopjes slakken die zich dan vormen gewoon kapot geduwd. Ik doe dan wat tape rond mijn vingers om dat zonder snijwondjes te kunnen doen. Maar ik heb de indruk dat het maar matig helpt.
Zou het kunnen dat de eitjes mogelijk nog in de slakken zitten en daarna toch uit komen?

Ik hoop ook dat de Helenas wat bijkweken en er hangen hier en daar ook wat eitjes, maar die groeien traag blijkbaar.
 
die eiren zetten ze af aan bladeren etc doorzichtige bel met eiren er in gewoon vaak blijven weg zuigen en dat kun je der helemaal van af komen alleen de groten slakken kunnen voortplanten
 

Terug
Bovenaan