Wat is er nieuw

Slakkengif Cabomba

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Vispoes
  • Startdatum Startdatum
V

Vispoes

Guest
Hallo!

Ik lees op verschillende fora dat er op Cabomba slakkengif kan zitten wat je gehele garnalenbestand kan uitroeien... ;(

Nu zijn wij thuis onze bak opnieuw aan het opstarten, hij is nu aan het indraaien. Daar zit nu Cabomba in, gekocht in een aquariumspeciaalzaak (geen dierenwinkel, alleen aquariumspullen). Ook zitten er iets van 5 poelslakjes in die zijn meegekomen met de planten. Deze sluipen nu al een ruime week vrolijk rond en lijken ook te groeien.

Dan mijn vraag: Kan ik er nu van uit gaan dat er geen slakkengif op de planten zit aangezien de slakken het uitstekend doen?

Als we over een paar weken, nadat de bak 4 a 5 weken is ingedraaid, onze garnalen en erna visjes willen toevoegen, wil ik natuurlijk eerst zeker weten of onze bak 'clean' is. :book:

Ik hoor graag jullie gedachtegang! 🙂
 
Je zou zeggen van wel. Over 4-5 weken met regelmatige waterveversing Zou ik het wel aandurven eigenlijk.

Overigens is het niet alleen de Cabomba waar het op kan zitten.
 
Dan is mijn vraag in hoeverre het klopt dat deze plant het ook opneemt en het dus in de plant zelf zit. Dat kan bij het snoeien eventueel een gevaar zijn voor de garnalen. Dit is wat je af en toe leest dus wellicht weet A>B> hier ook iets van??

Om gif van de planten af te krijgen is niet zo heel lastig. Ik laat ze altijd 4-5 dagen staan weken in een emmer en ververs dat dagelijks.
 
Ik denk niet dat het echt ib de cabomba zit, maar heb er nooit op getest dus zeker kan ik het niet weten. Wel heb ik zelf cabomba in de bak welke ik regelmatig snoei en hier lijken de garnalen geen last van te hebben.
 
Klopt Noa en dat lees ik vaker. Dus vandaar dat ik wel benieuwd was naar het wel of niet kloppen van dit fenomeen.
 
Het gaat toch om slakken gif OP de plantjes of lees ik nu verkeerd ?
 
Ja maar omdat er gesproken wordt over het houden van garnalen leek mij de vraag wel op zn plaats in hoeverre deze plant het nu wel of niet echt op kan nemen.
 
Dankjulliewel voor het meedenken!

Je leest inderdaad dat Cabomba de eigenschap zou hebben om het gif op te nemen en erna langzaam uit te geven aan het water. Bij het snoeien zou er dan inderdaad een grotere hoeveelheid gif vrij kunnen komen.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee en heb deze informatie enkel van andere fora maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

We zullen het water zeker nog 2 a 3 keer voor 50% vervangen over de loop van 2 a 3 weken voordat we er vaste bewoners in zullen toevoegen. Andere/verdere tips zijn welkom 🙂
 
Dat van die kruipende slakjes en Cabomba is misleidend idd.
In de winkel is het gif over het algemeen niet dodelijk meer voor de slakken zelf maar helaas dus wel voor garnalen die daar toch gevoeliger voor zijn.
 
John, heb je een tip voor hoe ik het nu kan aanpakken dan? 🙂
 
Ik heb het zelf ook ondervonden, bij opstarten bak veel cambomba erin, na aantal pas weken garnalen erin, dit was bij mij toen geen probleem. Ik denk dat door de opstart het meeste uitgefilterd was.

Echter later heb ik er cambomba bijgezet, plantjes alleen goed gespoeld, dit heeft toen wel een aantal garnalen (japonicas) het leven gekost.

Ik heb nog navraag gedaan bij de winkel, deze zeiden dat ze ook naspoelen, tevens filteren ze ook constant de plantenbakken. Ze vertelde mij er geen gif meer aanwezig zou zijn. Echter toch adviseren ze geen garnalen/cambomba combi.

Logisch geredeneerd als ze die planten kweken in bakken met als toevoeging dat gif zal de de plant dit zeker opnemen, echter zou dit dan ook na verloop van tijd verdwenen moeten zijn als de plant in een schone bak zit.
 
Ik heb in al mijn bakken cabomba. en moet regelmatig kleiner maken.
Het stikt van de garnalen, en heb er ook 10 japonica,s bij zitten.
Heb nog nooit dooie garnalen gezien.

Voor wie dat niet wil, neem dan argentijnse waterpest. is net zo goed, en groeit de bak uit.
 
Weer een typisch voorbeeld van hoe een pipo wat uit bazuint en de massa het overneemt.

Nee, camboma slaat geen gif op.

Meer zelfs in de moderne kwekerijen wordt geen gif gebruikt!
Wel gebeurt het soms dat er in de lfs slakkengif wordt gedoseerd bij planten.

In grotere bakken ga je daar nooit last van hebben.
Maar als je in kleinere bakjes zo'n bos planten die doordrenkt zijn met slakkengif gaat plaatsen kan dit invloed hebben op de slakken en garnalen.

In kleine bakjes zou ik het daarom aan raden de planten 24-48 uur in een emmer water te zetten voor je ze in de bak plaatst. Dan ben je zeker.

Maar dit geldt niet enkel voor cabomba, maar voor de meeste snelgroeiende planten.

Dit tenzij je in de lfs de garantie krijgt dat ze er geen gif in doen.
Dan zal er zeker geen probleem zijn.
 
Hoezo "doordrenkt" als Cabomba geen gif opslaat? Als je het hebt over "pipo's die wat rondbazuinen" kun je je woorden ook zorgvuldiger kiezen 😉

Je verhaal maakt verder wel sense hoor, maar de vraag is dan toch waarom zoveel mensen problemen met vooral Cabomba en niet met andere planten hebben.
 
Het slaat niet echt gif op, maar het zit in zijn systeem net als bij andere planten.
Maar het slaat koper niet specifiek op.

In mijn eerste zin heb ik wel degelijk mijn woorden gewikt en gewogen.
Je ziet het vaak, ook buiten de aquaristiek.
Er begint iemand met iets te doen dat geen steek houdt.
Anderen die er geen kennis in hebben nemen het over omdat ze denken dat het goed is.

Voor je het weet doet een hele community het en is het broodje aap vertrokken.
Zo was het enkele jaren terug in de ardennen een 'mode' om uw caravan in de winter af te dekken met een dekzeil.
Nu, ze leerden het snel af want tussen het dekzeil en de caravan was er amper ventilatie en konden schimmels welig tieren. 🙂

Zo nu en doen heb je van die gekke idee�n. 🙂

Denk maar aan een filtercapaciteit van 10 de pak per uur, een bioloog filter die bijna zo groot is als het aquarium, 1 watt per liter licht, 10000 kelvin lampen voor plantengroei, Hydra,...

Daarvoor alleen kan een oud aquariumboek een redding zijn. Die zijn vrijwaard van hypes en zijn meestal een goeie leidraad.
 
Weer een typisch voorbeeld van hoe een pipo wat uit bazuint en de massa het overneemt.???
Zei jij dat,Jurgen?
Als het zo is, zouden er dan geen slakken in de bak leven?

De 10 bosjes bij aquaplants , zat pertinent geen rotzooi in.
Wel wat slakjes, waar ik blij mee was.


Daarvoor alleen kan een oud aquariumboek een redding zijn. Die zijn vrijwaart van hypes en zijn meestal een goeie leidraad.

Net zo oud als ik?
 
We kunnen dus stellen dat Cabomba geen kwaad kan bij garnalen.
 
jessicapilon zei:
We kunnen dus stellen dat Cabomba geen kwaad kan bij garnalen.
Is de vraag waarom er dan toch zoveel problemen met Cabomba (en niet met andere planten) voorbijkomen naar jouw smaak dan voldoende beantwoord?
 
Echt bewijs voor het een of ander heb ik nog nergens voorbij zien komen en uit voorzorg zet ik deze plant dus niet in mijn garnalenbakken.
In de gewone bakken heb ik er natuurlijk geen problemen mee.
 
Ik zou er eigenlijk niet op moeten reageren maar kan het niet laten 😉
Blijf gewoon lekker in je oude aquariumboeken lezen of probeer eens niet zo arrogant te zijn hier Jurgen!

Is niet zo'n hele grote bak maar 110 liter noem ik ook weer niet klein en toch ondanks de toezegging van de winkelier dat de plant gifvrij zou zijn waren binnen een mum van tijd bijna al mijn garnalen dood door een bosje Cabomba toevallig.

Soms hebben andere mensen echt ervaringen met bepaalde dingen waar jij blijkbaar geen weet van hebt,is helemaal niet erg want een mens kan en hoeft ook niet alles te weten natuurlijk maar accepteer dat gewoon.
 
jessicapilon zei:
Echt bewijs voor het een of ander heb ik nog nergens voorbij zien komen en uit voorzorg zet ik deze plant dus niet in mijn garnalenbakken.
In de gewone bakken heb ik er natuurlijk geen problemen mee.
+1
Las toch zo hier en daar op verschillende oa buitenlandse fora over problemen die pas ontstonden specifiek na snoeien van cabomba.

Met als risico dat ik als 'pipo' wordt beschouwd 😉 ben ik wel geneigd beginnende garnalenhouders te adviseren cabomba te mijden, tenzij het afkomstig is van een aquariumhouder die het al langere tijd probleemloos in bakken met garnalen heeft staan, zoals Bertus bv..
 
IK zou ook aanraden ,om het eerst een lange tijd te spoelen, desnoods over koop filteren.

Gaat bij mij ook eerst in aparte bak, waar het water constant stroomt. Dan na een week gaan ze in een andere bak, met vuurtjes.
Nou, daar zitten er nu een 200 in, met de japonica,s.

Zou het niet gelijk bij dure garnalen zetten.
 
kellemes zei:
Stortbak toch Bertus? 😉

P.s: Welkom terug trouwens.. 😉
Ben ik op terug gekomen, te weinig licht, zonder deksel vond eega te veel herrie maken.
Dus, in de stromingsbak.

Ja, af en toe, kijk ik even hier.
Zit meer op FB.

Nu voetbal kijken. Real M - Atletico.
 
jessicapilon zei:
We kunnen dus stellen dat Cabomba geen kwaad kan bij garnalen.
Niet meer kwaad dan andere planten.

Wel oppassen als de plantenbakken in de lfs behandeld zijn met slakkengif.
Maar dat is niet specifiek voor cabomba.

Van napraterij gesproken,
Herinneren jullie je nog het testje met dooiwater van diepvriesvoer?
Was ook zo'n broodje aap die wereldwijd verspreid is. 🙂
 
Ja, zou fosfaat inzitten. Niet dus.
 
Trouwens, wist je dat Cabomba in sommige regio's als groente gegeten wordt? 😉
 
don't push it Jurgen.

De vraag waarom er dan bovenmatig veel (absoluut en relatief - vergeleken met andere soorten) problemen met Cabomba op dit forum (en andere fora) voorbijkomen is (heb je) daarmee nog niet beantwoord :deal:
Sterker nog, die vragen zijn direct aan jou gesteld en je gaat er niet op in. In plaats van het beantwoorden van vragen die je gesteld worden kom je met voorbeelden uit totaal andere vakgebieden. Dat riekt, alsof je het niet met wel terzake doende argumenten weet te beantwoorden.
 
Dan moet je nog eens lezen. Ik heb al h��l duidelijk geantwoord. 🙂


JurgenD zei:
Nee, camboma slaat geen gif op.

Meer zelfs in de moderne kwekerijen wordt geen gif gebruikt!
Wel gebeurt het soms dat er in de lfs slakkengif wordt gedoseerd bij planten.

In grotere bakken ga je daar nooit last van hebben.
Maar als je in kleinere bakjes zo'n bos planten die doordrenkt zijn met slakkengif gaat plaatsen kan dit invloed hebben op de slakken en garnalen.

In kleine bakjes zou ik het daarom aan raden de planten 24-48 uur in een emmer water te zetten voor je ze in de bak plaatst. Dan ben je zeker.

Maar dit geldt niet enkel voor cabomba, maar voor de meeste snelgroeiende planten.

Dit tenzij je in de lfs de garantie krijgt dat ze er geen gif in doen.
Dan zal er zeker geen probleem zijn.
 
JurgenD zei:
jessicapilon zei:
We kunnen dus stellen dat Cabomba geen kwaad kan bij garnalen.
Niet meer kwaad dan andere planten.

Wel oppassen als de plantenbakken in de lfs behandeld zijn met slakkengif.
Maar dat is niet specifiek voor cabomba.

Van napraterij gesproken,
Herinneren jullie je nog het testje met dooiwater van diepvriesvoer?
Was ook zo'n broodje aap die wereldwijd verspreid is. 🙂

Is allang door mijzelf getest,blijkbaar stopt de wereld bij mij
 
JurgenD zei:
Dan moet je nog eens lezen. Ik heb al h��l duidelijk geantwoord.
Het is ons (en we zijn met twee, en we hebben beiden meermaals gelezen) niet duidelijk.... en achterlijk zijn we niet.

Dus als jouw antwoorden op de gestelde vragen zo direct en duidelijk waren: laat maar zien... :deal:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan