Slakken vraag


H

Harry2010

Guest
Hi,



Ik heb een aantal jaar geleden een huis gekocht met daarbij een flinke natuurvijver, ongeveer 20 * 4 en verschillende dieptes, bij elkaar dus een kuub of 70 schat ik. De vijver was door de grote hoeveelheid vis (koi-karpers, graskarper, zeelt, voorn) meer een kuil met troebel water dan een vijver. Na zoveel mogelijk vis te hebben weggevangen (alle karpers, een groot deel van de rest) en het inbrengen van waterplanten is de boel nu helder. Ik heb er dan ook nu 3 40+ cm goudwindes in, deze week komen er nog een aantal van dezelfde maat. Meer vis hoef ik eigenlijk niet. Kikkers zitten er ook veel in. Kleine vissen gaat eigenlijk niet ivm reigers en (soms) aalscholvers. Karpers wil ik niet vanwege het gewroet.


Voor dit jaar staat op de rol: meer soorten planten (o.a. waterlelie, kikkerbeet en krabbescheer) en een aanpassing van de beekloop met een waterval zodat er wat meer beweging en zuurstof in het water komt.

Om de soorten diversiteit wat uit te breiden zoek ik nu naar posthorenslakken. Heeft iemand enig idee waar ik die in een redelijk aantal zou kunnen halen? Het is er nu de tijd nog niet voor, maar als het water warmer is, kan ik dan de “aquarium soort” in de vijver zetten? En komen deze dan de winter door?
 
Je kan in de sectie gevraagd een post plaatsen met de vraag of iemand deze voor je heeft.
 
De soort die hier inheems is, is de Planorbarius corneus, de Posthoornslak of Grote Ramshoorn. Dat is de slak die je in de vijver kunt houden. Ik zag dat ze ook op Marktplaats worden aangeboden. Als ze uit een binnenbak komen, zou ik wachten met ze in de vijver te zetten tot het 's nachts niet meer vriest.
 
"Om de soorten diversiteit wat uit te breiden zoek ik nu naar posthorenslakken..."
Ik heb die dingen vroeger in een dolle bui een tijdje verkocht via Marktplaats. Was een grappig handeltje waarmee ik het visvoer kon bekostigen.
 

Terug
Bovenaan